HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Låta datorn sköta volymkontrollen ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/19 :  17:54:03  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Är det en bra lösning eller inte att skippa försteget? Om inte, i så fall varför? Förmodat försteg, högklassigt passivt, tvc eller liknande.
Speldosan/orna ifråga "htpc/LynxL22, J.river" alternativt "htpc/bra usb-dac, J.river".

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/06/19 :  18:48:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag tror på, ju mindre apparater desto bättre!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/19 :  21:02:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Beror väl lite på impedanserna.. Men om impedanserna stämmer och ljudkortet levererar tillräckligt med effekt så varför inte..
Hade det själv kopplat så en gång i tiden.. Ljudkort direkt till slutsteg..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/06/19 :  21:05:13  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Det beror också på om volymen regleras i den analoga eller digitala domänen. Att den regleras i den analoga brukar vara att föredra då om detta sker i den digitala domänen kan upplösning förloras.

Så var det för mig i allafall.

Fullt ös på den digitala signalen alltså, och sedan reglera med en analog volympot.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/06/19 21:05:52
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/19 :  21:22:38  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kanske skulle förtydliga frågan. I mitt digitala delningsfilter så reduceras antalet använda bitar tillsammans med sänkt nivå och därför så strävar jag självfallet efter att få så hög "arbetsnivå" som möjligt i filtret för att inte få lägre upplösning vid lägre signalnivåer. Jag löser det med lägre input-gain i efterföljande slutsteg (subbarna). Nu har jag även satt ihop en htpc som också den kommer att utgöra en del av anläggningen och just för stunden så är det den enda signalkälla jag har (andra delar under uppgradering). Har haft besök av en kompis som även han är medlem på forumet under helgen och vi började snacka om hans framtida lösning för uppspelning av musik. Han kommer att ha en helt igenom datorbaserad lösning i framtiden och funderingen landade i huruvida ljudkortets/usb-dacens funktion är liknande det digitala filtrets funktion eller inte angående bitreduceringen med fallande nivå.

Edit: Han inte se föregående inlägg men det var ju igentligen det som frågeställningen handlade om. Så vitt jag vet så har inte ett vanligt ljudkort någon analog volymkontroll inbyggt så det skulle i så fall tala för ett efterföljande volymkontrollerande steg (passivt eller aktivt).

Edited by - DahlbergAudio on 2010/06/19 21:29:56
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/19 :  23:57:30  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
En alternativ lösning skulle även kunna bli att använda en
signaltransformator för att höja ingångsimpedansen i efterföljande
steg (sänker samtidigt signalnivån). Då blir man tvungen att lägga
sig på en högre utnivå (digitalt styrd) från datorn och använder
alltså fler bitar vid lägre nivåer. Så länge det inte blir för lågt
med fullt pådrag så är det bara fördelar som jag ser det.

Edit: Ett fast dämpled gör på sätt och vis samma sak så det borde
väl också fungera. http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/shunt.html

Edited by - DahlbergAudio on 2010/06/20 09:09:52
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/20 :  23:59:34  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Hittade svaret i manualen.
quote:
The faders in the Lynx L22 Mixer perform digital attenuation on audio signals in the
digital domain. The attenuation is applied to the digitized signals just prior to the D/A
converters.
As with any digital signal processing function, the digital attenuation calculations used
by the Lynx L22 can introduce arithmetic errors that can add small amounts of noise to
signals. To insure the highest signal quality it is highly recommended that the faders
be left in their maximum position during critical recording and playback. In this
position, no attenuation calculations are performed.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/21 :  08:23:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det finns lite till att hämta på Lynx med en extern volymkontroll.
Jag har en optokopplarvolym under byggnad för detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/21 :  09:55:20  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Ja det var ungefär så jag resonerat också. Att det finns lite mer
att hämta gäller ju rimligtvis oavsett vilket ljudkort man använder
också. För egen del så har det inte varit aktuellt att utesluta
försteget men då jag och "Micke" resonerade om det här under helgen
så slog det oss att många kör direkt från datorn utan att sakna
något försteg. Därav frågeställningen.

Optokopplarvolym fanns för övrigt också med i resonemanget om alternativ.

Edited by - DahlbergAudio on 2010/06/21 09:56:18
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/21 :  23:50:12  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Att ställa mixer i "consumer-läge" (-10db) hjälper ju också till
Nu kan jag spela med full volym ut och ändå sitta och lyssna på det
även om det är ordentligt högt. Å andra sidan så hamnar ändå
volymkontrollen i J.River på 1-2% så här på småtimmarna (vi har
besök och dom sover). Har ingen igentlig aning om hur mycket bättre
det skulle låta med en bra extern volymkontroll men det låter
definivt inte illa som det är heller
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000