Author |
Topic |
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/08 : 13:58:01
|
Hoppas alla Th kunniga inte gått på semester nu.. I väntan på material till mitt inne TH,fick jag en ide om ett Tappat horn till bilen.Då jag har Coustic DR-310 10" basar med kraftig magnet, men tyvärr visar inte databladet alla parametrar som behövs i Hornresp.
Det fattas ju BL,Cms,Rms,Mmd,går det att "höfta" på något vis eller? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2010/07/08 : 17:07:54
|
Dubbelklicka i rutorna i Hornresp så kommer programmet att fråga efter andra parametrar utifrån vilka det räknar ut de du inte har. Vad jag kan se så finns allt du behöver i databladet. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/10 : 02:16:47
|
Har nu fått fram alla parametrar utom Rms,för att få det frågar Hornresp efter Qms som inte står i databladet.Går den att räkna fram? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2010/07/10 : 03:43:56
|
Skulle tro att Qem i databladet är samma sak som Qms. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/10 : 20:49:40
|
Ok,ska se om jag får till något.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/07/14 : 10:36:23
|
Jag är oxå nyfiken på hur horn skulle fungera i bil. Jag tror att med ditt element så skulle du fylla hela bagaget om det går att få till något.
Jag har däremot tittat lite på Peerless SLS 5,5-6,5" i ett liknande horn jag bygger hemma och då hamnar man någonstans kring 60-80 liter. Det ser faktiskt ut att kunna spela på en hel del
Skulle vara riktigt intressant att testa
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/14 : 14:54:02
|
Detta är vad jag fått fram hittils,det går ju att få ett gäng mer db med större låda men...skulle detta funka?
Läste ett inlägg av Circlomanen där han skrev att han fick några db extra mellan 60-80Hz i bil,och det passar ju bra till det omfånget jag fick fram.Just nu har jag 2 st 10" i Isobarik i 20-25L BR,så denna borde ju ge mer SPL.Jag har ju ändå bara 5,5" längst ner i framdörrana och diskanter på instrumentbrädan,och 4 kanals steg.så mer behövs ju inte.
Edit:Ska stå Coustic 10" inte 8" |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2010/07/14 14:55:13 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/07/14 : 21:58:22
|
Den nedre puckeln kommer att märkas väldigt tydligt i en bil. En bilkupe brukar ge bortåt 10 - 15 dB roomgain nere vid 25 - 40 Hz. Försök släta ut kurvans nederdel. Gör horngången 180 - 200 cm2 i tvärsnitt, och S 3-4 så kort som möjligt.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/07/14 : 22:16:21
|
Nu har jag lekt lite med elementet i Hornresp, och jag måste nog revidera vad jag skrev innan.
Du skall inte minska tvärsnittsytan, utan bara förlänga S 23 till ca 260 - 280 cm. S34 skall vara ca 17 - 18 cm istället för 30.
Bygger du denna till en bil kommer du få en väldigt tung och fysisk bas, med ganska dålig attack i midbasen. Detta är såklart beroende på hur väl databladet stämmer. Bilbasar är väl inte så exakta i sina värden. De tillverkas med ganska mycket marginal, men har du basarna hemma så kostar ju det bara en spånplatta att testa.
Mvh Johannes. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/14 : 23:54:52
|
Alla värden enl. ovan med S23 270cm annars minskar andra änden av kurvan onödigt mycket.Delar nu vid ca 100Hz men kan ju bli annorlunda med denna.
Detta får bli ett höstprojekt,en ritning skall göra först..
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/07/15 : 08:35:54
|
Vad har du för branthet på filtret? Vad är det för bil, och är det verkligen lyckat att stämma av den så djupt? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/15 : 19:46:35
|
Det är en Sierra kombi. Jag har filter i huvudenheten som är troligtvis 12db,sedan finns även filter i slusteget om man vill 12db. Har även ett löst aktivt fileter utifall. Ja avstämmningen,tror den sub jag har nu är avstämd till 40hz,så experterna får uttalasig.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/07/15 : 20:30:48
|
12db är nog för flackt för denna princip, skulle tippa på minst 24db för att hålla skräpet borta. Basens delning är så känslig i bil, minsta lilla läckage av högre frekvenser gör att basen blir lätt att lokalisera om den är placerad i skuffen.
Min syn på saken är att lådan inte skall stämmas av för djupt, kupe resonansen bör ligga någonstans 50-70Hz i din bil och under det är det väl ganska meningslöst att stämma av kan jag tycka. Det är nog därför de flesta kör med slutna lådor som rullar av mjukt.
Problemet kan även bli delayen, då hornet blir ganska långt samt att basen oftast blir placerad i bak.
Nä, om jag skulle prova horn i bil så skulle det bli ett ganska litet element i ett högt avstämt frontladdat horn där mynningen spelar bakåt mot bagageluckan
Det roliga tycker jag vore att kunna spela på rejält med endast huvudenheten som kraftkälla
Edit:Bl.a Pioneer har en cd där man kan köra bakre högtalarna i huvudenheten som subbar, brantheten är 18db. |
Edited by - asto on 2010/07/15 20:35:44 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/07/15 : 20:59:34
|
Skulle detta vara något? 44L netto
|
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2010/07/15 21:00:09 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/07/15 : 22:29:26
|
Ja,omdömmen om den efterfrågas. Hur fick du fram den?Parametrar? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/07/17 : 21:33:52
|
ID=26.50 Ang=0.5 x Pi Eg=2.00 Rg=0.00 Fta=0.00 S1=330.00 S2=300.02 Con=15.00 F12=0.00 S2=300.02 S3=100.00 Con=130.00 F23=0.00 S3=100.00 S4=100.00 Con=130.10 F34=0.00 S4=100.00 S5=100.00 Con=15.00 F45=0.00 Sd=330.00 Bl=11.01 Cms=8.05E-04 Rms=2.76 Mmd=55.51 Le=1.20 Re=3.40 TH=1 Vrc=0.00 Lrc=0.00 Ap1=0.00 Lpt=0.00 Vtc=0.00 Atc=0.00 Pmax=100 Xmax=5.0 Comment=Coustic DR-310 10" 100W 8,5mm
Klistra in i en .txt fil, lägg in i mappen Import och importera in i hornresp. Borde bli hyfsad storlek på låda. Om elementet är för stort går det nog att göra en liten "kammare" vid elementet utan att ställa till något större problem. Kanske tom kompenseras av elementvolymen. Är ju bara att ta lite spån och testa =) |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
|
Topic |
|