HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex FX120 på väggen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/01 :  11:55:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har skaffat mig ett par Fostex FX120 då jag någon gång i mitt liv vill bygga enkelt utan en massa filterkomponenter och jox, en låda, ett element och det var det.

Men baffelkompensering säger ni då, sant, men om man istället hänger sin 64mm djupa högtalare på väggen, behöver man då baffelkompensera ?

Tanken är att denna lilla slutna lådan med hjälp av väggen ändå bör kunna spela lite bas, de kommer att avlastas nedanför 150Hz (delas aktivt) av ett litet tappat horn, så det är inte så kritiskt neråt.

Med sidor av borstat rostfritt stål och svart front tyg samt svart låda borde de kunna vara rättså trevliga att se på.

Jag har ännu inte simulerat dem (sluten låda 3,6 liter) då jag saknar endel T&S data på elementen, men det kanske går att rota fram någonstans på nätet om man är klurig, alternativt räkna ut dem.

Se dem som en kompromiss mellan utseende och prestanda, jag är medveten om att detta inte är det ideala sättet att konstruera högtalare, men de kan kanske bli "bra nog" och vara mkt trevliga att ha i rummet.

Mer info samt ritningar finns här : http://www.martinsson.cc/blog/

Vad tror ni ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/07/01 :  20:33:58  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Sätt dom på ett par metallic lackade brädlappar först, OB alltså, innan du gör något förhastat.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/02 :  13:11:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
hmmm... man borde nog prova detta, billigare ehhh... "låda" får man ju leta efter :)

Hur stor skulle en baffel behöva vara för att ge stöd neråt 100Hz ? 200Hz ? finns det någon enkel tumregel som säger att det minsta avståndet från konens ytterkant till baffelns avslut bör vara si och så för denna och denna "avstämningen" ?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/02 :  16:16:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Större är bättre när det gäller stöd nedåt i frekvens, men en större baffel kommer att vibrera mer, dvs kräver styvare och mer väldämpat matrial. En 40x50 cm stor bit med 12 mm spånplatta kommer troligtvis att avge lika mycket ljud som elementet gör. Det krävs lite styvare saker än så. 2 st 6 mm plywoodbitar med 15 mm fiberarmerat flytspackel mellan borde funka fint.

Bygg och posta bilder. Räkna med besök när dom nått spelbart stadium.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/02 :  16:41:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag är mycket avundsjuk på dessa element. Om dom försvinner en mulen och blåsig natt så är jag helt oskyldig, jag tänker aldrig erkänna och föresten har du ändå inga bevis...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/07/02 :  18:14:23  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Även med 50 cm bred baffel så börjar stödet att försvinna vid 300 Hz.
Jag skulle anpassa bredden efter TH-proportionerna och låta den bli så hög att du får FX120 i önskad höjd. Sätta elementet så högt som möjligt centrerat på baffeln, dela vid 200 Hz och sedan ge lite EQ-stöd till Fostex vid delningsen. Det behövs inte mycket.

Baffelpuckeln minimeras och spridningen blir symmetrisk, så goda CD (constant directivity) egenskaper som möjligt.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/02 :  20:19:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Intressant, jag ska kolla brädgåren :)

Här är en primal visualisering av ritningen ovan, undantaget uphängningsförsänkningen som ser lite annorlunda ut :)

Edited by - martinsson on 2010/07/02 20:57:15
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/04 :  19:50:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
KATASTROF !!! (eller tja allt är ju relativt förståss)

Mitt Behringerfilter beslutade sig för att packa ihop med dunder och brak helt utan förvarning och skicka ut en fet 50Hz burst genom hela systemet som tack för fisken...

Jag var på övervångingen vid tillfället, och audacity spelade upp en 40Hz ton och elementen stod och mjuknade upp på lagom volym när helt plötsligt, SMATTTTTTER, brööööt...tystnad.... från våningen under.

Tack Behringer, ert av mig nyinköpta filter höll i 6 månader, och det tog med sig 2st 8h gamla bredbandare på kuppen tänkte jag, tyskar och kvalitet sägs det ju, jo tjena...

Kvalité kostar tänkte jag när jag i lugnt och sansat kopplade om för att se hurvida mina bredbandare klarat sig, tveksamt, jag visste det men nejdå, jag var tvungen att snåla, jäkla smålandsgen...

Phew, de hade överlevt, och utan bestående men verkar det som, vi får se med tiden.

Taneken slog mig, undrar vad som hade hänt om detta filtret varit någon annan stans.

Bandets öppningslåt dundrar ut och den betalande och förväntansfulla publiken börjar klappa händer och hoppa med när helt plötsligt SMATTTTTTER, brööööt...och endast skvalet från medhörningen hörs och bandet tittar och viftar förtvivlat på teknikern.

En sådan resa och sedan har man lätt för att välja något annat nästa gång, dvs om det blir en nästa gång efter en sådan miss.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/04 :  20:09:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Bläähringer är inte = dBX. Tyvärr.

Trist att höra om grejor som inte vill spela boll. Skönt att bredbandarna inte gav upp. Hoppas de inte fick några men av misshandeln. Spy galla över Bläähringern och kräv pengar tillbaka omedelbums.

Har det hänt nått med ljudkvaliten än??

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/06 :  06:46:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har ännu inte kollat om basarna höll, men jag var inne igår och sa som det var, reparation är inte aktuellt, den där prylen kommer inte tillbaka in i mitt system efter vad som hänt, jag hade tur, och tur vill jag inte förlita mig på.

Budskapet gick fram och nu ska jag få pengarna tillbaka vartefter en beställning av ett DBX 223XL kommer läggas.

