HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Väntans tider!! Nya burkar på G! S1 Ex..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/03 :  22:45:41  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jaha,då har man beställt ett par nya burkar,de beräknas anlända om nån vecka. Valet föll på Pioneer S1EX. Lyssnade i butiken i Vimmerby,och blev helt såld på dessa raketer.

Jag har även en liten 60 kilos Italienare ligger här o skräpar ... Den får väl duga så länge..

Attans vad man längtar till att få hem dessa skönheter.. Bland den absolut värsta väntan i mitt liv tror jag.

Lite åsikter om detta vore intressant.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/03 :  23:52:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har aldrig hört Pioneer S1EX, men släktskapen med TAD väcker intresset.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/307piosex/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/04 :  09:21:38  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
De är inte bara släkt,det ÄR en Tad.
Tittar man på Baksidan så står det TAD,och på alla element så står det TAD. Det är Andrew Jones i samarbete med Air studios i London som fått fram denna högtalare.

Om man säger såhär,jag var först till Vimmerby för att lyssna på lite high end,jag har inte hört några riktigt bra grejer förut. Tyckte att det lät helt otroligt bra,och habegäret väcktes. MEN jag hade inget likvärdigt att jämföra med.

Vi spelade även på Wisdom audio Neo n27 som jag var lite intresserad av att köpa då den är så sjukt nedsatt i pris,men när han sedan bytte till S1ex så föll allt på plats. Pioneeren spöar den lilla wisdom ganska hårt i allt utom den djupaste basen.

Sen var jag i sthlm och lyssnade på anläggningar långt över en miljon,och sen åkte jag till Vimmerby igen, och då förstod jag hur bra Pioneeren verkligen är. Närvarokänslan,Dynamiken och upplösningen är nästan äckligt nära de extremdyra sakerna.
Den återger allt som finns på skivan,precis som det lät i studion.

Som jag ser det har den en enda svaghet,och det är den allra djupaste basen, men det går ju att råda bot på med en Velodyne eller 2.

Lite roligt det här att bara för det står Pioneer på fronten så vill folk inte ha den. Hade den hetat TAD S1EX så hade den sålt mycket bättre.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/07/04 :  10:08:48  Show Profile Send tian a Private Message
Trevligt, den där högtalaren låter nog inte fy skam :)

Men det kommer nog att se tomt ut när du flyttar ut alla dina 18":are :)
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/04 :  11:00:49  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ja,det blir nog lite tomt..
Känns ju lite sorgligt också,eftersom det är mitt livsprojekt som ska bytas ut. Det är roligt att spela högt,men att höra allt som finns på skivan är faktiskt roligare.

Jag hoppas bara att det blir så bra som jag tror,låter det skit så säljer jag alltihopa och kommer aldrig mer skaffa nån anläggning.
Jag kan inte lyssna på min rigg längre,för det låter så illa tycker jag. Jag tycke det hade bra dynamik förut,men jag visste tydligen inte vad dynamik var,för det låter om man jämför dynamikfattigt.

Men min rigg spöar ganska hårt i ett Dbrace,det är inte ens jämförbart. Så om man jämför hur det låter vid 110 Db,då är min rigg ljusår bättre än allt jag hört hittills.
Det är det den är bra på,att spela skoningslöst högt utan att låta ansträngt. När den börjar vakna till,då börjar tex pioneeren kippa efter andan. Men jag lyssnar nästan aödrig högt nuförtiden så det gör inget. Man vill ju ha nån hörsel kvar även om några år.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/07/04 :  11:22:35  Show Profile Send bearwik a Private Message
Det är ju läckra högtalare och italienaren verkar spännande. Nu vill vi se bilder!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/04 :  12:33:06  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ni ska få se bilder så fort jag packat upp grejerna.
Förstärkarn är också den nerpackad. Blir bara ännu mer sugen på att få hem högtalarna om jag skulle packa upp den.

Det är en Audio analogue Maestro Duecento integrerad.
Ett riktigt as..

Trodde aldrig man skulle äga såna här prylar nån gång,men det löste sig. Men alltså den här väntan tar död på mig!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/07/04 :  17:41:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Kompisen har sålt sina S-1EX.
Jag tyckte hans anläggning spelade makalöst bra, i synnerhet 3-kanals LivingStereo SACD med S-7EX som center och en fet Velodyne (kommer inte ihåg modellen) som fyller ut i botten. De senare och ett par S-2EX i bakre delen av rummet är kvar.

