HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 GPS Navigator till Bil
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/06/10 :  09:58:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har under en tid kikat på en ganska "billig" bilnavigator...

Brorsan köpte en Navigon 3300, som verkar ganska kompetent.

har även kikat på en TomTom XL IQ Routes som kostar lite mer...

Har inget direkt behov av blåtand, FM, Ipod koppling etc.

Efterfrågar nu synpunkter på detta av samlade forumet.

Vad gillar ni och varför...

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/10 :  11:59:16  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Gillar min Garmin 200/250 med Europakartor.
Ingen Widescreen-skärm inget lull-lull, tar mig från a till b utan krångel och billig i inköp. Laddar via usb-ingången, så den måste inte laddas i bilen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/05 :  22:37:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Hittade du någon gps, eller körde du vilse?
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2010/07/06 :  06:59:12  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Perfekt tråd, söker också en GPS.
Vad jag har läst, så har Garmin slutat att uppdatera kartorna?

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/07/06 :  14:01:22  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Med Garmin brukar man få en gratis kartuppdatering inom 3-6 månader. Därefter kostar uppdateringarna ganska så mkt. Finns något livstidsabbonang (gps´ens alltså) som kostar lite mer.

De flesta tillverkare har något liknande men vissa är billigare än andra.

Finns vad jag förstår 2st karttillverkare som de olika fabrikaten använder o de brukar komma med nya uppdateringar ett par gånger om året.

Det man får fråga sig är nog helt enkelt hur mycket man kommer använda sin gps, var man kommer köra och vilka funktioner man vill ha.

Tror de flesta kommer vara nöjda vare sig man köper en Garmin, TomTom el liknande. Det är mest användargränssnittet som skiljer sig åt.

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/07/06 :  14:19:05  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Det är ett tag sen nu men för tre år sen testade jag ett helt gäng på jobbet, av dom tyckte jag Tomtom vann stort på lättanvändbarheten. Garmin var nog lite mer kompetent men inte alls lika smidig. Navigon på den tiden var oanvändbar, så långsam att det gick inte att navigera inne i städer eftersom den inte uppdaterade snabbt nog. Köpte följdaktiligen en tomtom (720 tror jag den hette) för något år sedan till mig privat och är jättenöjd. Håller helt med om att BT och likande funktioner inte är något att satsa på. TMC är ju lite coolt men funkar ju inte överallt direkt.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/07/12 :  09:19:07  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Precis köpt mig Navigon 8410 http://m3.idg.se/2.1022/1.258222/navigon-8410-fullmatad-och-frasch hade en Tom Tom One V3 innan, med denna så följer 24 månaders gratis kartuppdateringar, mediaspelare, Blåtand, olika lägen för navigering - bil eller till fots - mkt användbart, skärm i riktigt glas (som iPhone), laddare och TMC inbyggt i fästet... 5" skärm...

Listpris 4600 - men går att hitta för 2600 på prisjakt - mkt bra köp :)

Mvh
Jocke


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2010/07/12 11:43:11
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/07/12 :  10:19:44  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Den snåle smålänningen i mig köpte en Navigon Primo för 929:-.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=511069
Har använt den på en veckas semester nu och faktiskt nöjd med den.
Lite för mycket vassa s på rösten och hon säger till lite för sent ibland att man ska svänga men
tittar man på meter nedräkningen så går det lättare för den stämmer exakt.
Varnar för fartkameror,ställa in egna GPS koordinater, allt jag behöver.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2010/07/14 :  12:28:27  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Vi har en, nu, relativt gammal Garmin Nüvi (200?) som kostade en dryg tusenlapp för ca 3 år sedan. Det jag känner ett behov av att få en förbättring gällande så är det tiden från uppstart och till att navigatorn hittar satelliterna. Nu känns det för trögt - jag vill kunna sätta igång navigatorn, knappa in adressen och åka iväg. Nu är det en väntetid på ½-1 min efter att jag lagt in adressen till att rutten börjar beräknas.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/07/15 :  23:06:44  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Tjo

I dagens läge så finns det bara en gps jag rekommenderar till mina kunder. Navigon 4310 max den är sjukt prisvärd och har mer och trevligare funktioner än tomtomen som dessutom är något dyrare.

Garmin har sin lifetimeuppdatering idag som kostar 1199 och som ger dig fria uppdateringar så länge gpsen håller. Men att köpa en ny Garmin idag rekommenderar jag inte då de inte alls hänger med i utvecklingen
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/08/01 :  19:35:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
För min del bidde det en Tomtom XL IQ....nånting...är väl inte helt nöjd så det vart mycket strul med kartuppdateringar etc. Dock bra support...
Fast en ett år gammal ombyggand med nya och avstängda påfarter till E4, samt en korsning ombyggd till rondell finns inte med ens på senaste uppdateringen. Svagt...många bilar som kör där...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/08/01 :  20:42:23  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har en Navigon och trots att deras "experter" har uppdaterat kartorna två gånger sedan jag köpte den så har tre stycken fem år gamla rondeller (och en återvändsgränd) i närheten av där jag bor inte lyckats leta sig in på kartorna. Jag antar att det funkar bättre i storstäder men i mellanstora städer så suger kartorna. Navigon använder Navtecs kartor så jag antar att det är lika dåligt med de andra märken som använder samma leverantör.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2010/08/01 20:43:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000