Bredbandarna slickar nu såren i ett par slutna lådor på 5 liter och ljudet blir allt bättre, de börjar imponera ordentligt på mig.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/06 :  07:13:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är skoj att höra att de börjar svänga lite. Bredbandare behöver LÅNG inspelningstid. Räkna med förbättringar av ljudet ur dem de första 200 timmarna. Sedan borde de ha stabiliserats sig.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/07/07 :  17:52:45  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag blandar lite i trådar här. För det första markabra händelser, det blir bättre. För det andra släng nu inte OB baffeln för att det inte lät tillräckligt bra i början. Det finns mycket väl en möjlighet att du inte gillar den i längden, det beror mer på elementkaraktären.

Planet10 är förmodligen den som hanterar flest Fostexelement overall, åtminstone utanför Japan, så hans synpunkter är inte att bortse från. Dessutom har han sagt att han inte hört någon som vairt missnöjd med FX120 eller FX200.

Det finns också andra synpunkter, t ex från Kurt Chang (diy-Audio) som föredrar TB W4-1320 före FX120, men som också säger att FX120 som helhet låter mer som live music. Alltså kanske inte lika livlig som TB.

Jag hoppas verkligen att alla saker trillar på plats.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/09 :  10:29:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu saknas både bilder och framsteg....

Nu får du skärpa dig Martinsson! Annars vaknar du med en blodig Britany Spears skiva på kudden bredvid dig, "skänkt" av Don Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/09 :  11:49:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
En liten fråga - När man kollar på olika bredbandiga element från bla. Fostex så är den angivna effekttåligheten ofta låg, runt 20-35W.
Hur är det i praktiken, kan man fläska på med ett 500W PA-steg eller är det myspyslyssning med 1W rörstärkare som gäller?

Är det någon som provat att köra Fostex-bredisar med stora basar och passiv delning vid... säg 200Hz?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/07/09 :  11:51:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
I helgen ska jag ta in stor-stereons stegvagn från garaget och använda med den till det här med delningsfilter strulet i lill-riggen har klarats upp, så då kanske det blir lite bilder.

Jag har inte ännu bestämt mig för hur lådorna till FX120 ska se ut, inledningsvis kanske det blir ett par "vanliga" tråkiga lådor, jag har ett par förslag färdiga på ritbordet, hmmm det är svårt sånt här :)

Jag ska kolla upp lite mer vad dessa små element trivs med, tack för förslagen scorpion.

Johannes, det hade varit bra mkt värre att upptäcka den i cd-spelaren, av misstag, genom att den autostartar när man slår på den...

Ungefär som när du smugit in ricky martin bland deathstars och yello, tror du jag höll på att chockas till döds när han dök upp strax efter nailn&kane i spellistan eller, jag har fortfarande svårt lyssna på musik avslappnat...

Jag borde hämnas genom att döpa om schlager hitten "man boy" (fasen vet vem som utförde eländet) till "four ton mantis" och smyga in den tillsammans med Amon Tobins övriga alster från samma platta och ge dem till dig i jukklapp, muahahaha!!! :)

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/09 :  13:22:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Ricky Martin mot manboy....
Terrorbalans och mutual assured destruction helt enkelt..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2010/07/09 :  23:03:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som provat att köra Fostex-bredisar med stora basar och passiv delning vid... säg 200Hz?

Jepp! FE167E i slutna lådor ett par Rila 15", också i slutna lådor. Delade först passivt vid ca. 280Hz (dåligt utbud av filterspolar hemma) och senare aktivt 120Hz 12dB/oktav. Aktivt lät mycket bättre, men mina passiva filter lämnade en del att önska...
Konceptet är väldigt lovande, bredbandare låter mycket renare om man skär bort basen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/07/09 :  23:30:39  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Egentligen är det 2 mm X-max hos FX120 som gör att man kan dela så pass lågt som 200 Hz med Öppen Baffel. De klarar en bit över 100 dB med litet baffelstöd. Även om man spelade helt utan baffel så skulle man nästan komma upp i 100 dB. Men gränsen ligger ganska precis där, under 200 Hz så behövs låda, horn eller pipa för att ta Fostex elementen genom de nedre regionerna. Går man upp och delar vid 400 Hz t ex så är inte längre X-max något problem, där rör sig konen även på mindre element lite. Ett exempel är Martin Kings första OB försök, som byggts över hela klotet: http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf .

Sedan går det inte att spela riktigt tokhögt pga effektbegränsningen.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/07/09 23:44:13
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/10 :  15:58:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Sedan går det inte att spela riktigt tokhögt pga effektbegränsningen.

Hmm, vilket gissel.
Finns det något bra sätt att komma runt problemet och öka effektåligheten?

Någon som provat Fostex FE108E Sigma, eller rent av jämfört med andra bredisar i prisklassen?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/14 :  22:43:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag bjöd in mig till skaparen av denna tråd idag, för att lyssna lite på de där bredbandarna. Nu satt de i mindre optimala lådor, men kunde trotts det verkligen prestera. Jisses vilken enhetlighet och exakt ljudbild. Det finns ingen ful övergång mellan olika element eller fula beteenden pga delningsfilter och sånt, utan det lät väldigt homogent och transparant. Det mest imponerande var diskanten. Allt lät bra men diskanten var sagolikt bra. Helt klart är att bredbandare mår väldigt bra av att slippa återge bas, så Martinssons tappade horn gjorde ett förträffligt jobb med att stötta bredisarna nedåt i registrena. Det som överaskade mycket var att jag inte kunde höra övergången mellan de små tappade och bredbandarna. De bara smälte ihop till en samstämmig enhet med ett stort omfång på ca 30 - 20000 Hz.

Jag har redan börjat fundera på en egen version på detta.

Tack Martinsson för en givande eftermiddag med mycket hifi och seglarsnack som vanligt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000