Varning för att lyssna på TAD Compact Reference http://tad-labs.com/en/products/cr1/ om du har möjlighet att finansiera dem.
Även om S-EX är mycket bra är jämförelsen med TAD CR1 knäckande - absolut världsklass när de får kompetent stöd under 40-50 Hz.
Dessa i och för sig tunga och gedigna, men dock stativhögatalare spelar med en så befriad lätthet att elektrostathögtalare och alla andra mer esoteriska specialkonstruktioner ter sig helt meningslösa.

Min personliga uppfattning är att inga stora fullregisterhögtalare i världen kan ge lika jämn fullregisteråtergivning i ett vardagsrum av "normalsvensk typ" oavsett akustikanpassningar, som ett lite mindre huvudsystem som kan placeras för optimal ljudbild kompletterat med ett kompetent rumsoptimerat subwoofersystem (med system menar jag mer än en subwooferlåda).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/04 :  19:58:01  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Ja,de är verkligen makalöst bra.

Jag har bara lyssnat på Tad R1 några minuter och det var ganska knäckande det också kan jag lova.
Vilken fantastisk bas dessa levererar..
Oj oj oj..

Fast det är ju Liite skillnad på pengar.
En velodyne till S1Ex lär ju bli helt enastående.
Det enda som fattas den högtalaren är ju det allra allra sista i botten.

Det ska bli mycket kul och intressant den dagen de anländer.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/07/04 :  20:54:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
R1 i Vimmerby?
Fantastiskt mycket bas på vissa toner på grund av illa tyglade rumsresonanser, ja.
Det var orsaken till sista meningen i mitt förra inlägg.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/04 :  22:03:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Lite roligt det här att bara för det står Pioneer på fronten så vill folk inte ha den. Hade den hetat TAD S1EX så hade den sålt mycket bättre.
Japanerna vill gärna att moderbolagets namn står på deras produkter. De äger ju TAD så det är väl helt enkelt så att TAD-namnet behålls för de som vet vad det är frågan om och Pioneer står på vissa modeller som ett tryggt och känt märke för de flesta.

Jag tyckte för övrigt att TAD R1 var mycket övertygande på Stockholmsmässan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/05 :  12:27:19  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Då har jag nog aldrig hört bas utan rumsresonanser i såfall,om det var mycket resonanser i R1 i vimmerby.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/14 :  18:02:08  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Jaha ja,då har man äntligen fått hem burkarna!

Låter liite bättre än förut om man säger...

Mycket taskig bild,för kameran suger stenhårt.
Den vettiga kameran har jag utlånad till en kompis (typiskt)

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/07/14 :  18:17:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Grattis

Nu är det bara att hitta placering och sånt där men sånt är ju bara roligt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/07/15 :  07:29:21  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Var det inte du som tyckte 120db var för lite?

Nåja, hoppas du blir riktigt nöjd med dom nya prylarna.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/07/15 :  11:06:48  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Skaffade också dessa burkar alldeles nyligen, fick dem begagnade för ett hyfsat pris. Gick från Magnepan 3.6 till S1-EX och Pioneer/TAD är enligt mig bättre än Maggisarna på precis allt, något som fick mig att tappa hakan ordentligt. Jag driver dem med rör rakt igenom och det låter helt fenomenalt bra - jag skulle säga att S-1:orna ligger i samma klass som exempelvis Marten Bird för cirka 200000:-, det enda som saknas är dock lite i botten men det kan man ju kompensera med en sub.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/07/15 :  11:47:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jösses så fina burkar! Blev lite sugen på dessa som ett alternativ till XTZ Divine. Hur kommer det sig att DigiCom bara tar 66k för dessa medan alla andra firmor tar 100k?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/15 :  13:36:31  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Japanerna vill gärna att moderbolagets namn står på deras produkter. De äger ju TAD så det är väl helt enkelt så att TAD-namnet behålls för de som vet vad det är frågan om och Pioneer står på vissa modeller som ett tryggt och känt märke för de flesta.

Tänkte kommentera men sen hade ju BJ redan skrivit det jag tänkte, så det blir en post extra ändå:

För oförstående:
- Jag har Pioneers värstinghögtalare för 60 papp
- Cool
eller
- Jag har ett par Ultra high-end högtalare för 60 papp
- Du är inte riktigt klok

Alla märken vill ju ha en statement-produkt så det är självklart att Pioneer ska ha sitt märke på. Minns bara all statementelektronik med träsidor. Väcker fortfarande ett grymt habegär.

