HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ta bort detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/07/27 :  20:10:45  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Undrar om det bara är jag som gått på en nit vid köp av horndiskant. Köpte Fostex T90A och fick ge mig direkt. Skrikiga och omöjliga att lyssna på trots dämpning. Efteråt sa många till mig att det kunde sagt till mig om jag frågat. Vad säger herrar experter???

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2010/10/16 23:08:52

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/27 :  20:39:01  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hmm, är ganska fundersam mot "super tweeters". Går aldrig att dela dom snabbt nog utan aktiva filter. Blir kamfiltrering direkt.
Gillar heller inte de skarpa kanter som ovanstående har.
Jag skulle gissa att det är ganska svårt att få till utan att det blir skrikigt.

Har dock ingen personlig erfarenhet av dom.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2010/07/27 :  22:23:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Hur har du delat dom å vad har du för burkar som dom skall toppa

Dom har hög känslighet så om du kör med högtalare som har låg känslighet så måste du dämpa dom kraftigt.

Dämpa med kolmassa motstånd så får du bort mycket av skrikigheten.
Mox, metall film å vad dom nu heter är bra men inte till super tweeters med hög verkningsgrad.

Kondensatorer finns det en uppsjö av å du måste själv prova vilka som funkar i ditt system.
Själv föredrar jag ERO i diskanten å PIO till mellan reg.

Du kan även prova att rikta diskanten i taket för att spegla ner ljudet så du inte får en "laser av diskant" direkt mot dig.

Hela grejjen med super tweeter är att den ska inte "höras" utan bara lägga till info högst upp.
När du knappt kan höra skillnad mellan om den är inkopplad eller inte börjar du prova hur mycket du behöver dämpa för att få diskant info utan skrikighet.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/07/27 :  22:27:24  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
vad har du för delninngs frekvens på den?

18 ska de va.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/07/28 :  02:09:04  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det beror på...

Jag har haft GAMMAs VLD 13 horn i 7-8 år utan att upplevt något ansträngt ljud. Numera kör jag enbart med Carlsson så hornen är lediga, men de blir kanske för stora för ditt system ?!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/07/28 :  12:56:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gammahornen har väl dock ganska begränsad verkningsgrad.

Hur är det med linser på hornen nu för tiden. Är det ingen som använder sådana?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/07/29 :  00:57:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Horndiskanter låter väl inte på ett visst sätt?
Sen beror det på filter och förstärkare förstås.
Kör horn själv och har inte haft några som helst problem.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000