HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalare till arbetsboden (Eller inne kanske?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/30 :  20:39:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kör med TH också nu, under 40. Svårt att ställa in, sånt brukar ta ett tag men det ger sig.

Asto, här är mätningen i porten:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/31 :  08:08:48  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tack för mätningen Bernt...

Väldigt intressant att grundresonansen är så bred och platt jämfört med vad simuleringar brukar visa. Här har nog Ingvar lyckats hitta en riktigt bra geometri på pipan, skulle gissa på en ratio 1:10 ungefär, det ser iallafall ut som att med geometrins hjälp så går man in och "klyver" i princip samtliga övertoner till grundresonansen vilket i sin tur ger den fördelen att man med väldigt lite dämpning kan smeta ut tonkurvan. Resonanser upp till ca 200Hz har blivit något mindre då man lagt dämpning i första delen av pipan (bakom elementet) och resonanser där över skulle förmodligen minska om dämpning lades i sista delen av pipan.
Resonansen vid 1000Hz är nog 1/4 vågen av portens längd. Har försökt labba lite med portplacering för att även "klyva" denna resonans, men det är väldigt svårt att pricka rätt och förmodligen är det ingen större hörbar skillnad i slutändan.

Intressant att man ändå kan ha så pass mycket kvar av resonanserna utan att man störs av dom vid lyssning. För jag gissar att så är fallet Jag har nog en dendens till att alltid dämpa för mycket i mina byggen.

Spekulerar vilt då jag tycker det är så intressant med tekniken bakom, att försöka förstå hur konstruktören har tänkt. Kanske Ingvars katt kan räta ut vissa begrepp om jag varit ute och cyklat i de vilda spekulationerna
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/31 :  22:27:38  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Här har nog Ingvar lyckats hitta en riktigt bra geometri på pipan,


Jojo, även en blind höna...............

Den skäggige långhårige (inte endast av ondo dock, håret är jättebra att bita, klösa och dra i 04.30 när man vill ha frukost) kom fram till att minimal dämpning är att föredra vid den tiden då vi hade stora fina horn hemma, då upptäckte han att dynamiken blev avsevärt försämrad när barn hade gömt sig inne i högtalarna.

Gällande geometrin så påstår han att det blir bättre om man inte håller den linjär, i detta fall så har den efter vecket dubbla
utvecklingshastigheten.

Detta skall, enligt hörsaga, vara baserat på misslyckanden, tester, provbyggen och enstaka, ytterst isolerade, framgångar, bl.a i samarbete med en Herr A. Edenholm under det sena 70-talet

Å andra sidan så ger han mig väldigt mycket god och näringsrik mat.

Katten

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/31 :  22:46:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ärligt talat verkar det här ju hur kul som helst.
Då jag själv byggt två kvartsvågspipor så klappar ju hjärtat lite extra för dessa konstruktioner.

quote:
Det Bernt snickrar ihop är QW-1, ritningarna finns fritt tillgängliga ...

Jag har letat och googlat lite, men hittar inget matnyttigt, vill någon hjälpa mig?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/31 :  23:21:04  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ritning finns här:

quote:
http://www.seaside.se/~manoviia/QW-1draw.pdf


Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/09/01 :  05:56:13  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Gällande geometrin så påstår han att det blir bättre om man inte håller den linjär, i detta fall så har den efter vecket dubbla
utvecklingshastigheten.

Detta skall, enligt hörsaga, vara baserat på misslyckanden, tester, provbyggen och enstaka, ytterst isolerade, framgångar, bl.a i samarbete med en Herr A. Edenholm under det sena 70-talet
Då får vi tacka katten för den lärdomen så här 40 år senare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/02 :  23:32:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Operationen a la Kurt Olsson föll ganska väl ut, baspuckeln stör inte alls på samma sätt även om den mätmässigt finns kvar.

Filtermödorna har fortsatt idag, så här ser det ut nu:



Få se hur man kan få ner bullen runt 1000-1500 ett litet uns, sen är jag rätt nöjd.
Ljudet påminner en del om JBL Array 1400 så som jag minns den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/09/02 23:33:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/04 :  07:22:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
I basen är det ju säkrare med närfältsmätning så här kommer den:



Översta kurvan utan filter, sedan 2,4mH i serie sedan 2,4mH och 60uF.

Sedan tiltade jag diskantens kurva och gifte ihop det: (I och ur fas)



Låter rent ut sagt asbra! Nu kom holografi i ljudbilden och såna saker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/09/04 17:08:17
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/09/04 :  09:51:56  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Det här är man lite avis på. Ser riktigt skoj ut. Grattis!

