HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nikon D70 problem..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2010/06/21 :  10:47:02  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har en Nikon D70 som jag inte är helt överens med, när jag tar kort på högkant o sedan kollar på dom i datorn så ligger dom ner.. Har en liten Canon Ixus o den är det inga problem med.. Något som jag har missat!?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/06/21 :  12:34:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Kör D60. För mig kommer alla bilder i datorn som om de är i liggande format direkt efter nedladdning. Jag får rotera dem ett kvarts varv för att få dem rätt. Så är det även för de kompakta nikonkameror jag har (Coolpix 4600 och P60).

Däremot visas bilderna på rätt ledd i displayen på D60.

Så jag misstänker att det är programmen för nedladdningen till datorn som inte läser håller koll vilken ledd bilderna är fotograferade i.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/21 :  16:47:58  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Jag har själv en d200 nu, efter tidigare d40x samt d80 och kan intyga att de ligger ner. MEN, det yär så att infon skrivs om vilken vinkel de plåtats i i exiv-datan till bilden, så somliga program som direkt läser in datan från exiv vänder då bilderna.
Dy nyaste o koolaste funktionerna kommer alltid först till kompaktmodellerna, inte för att det är en särskillt exeptionell funktion, men "aktiv" rotering av bilderna kom lite senare till systemarna iaf.

EDIT: Detta innebär dock inget problem personligen, efterssom jag laddar ner bilderna med ett script som även autoroterar bilderna då.

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2010/06/21 16:50:49
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/21 :  18:18:24  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har en D70 och jag har tittat på mina bilder som jag har på hårdisken. Alla bilder är rättvända, även de som är tagna på högkant. Men på kamerans display är det inte så. Jag skulle kunna tro att problemet är överföringen till din hårddisk. Men det går att rotera bilderna med ditt bildprogram så att det blir rätt. Jag använder iPhoto och Nikons eget program.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/21 :  18:35:16  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
quote:
Men det går att rotera bilderna med ditt bildprogram så att det blir rätt. Jag använder iPhoto och Nikons eget program.


Precis, det lär utgå från bildernas exiv-data när de laddas in.

Syns inte bilderna rättvända i displayen, kan du antagligen ställa in det i menyn på kameran, det kunde jag på samtliga mina nikon-systemare.

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2010/06/21 19:10:17
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/21 :  19:07:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Körde med D70 innan jag gick över till den Mörka sidan, minns jag rätt så ska du kunna ställa in den funktionen på huset.

Slå ett öga i manualen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2010/06/21 :  22:44:06  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Hittade inställningen i menyn på kameran så den visar rätt i displayen trodde då att det skulle bli rätt på dator oxå men inte då.. Har kollat i manualen men inte hittat något om detta..

Problemet är oxå att om man roterar bilden så tappar man kvalite.. Men har hittat ett program (JPEG Lossless Rotator) som inte ska försämra, men det ska ju för 17 funka som gcs säger! Använder inte Nikons program för att tanka över bilderna, kanske kan vara lösningen. Ska se om jag kan hitta CD..

Går det att ändra i exiv datan så att det blir rätt? Om jag förstår rätt så är det info data som hör till kortet?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/22 :  00:25:37  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
quote:
Går det att ändra i exiv datan så att det blir rätt? Om jag förstår rätt så är det info data som hör till kortet?

exiv-datan är data som finns i själva bilden, (försvinner i regel om man redigerar o donar) Men skapas av kameran när bilden tas. Däri står all information om just den bilden. Har man haft en gps inkopplad så står koordinaterna där, klockslag, hastighet bilden togs i, bländare och typ 1000 saker till. Även vilken vinkel bilden är tagen i. Nikons program är sannolikt antingen att det i sig roterar bilden när den når datorn eller visar bilden i den vinkel som angivs i exiv - så enkelt är det. I linux använder jag bara
jhead -autorot
inblandat i mitt script när jag laddar in bildena så vänds dem på utan någon kvalitetsförändring. I windows finns det sannolikt andra metoder.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/06/22 :  14:26:36  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Exif-datan anger bara om bilden ska roteras. Det är upp till programmet du öppnar bilden med att rotera bilden. Spelar ingen roll om du använder nikon programvaran. Det fungerar för mig och jag har aldrig använt nikon mjukvaran ens.

Vet du om dom roteras i en annan dator? Tänkte annars om tiltsensorn är trasig i kameran?
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2010/06/22 :  23:02:34  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Tiltsensorn i kameran funkar iom att bilden i displayen ställs på högkant!

Har inte hittat CDn än..

Kollade direkt i CF för Canonen o då ligger alla bilder ner men när jag har importerat dom via Canons mjukvara så blir dom rätt, så i det fallet hänger det på Canons mjukvara..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000