HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorn fastnar/fryser... Vad är ett troligt fel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:15:38  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Datorn fastnar/fryser... ca var 15 minut... ibland efter en timme en annan gång efter mindre än en minut... fryser fast och måste starta om!
Vad kan vara ett troligt fel?
Den är ca 5 år och har stått på nästan ständigt...

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:25:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Låter som en fläkt gett upp, processorfläkten kanske?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:27:56  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Fått en strömspik som gjort att nätagget är instabilt? Kör Windows och har inte gjort defragmentering på länge eller för den delen helt blåst och installerat om datorn under hela tiden. Windows brukar dra på sig högvis med elände och desto äldre installation desto mer elände. Har man mycket elände (läs program som går i bakgrunden osv) så laggar datorn kraftigt mer internminne eller en ominstallation av operativet är medicinen (helst bådadera!). Vad är det för burk och konf?

Edited by - bibl on 2010/06/03 18:28:59
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:43:38  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Ett tips kan vara att kolla om hängningarna kommer i samband med att något antivirusprogram jobbar.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:45:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Min son har samma problem och det har varit sedan maskinen var ny (då med Vista). Nu har vi gjort om installatioen med W7, ny disk och 4gb ram men samma problem finns kvar

Grabben lever för Wov så den måste köra windows.

Snälla - tips tas emot med glädje.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:51:19  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Micke Y: Om det varit sedan maskinen var ny och ni har installerat om operativet luktar det hårdvara lång väg. Det enklaste att börja med är att kolla att minnena är ok ladda hem http://www.memtest.org/ bränn på en cd och starta från den låt sedan programmet gå igenom ett antal cykler så att du vet att minnen är ok. Stannar eller hänger sig programmet är det dags att köpa nya minnen.

Edit såg just att ni köpt nya minnen då är nästa idé taskigt nätagg, kan du byta och kolla med ett från en annan burk och se om problemet kvarstår? I så fall är det ju inte nätagget annars är det bara att byta. Köp då ett märkes agg, Corsair, Zalman CM eller dylikt, de kostar lite mer men det är det värt om man är rädd om sin hårdvara.

Edited by - bibl on 2010/06/03 19:10:00
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/03 :  18:56:01  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Draken vid närmare eftertanke; om den stått på så länge när rengjorde du den från damm invändigt senast? Öppna och damma ur den använd dock inte dammsugaren för den alstrar statisk elektricitet utan gå till Biltema eller Clas Olsson och köp en burk med tryckluft och blås ur den med. Överhettning beroende på att samtliga fläktar och kylflänsar är fulla av damm är ju inte ovanligt och det leder just till att datorn hänger sig.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2010/06/03 :  19:15:39  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Drakens son här (data tok vad som gäller med spel)
Farsans burk fryser och hänger sig som sagt men tror absolut inte att de har med minnerna att gör för sj har jag spelat på denna burk och de kan hända närsomhelst dock aldrig hänt när jag spelar vilket kräver mest kraft. Tror snarare att hans burk har ett HD fel dvs att den kraschar, den hittar ibalnd inte alla HD som finns ikoppladfe på moderkortet och vi kör även HD dvs de olika från ett separat kort med olika portar på istl för de som finns på moderkortet, ÄVEN fast han bytt nät agg vilket brukar vara de vanligaste prob när den bara dör och statar om så händer det igen, tror de pajar igen eller att de hd som krachar. MEN probemet du beskriver ang pojken som spelar wow, OM ni byggt datorn sj, var noga med att kolla så inget ligger " Glappar" de kan ställa till med bluescreen etc. hänt mig många gånger och har fått då byggt om datorn och kollat noggrant så att inget från moderkortet kommer åt "lådan" eller att alla kontakter sitter som de ska. Farsans fläkt blåser som den vore ny så de inte det, ej heller grafiken. Kan dock rekommendera ett windows 7 som heter finns på piratebay att ta ner 30 dgars version för de som vill testa. sök på windows 7 ati eller nvidia beroende på vilket grafik kort ni har, jag installerade de, då jag spelar mycket mmo och warhammeronline. Alla problem försvann som jag hade med datorn efter ha installerat detta windows, använder ni sen AMD processorer finns de mer program man kan använda för att öka prestandan men om ni vill ha dessa kan ni skriva så lägger jag ett inlägg i Drakens namn om det.Vet inte om de hjälper men de mesta problemen fixar jag ialf, dock inte på denna dtator då jag tror att de handlar om att den gjort sina dagar helt enkelt ;) Me som sagt vill ni har mer info ang dessa program så hör av er med mail så skickar jag länkar, vet ju inte vad man får och inte får publicera här på forumet så att säga ;)
Må bäst lycka till
Mvh Lill Draken
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/03 :  19:33:58  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Nätagg är överlag vad jag funnit väldigt dåligt designade, och enligt min erfarenhet är det en serie kondensatorer som brukar ge sig. De sitter oftast monterade under en stor kylfläns, och är väldigt tätt monterade och får därav ingen ventilation att tala om. Kondensatorer är färskvara och tål inte att vara monterade så under en längre tid när det är väldigt varmt. Jag har själv lagat ganska många nätagg med detta fel.

Är disken dålig så kan datorn också låsa sig, och detta pågrund av att den försöker läsa på ett ställe som är skadat, men brukar ge sig efter ett par minuter. Man kan då höra monotona mekaniska ljud från den.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2010/06/03 :  20:47:37  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Min dator började att låsa och frysa i vintras och jag gick bet på vad det var.Installerade om operativsystemet och den funkade klockrent tills jag installerade Voddler.Då började det om igen.Avinstallerade voddler och allt var hunky dory igen.Har sedan dess testat att installera voddler då och då men oavsett hur mycket dom uppdaterar det så är min dator allergisk mot det.Så det kan vara en ide#180;.Har ni voddler installerat.pröva att avinstallera och se hur det går.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8482 Posts

Posted - 2010/06/03 :  21:07:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Prova ett minneshanteringsprogram:http://www.memturbo.com/
Finns gratisvarianter om du söker.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2010/06/03 :  23:03:43  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Jag har nyligen fått problem med frysningar på min laptop, Dell latitude d600 som gått snitt ca 12h/dygn i sex år. Ibland startar den inte alls, ibland kan man arbeta timmar medan men vanligast är den låser sig efter 5-10minuter. Efter viss googlande visade det sig att problemet är/var vanligt förekommande på denna modell och orsaken är glapp mellan minnesenheterna och moderkortet. Med tanke på att alla trådar var sedan typ 2005-6 så har jag klarat mig länge. Men irriterande är det...
/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/06/04 :  00:04:53  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Låter som ett indexeringsproblem - det finns ju en indexeringtjänst i Vista och Windows 7 säkert tidigare oxå, om man bara kör datorn "aktivt" som hinner aldrig aktiveringstjänsten ifatt, testa att låta datorn stå på ett par dagar, men ladda först hem ccleaner och rensa gammal data och snygga till registret - så ska du se att det löser sig...

Nya Voddler som är adobebaserat suger - blir sjösjuk när man kollar på det, alla mina kompisar säger samma...

PS! Inte läst allt kan bli dubbel post och jag kanske inte fattat allt - sorry

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2010/06/04 00:09:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000