HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 1" som toppar till bilstereon.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/24 :  17:42:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om jag köper på mig två eller 4 sådana här:
http://www.parts-express.com/pdf/264-860s.pdf
För att ha som frontsystem till bilstereon, höger+vänster kanal + ev center.
Om jag sen delar dom vid, säg 500Hz ...

Vad kommer bli max SPL att få ut ur dessa?
Jag bli inte riktigt klok på hur jag ska resonera/räkna ...

81dB i känslighet och max 4W ...
Betyder det att jag max kan få 81 + 3 + 3 dB = 87dB? (81 + 3dB för 2watt + 3dB upp till 4W)
Eller hur var det nu med frekvensinnehåll och energi i olika register?

En vilsen bilägare ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/24 18:33:11

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/24 :  20:21:42  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
87dB stämmer.
Simulerar helt ok i hornresp. Borde vara ok ner till 400Hz med 4W och 0,05-0,1L låda.

Nu är ju frågan hur mycket kompression man får vid 4W, 2-3dB kanske? Möjligen mer om den inte är så effektiv på att ta bort värme. PA element ligger ju på runt 2dB vid full effekt ibland så vad gör då denna lilla saken?
Om man vill att saker ska hålla länge har jag hört att man inte borde köra elementen hårdare än 1/2 av RMS effekten, och det gällde PA.

Om jag ska vara ärlig tror jag den är alldeles för klen.
Kanske skulle gå till datorhögtalare då det är tyst runt men inte i en bil där bakgrundsljudet ligger så högt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/24 :  20:30:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men om det nu är så.
Hur kan man då bygga ett PA-system med en bas som klarar 800W tillsammans med en HF-driver på endast 50 W?

Då har man ju en helt onödigt effektålig bas, och borde egentligen stacka 16 st diskanter tillsammans med basen ....
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/24 :  20:53:00  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Oftast använder man CD (compression driver) som hamnar runt 105-112dB 1W i horn.
Och basen kanske ligger på 95-100dB 1W.

Är det verkligen obalanserat längre?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/24 :  22:52:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja då känns ju de elementen alldeles för skruttiga i den miljön.
Jag måste alltså hitta något med betydligt bättre dB/1 W.


Men jag trodde att man kunde använda effektsvaga element till rejält överstarka förstärkare, bara man delade av dom högre. Att inmatad energi blev lägre.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/24 :  23:05:56  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Nja.
Visserligen brukar diskant ligga lägre i nivå och total energi pga sin transienta natur och att en sinuston vid 3kHz full effekt skulle låta riktigt högt jämfört med 80Hz.
Man brukar säga att energiinnehållet i musik är lika mycket över 300HZ som under (tror det var det) men det hindrar inte en sinusvåg eller ton från att ligga vid vilken frekvens som helst. Vilket då skulle bränna en diskant direkt om man nu litade på att den genomsnittliga effekten skulle ligga under termiska maximum för tex en diskant.

Men det tar ju inte hänsyn till att diskanten förmodligen låter fruktansvärt illa vid det laget. Tycker att många diskanter tappar greppet långt under märkeffekten.

Ska se om jag kan få till det lite bättre när jag inte borde sova =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/25 :  23:06:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har väl i princip slagit ur hågen att använda dessa 1" i någon bil.

Men för diskussionens skull kan jag väl fortsätta så här:
(Jag satt och tänkte på tåget idag)

Om vi fokuserar på de två intressanta parametrarna Pmax = 4 W och xmax = 1,95 mm.

Om jag har ett bassystem som just nu spelar på i 100 dB.
Och så kommer det en ton i 2kHz som också ska återges i 100dB, fast av denna lilla Tangband 1"'are.

Kommer den 2kHz-signalen ge 4W uppvärming av talspolen eller kommer denna 2kHz ton att få högtalarmembranet att slå med nästan 2mm?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:08:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Effekt begränsar allt över 350Hz ungefär.
10W från 400Hz. Detta i 0,05L låda.

100dB ger dig runt 54W in i elementet vid 2kHz. 0,1136mm enligt hornresp.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/27 :  18:21:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
54W låter som att man kommer få sniffa i sig lite god doft av bränd kapton.

Jag litar på dig, men är inte 100% övertygad ... hmmm...


Undrar om jag kan komma till skott och mäta lite ström och spänning med oscilloskåp och SP med nåt annat.

Jaja, vilket årtionde som helst.

Jag beställde i vilket fall inga okänsliga 1"'are ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000