HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Betalning utomlands?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/06/09 :  09:43:06  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ska ev. ner till Tyskland i nästa vecka och köpa en bil. Dock är det lite klurigt med hur man ska betala...

Jag har egentligen ingen lust att betala 75000sek i förskott till någon jag inte känner (även om det är en firma). Betänk också att om bilen är skit och jag redan köpt den så står jag ju där med 75k jag aldrig mer får se...

Att åka med 75000sek i kontanter känns heller inget roligt.

Finns det någon sorts EU-postväxel man kan använda? Min bank verkade inte veta ett jota om hur man skulle bära sig åt. Deras tips var "ta det på kortet"... Jo tack...

Har ni några knep och tips? Vore ju bra att ha en postväxel i EUR som man kan lösa in på den lokala banken där man ska handla om bilen ser ok ut.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/06/09 :  10:07:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kort är inte så dumt förslag som det låter. Oftast kan bankerna hjälpa till om utbetalningen behöver stoppas av någon anledning. Då antar jag dock att det ska vara polisanmält et.c..
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/06/09 :  10:15:31  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Öppna ett nytt konto som du kopplar ett kort till. På kontot sätter du in de pengar som täcker bilköpet och inget mer. På så sätt kan du "ta det på kortet" utan risk.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/06/09 :  11:24:28  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag hade kört med en kortbetalning!

Tänk på att kolla upp din köpgräns med banken så att du kan göra ett köp på 75" när du väl står i Tyskland!

Jag hade öppnat ett nytt konto och kopplat kortet till detta.
Pengarna på ett annat konto och sedan via bankens Internet/mobil/tele-tjänst överfört beloppet till kortkontot just innan köpet görs!
Kan du inte göra överföringen i Tyskland, kanske det finns någon i Sverige som kan stå "stand by"!?

Vad blir det för bil? (*nyfiken*)

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/06/09 :  11:36:00  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
En Smart Roadster ska det bli...

Detta med kort faller ju stenhårt om handlaren inte tar just kort...

Man får ju ta med i beräkningen att 1,5% av beloppet vill banken ha för att "växla pengarna" på kortet från sek till eur. Men å andra sidan tar Forex ut en 50 öring per tia i sin växlingskurs, så det är väl ocker överallt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/09 :  17:05:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
... ja, Tyskland är ju inte kortens förlovade land precis ...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/06/11 :  11:06:41  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
soundbrigade -> inte direkt.. De har blivit bättre, men mest i storstäder. Ute på landet tror jag inte de vet vad MasterCard är.

Danmark är nog ännu värre... "Kun Dankort".... !

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/06/11 :  14:33:33  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
...och Mastercard är det lite si och så med (även i Sverige) - kör med VISA!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/06/11 :  15:05:05  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Då får jag byta bank i så fall!

Har aldrig varit med om att nekas MasterCard i Sverige?


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/06/11 :  17:02:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Sorry - läste det som Maestro, fast det kortet skall tydligen funka bra i Tyskland!


/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/06/11 17:02:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000