HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kul på fyra hjul?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/24 :  09:42:35  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Funderar på om jag skulle ta och skaffa en sommarbil igen!

Mina önskemål är: Körglädje, plats för två, cab, hyffsade servicekostnader.

Jag funderar på följande (det lutar just nu åt en Boxster eller Z4:a)

- Porsche Boxter
- BMW Z4
- Audi TT
- BMW Z3
- Honda S2000
- Mazda Miata

Någon som har erfarenheter av dessa bilar (eller har andra förslag?) och vill dela sina erfarenheter eller kanske kan ge tips om vad man skall se upp med!?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/05/24 :  09:49:51  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Z4:an är betydligt råare och busigare än den sofistikerade Boxtern, mer breisladd och vit rök ur hjulhusen.. Z3 går imho fetbort pga dess ägarklientel. Min favvo i den lineupen är nog Honda S2000, som jag tyvärr inte kört.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/24 :  09:54:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ja, blev lite halvfrälst i veckan då jag hamnade bakom en svart S2000!

Är dock lite "drifting-varning" på de bilar jag sett till salu!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/05/24 :  12:53:52  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Av de ovan hade jag nog valt Boxster.
TT är ju en tjejbil som dessutom är riktigt ful ;)
Miata:n är säkert det billigaste och förnuftigaste valet och mest körglädje för pengarna.
Honda S2000 är nog kul, men kom ihåg att under 6000rpm så är den som vilket trist japan som helst, den måste varvas ;)
Z3:an är ju inte direkt ngn bil med bra väghållning, då den har samma billigare bakaxel som gamla 316 Compact...
Z4 är ju mer cruisning än Boxstern

Hade nog antingen gått på det billigaste alternativet, dvs en Miata, eller en Boxster, men de blir snabbt dyra, om man inte nöjer sig med de äldst med lilla motorn på 204hk

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/05/24 :  13:03:53  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Är körglädje det viktigaste så är det S2000 som gäller.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/05/24 :  13:14:13  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har inte suttit i Hondan eller Z4:an så jag kan inte uttala mig om dem.

Mitt favvisval finns inte med - det är fairlady#180;n. Det tycker jag är det bästa, dessutom snyggaste, alternativet.

Men Boxstern är VÄL mycket "gubbracer".

Håller fullständigt med Kilgore om TT:n.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/24 :  14:14:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag klassas redan som gubbe, så har inga problem med Boxstern av den anledningen!

Nissan har jag inte sett tidigare, men den tyckte jag inte var snygg!

/R

[Typo]

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/05/24 19:46:15
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/05/24 :  15:05:40  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Boxstern är väl mer shoppingbil till rika fruar än gubbracer;)
Gubbarna nöjer sig inte med Boxster, då ska det vara större bilar...

Däremot är väl Boxstern en bra kompromiss när det gäller användarvänlighet driftsäkerhet, körglädje o driftkostnader.
Har en hel del kompisar som har just Boxstern, och är väldigt nöjda.
Även S-modellerna är inte alltför dyra att försäkra, iaf inte om man jämför med motorstarkare 911:or och BMW-bilar.
En Cayman S är skulle inte kosta mer än ca 8-10k för mig i centrala Malmö...

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/05/24 :  20:34:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Om du tittar på bilar som Audi TT, Honda etc så kan man mycket väl också ta in Nissan 350Z som har rätt bra känsla.

Personligt val skulle bli mellan Z4 eller Boxter. Inte enbart på körupplevelse men att det har lite mer stil och finess än dom ändra. Jag gillar Audi och även TT inte minst om det är större motorn och fyrhjulsdrift men den är väldigt liten inuti.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/05/24 :  22:18:22  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
En kollega köpte en Toyota MR2 precis. Nog värd att provköra iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/05/24 :  22:58:55  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Honda S2000.

Snyggast, billigast, driftsäkrast(?), grym väghållning, låter göttast!

http://www.youtube.com/watch?v=YWnHPbUMlMU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=iILxnQxUWAE&feature=related

IMHO

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/24 :  23:18:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inget snack!
http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_Z4_Coupe_3_0_Si___Svensksald_27249816.htm?ca=23_11&w=3

En äldre Mercedes SL kanske ryms i budgeten?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/05/25 :  08:38:18  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Klart gubben skall ha en kokainsläde

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_SL_500__Aut_Hellader_306hk__27609088.htm?ca=23_5&w=3

<ironiskt raljerande> Japanerna är symaskiner och tyskarna är vanliga bilar med lite coola karosser (läs: kit-bilar), nä du Merc alla dagar i veckan! </ironiskt raljerande>

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/25 :  08:47:33  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Nu tar vi och lugnar vi ner oss lite, jag sa gubbe men inte gammal gubbe!

Vet inte riktigt hur jag skall tolka det, men min bättre hälft sa igår: - Blir det en Porsche, så är det vår bil - blir det en Honda så är det din bil!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/05/25 :  10:29:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Vet inte riktigt hur jag skall tolka det, men min bättre hälft sa igår: - Blir det en Porsche, så är det vår bil - blir det en Honda så är det din bil!

Då är valet väldigt enkelt - Honda .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/06/25 :  20:41:19  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Direkt efter jobb blev det en tur till Göteborg, så nu är jag ägare till en svart Boxster S!
Skall tas ut på lite slingriga vägar under semestern, men jag är nöjd "so far"!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2010/06/25 :  22:36:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Gött mos! Då får man se upp för en svart boxster i byn alltså...

Min medlemstråd
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/25 :  23:33:12  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
mcGyver: Lätt rätt val av nämnda modeller! porrrrrrsche

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2010/06/29 :  10:45:31  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Grattis!
En Boxster S är helt rätt.
Mycket potent bil som i rätt händer är en riktig kanonkula.

Så nu är det bara att gå med i PCS och ge sig på lite slalomkörningar och kanske ett banmöte...
:-D

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/08/02 :  21:03:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Boxstern

Nya leksaken som tyvärr mest står i garaget pga husrenovering, men jag hoppas hinna med ett par turer innan hösten är här!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2010/08/02 :  22:00:20  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Vill du ha bil-passning så säg till, så den får gå lite...

Min medlemstråd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/02 :  22:14:57  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Den behöver köras in, inte ställas in...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/08/02 :  22:38:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tid för den stora servicen är bokad, så den kommer att rulla till verkstaden i alla fall!

Bosse: Den står faktisk inte så långt från dig, så du kan kanske vara "fodervärd"?

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/08/03 :  09:06:51  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Fin Boxster McGyver!

Husrenovering får du göra när det regnar, ut o kör nu!!

Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2010/08/03 :  21:21:53  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag e gärna fodervärd. Dock blev det små kattungar sist vi var fodervärdar... Men porschen spinner väl fint iaf.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/08/03 :  22:08:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har du sålt moppen?

Cool maskin.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000