Author |
Topic |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 18:14:36
|
Jo, istället för att lägga ner allt byggandet efter min EL34 som planerat blev jag istället biten och fick en liten nytändning. Ganska snabbt kom jag fram till att en liten rörhäck i sovrummet inte bara är en bra idé pga musik i sovrummet utan även för de kalla vintermånaderna och mysbelysning. Eftersom det skall vara en liten sak med små högtalare och ingen partyvolym så tänkte jag mig en med ganska liten effekt, endast några watt. Tanken gick ju genast till rör och SE och då jag redan från början ville rita nått själv så började det funderas lite.
EL84or är vanliga, billiga och såpass "enkla" att det funns ordagrant hundratals ritningar på nätet. Det verkar vara en av de första projekten som rörnoobs tar tag i. Så jag började lite smått nu i veckan och bollade några frågor till Fuling som kom med tipset att starta en tråd för allmänheten.
Så frågan är denna. Finns det intresse för en slags enkel "idiotguide" till rörbygge här? Tanken är att börja ta fram ett schema enklast möjligt. Sedan lägga till konvertering mellan triod och pentodkoppling, nätdel och till sist lägga in förslag på mer exotiska saker, dettta med forumets hjälp för jag kan då inget än. Ärligt talat kommer troligen mkt feedback och tips behövas men man måste ju starta någonstans och ska jag nu klabba runt igen så skadar ju det inte att man bidrar till forumet med det.
|
.....where the music comes to die. |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 18:53:34
|
Tjenare!
Strålande ide'
EL84 är ett väldigt bra rör att jobba med.
Det finns många olika märken. Dom är lätta att få tag i. Dom är överkomliga i pris. Dom behöver inte allt för hög spänning. Dom är lätt drivna. Dom lämnar anständig effekt. Dom blir inte överdrivet varma. Dom har inte massa krångliga impedans krav.
Med rör-termer mätt så är EL84 ett bra rör som det är lätt att få å lira bra även för dom som bygger sin först rörhäck.
Folk fnyser ofta åt EL84 se kopplingar men 1,5W triod eller 4W pentod är inte så tokigt.
När man väl har fått skiten å funka kan man utveckla steget i all oändlighet med olika drivsteg eller svindyra komponenter.
Som driv steg skulle jag rekomendera anod kopplad E180CC eller liknande rör. Det hela beror på om man vill köra med motkoppling eller ej. Jag föredrear motkopplingsfritt men 3-5dB funkar bra om man inte vill att det skall mäta bra.
Mvh...
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 19:34:48
|
Jag hade tänkt mig ECC88 som drivsteg. Första valet var ECC83 men som vissa påpekat så är det röret "tråkigt"
Guru. De är riktigt bra. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 21:38:31
|
Precis en sådan håller jag på med alltså en EL84 SE.
Jag är ingen fena på att konstruera men det finns de som är så mycket bättre på det jag tänker köra den som en pentod, triod SE har jag så att det räcker och blir över.
Här är min favosida http://www.single-ended.com/ såklart hittar du den SE jag håller på att bygga http://members.at.infoseek.co.jp/lagarto/el84se_diy.htm som drivsteg använder man istället ett totalt bortglömt rör ECC85 som finns till små pengar. Det finns en massa roligt på den sidan titta in på 7th Avenue länken.
Jag har ett par Edcore och en nät-trafo från frag Jan jag tror att jag inte har passerat 1000:- lappen ännu. om man nu måste ha en triod är det enkelt att ändra.
quote: Folk fnyser ofta åt EL84 se kopplingar men 1,5W triod eller 4W pentod är inte så tokigt.
Kan bara hålla med men när det gäller 2A3 och liknande med lågeffekt då jädrar i så dreglar folk men jag tror att det är rörets storlek som är avgörande -> större = bättre.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 22:17:57
|
2A3 är direktupphettat och dessutom en äkta triod så jämförelsen är inte rikigt bärande, därmed inte sagt att triodkopplade smårör typ EL84 och liknande inte kan låta otroligt bra! Att de är mycket billigare och enklare att handskas med är stora också stora plus. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 22:30:10
|
Jädra Messerschmitter där
quote: 2A3 är direktupphettat och dessutom en äkta triod så jämförelsen är inte rikigt bärande, därmed inte sagt att triodkopplade smårör typ EL84 och liknande inte kan låta otroligt bra! Att de är mycket billigare och enklare att handskas med är stora också stora plus.
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 23:30:02
|
En av de bästa drivers man kan ha till EL84 är en depletion mosfet för några kronor som heter DN2540. Utan GNFB tar man ut över 4"triodwatt" under 0,5% THD. Dessutom är kopplingen en av de enklaste som finns. DC-kopplad!
En annan variant på detta drivertema är att använda en kaskodkopplad E88CC som driver.
Bubbel har för mig jag nämnde det för dig tidigare: Varför har japanerna en sådan förkärlek till det allt annat än linjära ECC85. Du får rapportera varför när du är klar. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/06/18 23:44:18 |
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 23:48:37
|
quote: Bubbel har för mig jag nämnde det för dig tidigare: Varför har japanerna en sådan förkärlek till det allt annat än linjära ECC85. Du får rapportera varför när du är klar.
Det vet jag redan Lars jag har lyssnat på förstärkare som har detta rör därför känns det inte främmande att använda det.
anders |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 00:13:18
|
Ett bidrag till "idiotguiden".