Tror nog att du kan rocka ganska bra i botten med dessa också, det är inte så många skivor som kräver/gräver mycket djupare än 35-40Hz och då kommer ju som sagt frågan om rummet vill lira djupare.

Grattis!
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/15 :  21:53:13  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Tackar!

Ja,de är grymt fina och låter hiskeligt bra.

Det är som ni säger det allra sista i botten som saknas,men det finns ju subar som sagt. Ska man ha en golvare som spelar såhär bra från 30 hz och uppåt OCH klarar infrabas,då blir det dyrt...

Men som sagt,det är inte så mkt musik som går djupare än 30 hz.
Dom spelar djupare bas än vad Pa:t gjorde iaf,fast inte samma tryck då :)

Visst var det jag som tyckte 120 Db var för lite..
När jag fick höra realismen i dessa så var det klippt,då insåg jag hur dum i huvet man varit fram tills nu o spelat på så sjuka nivåer.

Jag kan spela fullt tillräckligt högt med S1 ex.
De är mkt mer dynamiska så det upplevs annorlunda.
Jag är tvärnöjd med dessa skönheter,och förstärkarn är ju helt grym!

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/07/16 :  11:46:06  Show Profile Send Nagra a Private Message
Nu vart jag oxå sugen!!!
Är dom svåra att driva?
Jag har dock fortfarande svårt för deras prissättning, först 66' gick sedan upp till 99'...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/16 :  17:57:27  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Åk till vimmerby och lyssna på dom,du kommer bli helt knäckt som Jörgen säger :)

Vet inte om de är svåra att driva,min förstärkare driver ju det mesta. Enligt Hifi o musik ska de vara en jobbig last,men jörgen sa att det funkar bra med vanliga förstärkare också,fast det blir alltid bättre med en strömstark dito.

Så därför slog jag ju till på maestron också,så är man säkrad inför framtiden på den biten mä :)
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2010/07/19 :  09:59:30  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
En vacker dag ska Maestro SE få bekanta sig med våra S1EX. För närvarande funkar dock gamla Maesto riktigt bra också!
Grattis till en anläggning där det knappast är prylarna som sätter gränserna... :-)

Fridens liljo!
/olof
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/19 :  11:57:22  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Vad är egentligen skillnaden på den vanliga maestron som jag har,och Special edition? Om man kollar bilder ser dom identiska ut förutom att det står special edition på den ena.

Fler som har S1:orna,vad kul!
Du har alltså även likadan förstärkare som jag.

Eller hur är den kombon mycket bra?
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/07/19 :  13:37:02  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vimmerby är lite för långt för mig, men jag vet vad dessa är kapabla till .
Maestro? inget går väl upp mot att koppla dessa till min Accuphase

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/07/19 :  13:51:12  Show Profile Send SW a Private Message
Ångrar verkligen att jag inte bestämde mig och köpte ett par S1EX som de sålde för 34000:- på MediaMarkt. De hade stått uppmärkta till över det dubbla innan. Det blev istället ett par Yamaha Soavo 1 från konkurrenten ElGiganten som de sålde ut för 8990:-.

S
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/07/19 :  19:30:54  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message
Är det den första maestro förstärkarn som du hade?
Jag har den efter,Duecento.

Jag kan komma med lite uppdateringar om ljudet nu,när de spelat 45-50 timmar,alltså inte inspelade än på långa vägar,men det börjar lossna nu speciellt i basen.

Den har ju varit lite tunn har jag tyckt,men nu jäklar är den allt annat än tunn! Lyssnar på Mortician,det är svintung Deathmetal med mycket bas i,alltså det här inte klokt... Man bara stirrar på högtalarna, en sån här avgrundsbas borde inte gå att få ur så små högtalare. Jag kan säga helt ärligt att det är i klass med min förra rigg med 6 st 18" i basen,så brutal är basen! Skillnaden är att nu hör man nyanser i basen och basgångar är lekande lätt att följa.

Visst,jag kan inte spela 130 + DB nu,men det låter så fundamentalt mycket bättre istället. På den volymen jag spelar så är basen lika brutal som förut fast bättre.

Jag är i smärre chocktillstånd just nu,trodde inte detta var möjligt faktiskt.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000