HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Någon som har koll på deklaration och avdrag?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:20:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Först gången i år för mig att göra avdrag för resa till och från tjänst.
Jag loggade in på skatteverkets hemsida redan i slutet av mars för att kolla hur mycket jag skulle få tillbaka. 13141:- Än så länge allt gott.
Jag gjorde mina avdrag online (totalbelopp 48000:-) och lämnade in deklarationen.


När den förtryckta deklarationen kom stod det ca 1000:-

Nu går jag in på skattekontot online och där står det att jag skall få tillbaka 13141:-

Var tog mina reseavdrag vägen?!

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:58:39  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Då du gör reseavdrag tar du antalet mil du åkt under hela året(om du ej fått ersättning av arbetsgivaren) gångrar det med schablonbeloppet, som i år är 18:50 om jag inte minns fel, skriver in hela totalsumman på deklarationen, i ditt fall 48 000:-
Därefter drar skatteverket av grundbeloppet 9000:-
48000 - 9000 = 39 000:-
Av dom 39 000 får du tillbaka skatten du betalt, vilket är ungefär 1/3 beroende på vart du bor. Lite grovt räknat 39000/3 = 13 000:-

quote:
Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna
om avståndet är minst fem kilometer
om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18,50 kronor per mil.

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil.

Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor.


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:59:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hoppas det redde ut dina frågetecken.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:59:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Ja precis, vilket borde adderas till det beloppet jag ändå skulle få tillbaka. Borde alltså bli ca 26000:-
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/06/08 :  09:02:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Nja, jag har ju gjort rätt, men inte fått tillbaka reseavdragen.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/06/08 :  11:16:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Då gäller det bara att få rätt också, kanske inte det lättaste med instansen du har att göra.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/08 :  20:03:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Nja, då skulle nog du själv ha adderat det innan du skrev totalsumman.
Det du får ta och göra är att ringa och prata med skatteverket, det brukar vara enklast.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/06/09 :  13:27:40  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
När den förtryckta deklarationen kom stod det ca 1000:-

Nu går jag in på skattekontot online och där står det att jag skall få tillbaka 13141:-


1000:- är väl det du skulle få tillbaks utan reseavdragen. När du sedan gjorde avdrag för resor så får du ca 13000:- tillbaks utöver den tusingen som stod på den förtryckta utgåvan. de 13141 kronorna är det du ska få tillbaks efter justeringen av reseavdragen.

Mao innan reseavdrag, 1000:- tillbaks på skatten, efter reseavdrag 13000:- tillbaks.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/06/13 :  03:38:28  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Kmj, du hade alldeles rätt. Jag hade tydligen alldeles för bråttom när jag var inne på skatteverkets sida och slirade.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/06/13 :  09:47:15  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Japp, synd dock. Det hade ju vart ännu trevligare med det dubbla

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2010/06/13 :  22:31:36  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Absolut! Tur att jag har spelningar hela sommaren :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000