HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lampemetre, USB-rörprovare/curvetracer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/20 :  11:20:04  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ännu en rörprovare! Denna har rötterna i Frankrike.

En händelse som ser som en tanke är att jag beställde denna innan Pix presenterat sitt, som vanligt, supereleganta bygge.

Provaren är avancerad men har ändå en förhållandevis enkel uppbyggnad.

Blockscema:



Kretsschema:







I princip behövs bara 3 st transformatorer samt en krets för att kunna ställa Us. Här några förslag från tillverkaren:



Jag lyckades missa uthämtningen av postpaketet som kom alldeles innan jag åkte på semester. När jag kom tillbaka hade det gått i retur. Bara 14dgr liggetid! Så nu väntar jag på att kortet ska komma för andra gången. Kontaktade Alain som är på semester och jag får vackert vänta till slutet av augusti.

Ang. inkoppling av socklarna så är den som Rat använder ett alternativ. En annan variant är att härma min gamla AVO med 8st omkopplare, ett tredje att göra någon form av patch-bay.

Provaren ansluts via serieporten eller via en adapter till USB. Mjukvaran ingår och så här ska det se ut på skärmen när allt är klart:



Om man har ett oscilloskop kan man köra provaren som en ren Curvetracer.



I väntan på kortet finns mycket att plocka med: Låda, trafos, sockelkopplingar etc.

Eller man kanske skulle bygga in den i AVOn?!









mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/20 11:30:17

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/07/20 :  14:31:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En hitech provare!
Läckert ReVintage

quote:
Eller man kanske skulle bygga in den i AVOn

En AVO Mk V (eller vad blir nästa nuffra i serien?)
Det tycker jag vore läckert

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/20 :  15:01:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hallå Lars!

Jovisst, det vore gôtt med en High-Tech AVO. Tankade precis ner service-manualen till min MkIII......

Kunde man kombinera de två så vore det kul. AVOn mäter ju dioder, kall-läckage, isolation etc.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/20 15:11:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000