Author |
Topic |
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 09:51:17
|
En barndomskamrats far som snusat hela sitt liv konstaterade att det värsta med att sluta var att inte ha något under läppen. Han löste problemet genom att börja snusa havregryn istället... |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 10:32:24
|
Jag kör med ett tuggummi under läppen... Funkar rätt bra! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 11:02:58
|
Det går uppenbarligen att hinka ur den trötta 3cylle motorn och hinka i den fina spisen från suzuki Hayabusa, iallfall i den vanliga smarten.. (bör mao funka även i roadstern)
http://www.youtube.com/watch?v=uJffTGTDWdY
DET ser kul ut. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 21:44:21
|
Hmm med en Hayabusa motor så får man ut 197 häst vid 9500 varv och ett vridmoment på 155 newtonmeter vid 7200 varv. Lägg där till vikten på en smart roadster som är 810 kg.
Det kan ju bli hur kul som helst ju. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 22:08:26
|
Finns tre länkar till Hayabusa-smart i tråden - i mitt inlägg sitter den i rätt bil...
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/05/28 : 08:50:09
|
Går säkert utmärkt att göra ett sådant bygge! Problemet är att du inte får någon backväxel, men det går att lösa med div olika varianter (finns många Lotus Super 7 med just den motorn, så där kan man låna inspiration).
Jag tror snarare att ett helt vanligt trimchip som ger 110hk och 180nm samt ett byte av koppling på en originalsmart ger både mer körbarhet och vardagsduglighet än ett Hayabusa-bygge. Sedan tillkommer eländet med att bilen måste reggas om, SFRO besiktning osv osv... Ett jäkla meck... Det är heller inte bara att byta motor, du måste sannolikt uppgradera hela bromssystemet samt uppgradera hjulupphängningar och annan chassimekanik. Kan nog vara så att med de värsta chippen får du uppgradera lite chassidetaljer också...
Har kört Radical på bana med just Hayabusa bakom ryggen och jag skulle aldrig i mitt liv köra en liknande kärra i vanlig trafik!
Om jag däremot skulle bygga mig en riktigt kompetent banracer skulle nog hybriden Smart/Hayabusa vara en rätt rolig kombination!
Problemet med Smart är inte den "trötta" 3-cyl motorn, för den är verkligen inte trött, problemet är den sliriga och sega kopplingen, men den går att byta ut samt att mjukvaran för kopplingen kan programeras om... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2010/05/28 08:51:20 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/05/28 : 15:45:59
|
Kollade filmen och visst backar han... Tror att det är nåt specialbygge där han har typ två kuggar framåt och två kuggar bakåt, dvs inget för att åka gata med, mest för uppvisning.
Det går att få till back på en hojmotor, men det kräver lite jobb och utrymme i maskinrummet. Varför han har ett filter i fram vet jag inte, verkar orimligt att han stoppat motorn där framme?
Eller har han en motor för framhjulen och en för bakhjulen?!! Blir inte riktigt klok på det...
Hade själv planer på ett Super 7 bygge för ett par år sedan, men det rann ut i sanden... Då var jag inne på Hayabusa, men efter diskussioner med andra byggare insåg jag det omöjliga i att framföra en sådan vagn någorlunda vettigt på allmän väg, så det blev inget. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Topic |
|