MVH
Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/04 :  10:52:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul att läsa om hur det går för dig


Hur kommer det sig att du föredrog höjningen över 5k här:

http://i309.photobucket.com/albums/kk387/otlguru/pipa100903.jpg

istället för såhär?:

http://i309.photobucket.com/albums/kk387/otlguru/pipa100902.jpg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/04 :  17:07:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den nedre av de du länkar till låter lite "gapig" och rörig på något vis.
Jag tror det beror på bullen precis över 1k i den. Och bullen beror i sin
tur på att basen blandar sig i för mycket, jag körde med 6dB filter där
och nu med 12dB. Försökte möta diskantens naturliga avrullning.

Man kan eventuellt trycka ner lite till ovanför 5k, men den lite
lätta lutningen verkar vara av godo i mina öron.
Diskantfiltret är lite komplicerat, jag ska kladda ner en skiss.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/04 :  17:58:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/06 :  11:34:27  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En konjugatlänk på JBL elementet är inte fel.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/06 :  11:44:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förslag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/09/06 :  12:48:31  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Testa med ca 20uF + 5,5ohm över JBL:en, mäter säkert bättre, vet ej om det låter bättre.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/06 :  18:42:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska ta det sen, bygger förstärkare nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/09/06 :  21:18:09  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det låter bra Bernt!
Det fanns ju flera kvadratdecimetrar outnyttjat utrymme bland de slutsteg som fanns där, ett gräsligt reursslöseri.

Vilken sort bygger Du denna gången?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/06 :  22:49:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Pentodsteg med reglerad skärmgallerspänning, 700 volt på anoderna och Lundahl LL1679 som utgångsjärn.
Jag har motsvarande steg med Hammond. Det drev basen när du var här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/09/06 22:51:14
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/06 :  23:52:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite OT: De här pentodstegen (antar att det är Rosenblitz 519-variant), är det nåt du rekommenderar om man vill driva basar aktivt?
Järn och rör har jag som det ska byggas av någon gång, frågan är bara exakt vad. Pentod lämnar möjligheten att trimma Zout till 8ohm vilket skulle göra sig utmärkt till en högtalarkonstruktion jag tittat på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/07 :  07:42:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, de stegen kan jag rekommendera. De driver basen bra tycker jag. Nu byggde jag om dem för
"remote sensing feedback" och det blev mycket lyckat det också tycker jag. S-ljuden rättades
till framför allt. SC150 är mitt favoritsteg här hemma just nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/07 :  07:57:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lägger det på minnet! Artikeln har jag på datorn, ska kolla över schemat och se hur mycket man kan rationalisera bort

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/09 :  19:56:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det lät INTE bättre med 20 uF och 5,5 ohm tyckte jag. Det blev tråkhifi utav det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/09 :  20:27:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Har du gjort HP-delen till diskanten med parallellspolen? Jag ser i övrigt ingen delning...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:15:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Precis som man kunde ana,

quote:
Det lät INTE bättre med 20 uF och 5,5 ohm tyckte jag. Det blev tråkhifi utav det.


Ju färre prylar i filtret, ju mer musik verkar passera.
Ditt hf filter innehåller förvisso en hel bunt komponenter Bernt, men de är ju i princip endast shuntar då de ligger mellan första seriemotstånd och slutlast.

En liten undran dock, det första knäet känns som att det ligger väldigt högt i frekvens om tanken är ca 1k delning, har Du provat med en större spole där?

Jag tar med räknestickan och millimeterpapper så kan Pac få göra ett testdiagram (medans vi äter och han försöker förklara varför vi blev sex gånger så många som han bokat till) så Du kan testa Dig fram.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:56:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Har du gjort HP-delen till diskanten med parallellspolen? Jag ser i övrigt ingen delning...

Ja, känsliheten ligger så väldigt mycket högre på kompressionsdrivern
så jag tyckte att shunta den på olika sätt vore en fin ide att prova.

quote:
En liten undran dock, det första knäet känns som att det ligger väldigt högt i frekvens om tanken är ca 1k delning, har Du provat med en större spole där?
Ja faktiskt... Jag har provat ett antal värden, hade 0,25 ett bra tag
och även högre. Men för att få den lutningen jag ville ha på kurvan
så hamnade jag där. Större värden på spole där blev lite "gapiga".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/09/09 22:03:34
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000