Här syns fyra olika kopplingar som kan användas. De två övre har fh hög utimpedans och distortion och kräver normalt global motkopling. UL har ngt lägre Zut.
De två undre har låg utimpedans och låg THD. Skillnaden är att triodkopplingen ger låg uteffekt. Den högra kopplingen ger samma uteffekt som pentod/UL-kopplingarna men har för det mesta lägre distortion och utimpedans än trioden.
Den högra ska till skillnad från de övriga matas med konstant strömgenerator dvs. pentod, kaskod el. FET.
Oavsett vilken koppling man väljer så blir distortionen lägre än driver och slutrör var för sig pga "distortion-cancellation".
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/06/19 10:37:14 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 08:04:09
|
Jaja, då endast en person verkar vara med på noterna så skippar vi det. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 10:40:46
|
Kmj, Du startade tråden för bara drygt 12 timmar sedan, dessutom på en fredag kväll. Is i magen, det kommer att hända mer!
Funderade i morse på hur att presentera drivervarianter men där finns oerhört mycket mer. Kanske man skulle börja med enbart egna favoriter.
Att börja helt från scratch med loadlines etc. blir rätt så avancerat så ev. skulle man kunna gå bakvägen. Och naturligtvis är data bladet som man tittar på allra först.
Andras guider är nog inget att apa efter, speciellt som de ofta är ganska röriga.
Imperial, Jag tittade på det olinjära E180CC men hittade en arbetspunkt som ser mycket bra ut: 10mA/120v/-1V och CCS följt av ett rör med stor gallerläcka på minst 470k. Har för mig att det är ung. vad Tubelab använder på det liknande ECC81 i sin Powerdrive. |
Edited by - reVintage on 2010/06/19 11:08:33 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 10:53:10
|
quote: Kmj, Du startade tråden för bara drygt 12 timmar sedan, dessutom på en fredag kväll. Is i magen det kommer att hända mer!
Nu var det ju inte det jag syftade på. Det verkade som om syftet gick helt förbi. Det var inte meningen att leta upp ett färdigt projekt, det finns det som jag sa tidigare hundratals, det var inte heller meningen att leta upp färdiga handledningar som redan finns. Som jag själv märkte så är det inte bara att följa dessa guider, gör man det så är det lätt att det blir en teoretiskt riktig sak som kanske praktiskt inte är så bra. Om vi tar boozhound t.ex. så tillämpade jag det (som okunnig nybörjare) så som jag läste det och fick genast ett par förslag och tips av Fuling. Dessa hade jag inte en tanke på och om jag nu ändå ska försöka klura ut detta så kan man ju lika gärna börja på dagisnivå och peka med hela handen. Med andra ord ett steg i taget och så enkelt som möjligt så att en nybörjare lätt kan hänga med. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 11:13:37
|
Ni övriga!
Vill ni ha referenser från ursprunget till vissa kopplingar så är det lätt addera, ex.vis artikeln från RCA av Schade(6L6 konstruktör) som gjordes 1938.
Jag gjorde en justering i min förra post som mi kan titta på.
Kom just på att jag har lagt ut ett Excelblad på hur man gör ett triodsteg med hjälp av Ua/Ia-kurvorna. Bla visar den distortion och max utsving. Denna går även att använda på triod-strappade slutrör. Lärorik för hur man lägger loadlines.
http://www.revintage.se/triodecalc.xls Ev. kan jag göra ett blad även för slutrör i pentodkoppling.
|
Edited by - reVintage on 2010/06/19 14:12:12 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 12:51:01
|
Skitsamma, jag har redan tappat intresset för det ändå. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 14:13:52
|
Har editerat min post ovan för att pass er övriga! |
Edited by - reVintage on 2010/06/19 14:14:14 |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 15:43:33
|
Hej. Jag tycker den däringa " schadekopplingen" verkar spännande, kanske dags att ge sig på ett litet projekt... - igen ! förresten OM man skall ev ge sig på ett bygge, vilka effekter bör man välja på motstånden i en sån koppling tro ? /tord |
Edited by - tordnilsson on 2010/06/19 15:46:33 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 16:31:22
|
Jaha Tord, Nu blev det ännu krångligare i den här "basic"-tråden. Det finns nämligen, mig veterligen, fyra Schade-kopplingar. MOSFET=Depletion.
|
Edited by - reVintage on 2010/06/19 16:43:43 |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2010/06/20 : 16:35:31
|
Jaha ja... Vilka för och nackdelar har vi då hos dessa Fyra ! olika kopplingar ? Den första med triodröret som driver verkar spontant som den enklaste och kanske även den billigaste - rätta mig gärna om jag har fel. Edit såå var det nog inte.. - de e ju den me Mosfeten som förstås är enklast frånsett att det kan va lite klurigt att få tag på Mosfeten eller hur ? / tord |
Edited by - tordnilsson on 2010/06/20 16:52:36 |
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2010/06/20 : 18:02:33
|
Det blir nog till att prova med Schade triod varianten om man har tröttnar på ren pentod SE det är inte så många saker som måste läggas till el. ändras om.
anders |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2010/06/20 : 19:48:02
|
Vilka tänkbara trafos finns för ett sånt här projekt ? |
|
|
|
Topic |