HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Glidande/expanderade MDF - hur lösa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/06/30 :  15:55:55  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Hej,

Har gjort bygget i denna länk http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80096 och tänkte få iväg dem på lack men har lite problem.

I två omgångar har de stått ett par veckor (tidigare inomhus, nu i torr källare) och MDF-skarvarna har antingen krupit eller så har ändarna expanderat. Efter slipning och spackling har allt varit slätt och fint men efter några veckor är så gott som alla skarvar kännbara igen. Vågar knappast kosta på dem några tusen i lack om detta riskerar att hända igen.

Vad säger ni som har mer erfarenhet? Är detta ett vanligt problem? Är det bara att slipa ett par omgångar och låta dem stå till sig emellan? Lådorna är ihopsatta så det känns klurigt att t.ex. lacka insidan för att få träet tätare. Om jag kör fanér, hur mycket brukar fanéren tåla innan små förändringar i underlaget syns igenom?

Tacksam för hjälp,
Hälsningar
Martin

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/06/30 :  16:05:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Skarvar brukar vara jättesvåra att hålla styr på, då materialet gärna rör sig olikformigt. Ännu större problem får man om man blandar olika material. Har sett en del köra med pluggar på alla ledder för att minska rörelser, men vet ej om det hjälper dig.

Jag har mest hållit på med fanering (hobby) och aldrig haft problem med att faneren spricker pga. skarvkrypning, men det blir ju helt annan karaktär om man först tänkt lack och sedan går på fanér.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/30 :  17:49:55  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message  Reply
Enda sätten att slippa sprickor i skarvar på MDF som jag vet är att skarva "snett"
Själv brukar jag limma med superfix och ca 1mm fog då spricker det inte även om det rör lite på sig men detta medför lite andra fenomen i lådan, tex om den ska va sluten får du staga som en tok.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/06/30 :  18:22:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det som är problemet är att man gör det enkelt för sig och bygger lådor på det enklaste vis med MDF för att komma runt detta får man fanera bägge sidor så att man stoppar rörelser i materialet. För att sedan slippa rörelser i skarvarna så är man tvungen att geringssåga hörnorna det finns andra sätt att göra detta men då krävs det bättre doningar än man har hemma.

Att låta MDF stå för de skall "sätta" sig är helt vansinnigt förmodligen är det folk med lite kunskap hur trämaterial fungerar trä rör sig allt efter hur väderleken är det blir aldrig stabilt. Eller som en yrkeslärare jag hade sa: "trä lever även om man har tagit död på trädet" vilket är så sant som det är sagt.

Om du nu inte vill göra om lådorna så kan man fuska lite genom att dra på shellack på skarvarna och änden på MDF'en då kan du stoppa en hel del rörelse men helt perfekt blir det inte.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/06/30 :  23:49:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Att låta MDF stå för de skall "sätta" sig är helt vansinnigt förmodligen är det folk med lite kunskap hur trämaterial fungerar trä rör sig allt efter hur väderleken är det blir aldrig stabilt.
Att aklimatisera materialet till bruksmiljö gör att materialets rörelser blir mindre. Det kan ta några veckor för materialet att uppnå en stabilare fuktighetskvot. Ofta förvaras material i tex garaget/liknande lokal där bygget också ofta sker. Ofta är luftfuktigheten högre där än inomhus. Det är få av oss som både kan förvara material och tillverka högtalare under optimala former. Resultat av miljöbytet för ämnet i konstruktionen gör att det rör sig allt eftersom miljön skiftar. Dock inget som sker över en natt.

Flera bra förslag här redan. Smart konstruktion är en sak. Men eftersom högtalarna redan är byggda föreslår jag:

Alt1. Aklimatisering, slipning, fanéring, topplack.
Alt2. Aklimatisering, slipning, grundmålning, aklimatisering, slipning, grundmålning, aklimatisering, slipning, grundmålning, topplack.

Sedan brukar det mesta klara sig bra i stabil, normal inomhusmiljö.
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/07/01 :  10:14:01  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Tack för alla tips, känns som det blir något av rannagardens förslag.

Har varit inne på vit pianolack hela tiden får kanske ge upp den tanken. Ett alternativ som jag tänkt på är vit folie, tror t.ex. att IKEAs högblanka köksluckor är folierade nu för tiden, verkar vara typ 0.5-1mm tjock folie (alltså inte bara vanligt "klistermärke"). Är det någon som har erfarenhet av nåt sånt och/eller vet var/om det går att köpa? Vit fanér har jag heller inte hittat men det borde väl vara möjligt att köra något träslag och lacka vitt över om jag absolut vill ha dem vita?

Martin
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/07/02 :  11:06:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ja, du skulle ju kunna aklimatisera, slipa, grunda, slipa, fanéra med nåt billigt och tätporigt fanér typ björk. 1mm borde funka bra. Grunda, slipa och topplacka ett par ggr.

Jag vet att det finns laminat och plastfilm för ändamålet, men för lekman känner jag inte till. Industri är mer vanligt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/07/02 :  11:45:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Att aklimatisera materialet till bruksmiljö gör att materialets rörelser blir mindre. Det kan ta några veckor för materialet att uppnå en stabilare fuktighetskvot. Ofta förvaras material i tex garaget/liknande lokal där bygget också ofta sker. Ofta är luftfuktigheten högre där än inomhus. Det är få av oss som både kan förvara material och tillverka högtalare under optimala former. Resultat av miljöbytet för ämnet i konstruktionen gör att det rör sig allt eftersom miljön skiftar. Dock inget som sker över en natt.


Det behöver inte alltid vara så som du beskriver det man kan torka virke utomhus under tak och ändå komma ner till 9-11% fuktighet men för att nå den nivån tar det några års väntan. Problemet är man inte låter luften cirkulera vilket är lätt att åtgärda.

Det bäst är ändå att ställa in lådan där den skall vara sen när den har Acklimatiserat sig färdig då kan man börja ytbehandla. Det enda som jag ser som problem är att börjar man slipa och dona så kommer det att kräva mer insats för att få ett fullgott resultat än att vänta tills träet har satt sig. Att sedan göra om jobbet flera gånger är kul heller.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/02 :  21:44:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Pensla med lamineringsepoxi, lägg på en 160 g/m2 glasfiberväv och mätta med mer lamineringsepoxi, låt stå och härda en vecka. Slipa och tvätta med aceton, stryk med mer epoxi ev spackla med förtjockad epoxi, tills ingen vävstruktur syns. Lacka. klart!

Det kommer inte krypa några fogar, och ytan kommer att vara hård och slittålig.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/07/02 :  21:47:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag kan lägga till att 160 g/m2 glasfiberväv känns som ett silkestyg, det är inga grova masker eller mönster i det. Det är lätt att få en helt slät och högblank yta. Epoxin är/blir oftast högblank när den härdar. Efter en lätt slipning med 600 papper och en avtorkning med aceton så är den ytan mycket lätt att behandla med lack och eller färger.
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2010/07/05 :  20:09:51  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message  Reply
Fräs ett litet jack där du har skarvarna så syns inte sprickorna längre.
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/07/06 :  11:47:17  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Egil: Menar du att jag ska fräsa ett jack och spackla eller fräsa ett jack och ha kvar jacket?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/07/06 :  15:30:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Att fräsa ett spår "döljer" rörelsen och den ev. sprickan i skarven. Det blir en synlig skarv så att säga. Att spackla det frästa spåret löser inte problemet då fogen oftast gör att spacklet trycks upp istället.
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/07/06 :  15:53:50  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Ja det var det jag tänkte. Hmm, blir ju en liten designändring.

Det mest attraktiva förslaget nu är nog Circlomannens lösning med lamineringsepoxy och glasfiberväv. Någon mer som testat den lösningen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000