HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp mig designa min nya FR högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/17 :  23:12:30  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag har ett par Jordan Jx92s som jag trivs bra med och jag vill ge dessa ett nytt hem. ;)

Mina ML TQWT låter helt ok i mina öron men jag vill ändå ändra lite på det hela.

Jag vill ha en liten smäcker högtalare där jag inte behöver baffelstegskorrigering.

Hittills verkar ett BLH vara den bästa lösningen och jag håller på och simulerar för fullt. Att trotsa fysikens lagar verkar inte helt enkelt så jag vänder mig till er som har mer erfarenhet.

Hur skulle ni lösa problemet?

Önskelista.
Höjd: 100-120cm
Element: centrum ca 95cm från golvet
Bredd: Inre bredd 4"-4#189;"
Djup: 30cm

Jag inser att önskelistan är en önskelista och den kan mycket väl vara omöjligt att fylla. Så, ni vet vad jag jagar men jag är öppen för allehanda idéer.

Jag har idag en simulering på ett horn med ca. 95dB SPL (elemetet har 88 dB och jag uppskattar att det blir -6dB för baffelsteget) för basen men tyvärr börjar den rulla av strax under 70Hz och det skulle ju vara trevligt men lite djupare bas...


Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/18 :  07:36:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du har ju egentligen svarat på din egen fråga. Din önskelista är tyvärr en önskelista. Att få 95 dB verkningsgrad ur en smal och smäcker låda ned en bit i basen är inte det lättaste. Vill du ha smal och smäcker så kan du ju skippa djupbasen helt och komplettera med en TH eller annat som är bättre på att hantera bas från början.
Ett bakladdat horn som går ned til säg 40 Hz med fullt flås är inte så smäckert längre. Vi pratar 300 liter som ett absolut minimum, å då är den hörnplacerad. Mynnar hornmynningen ut på framsidan skall du simma i 2 pi. Mynnar den ut bakåt så kan du simma i 1 pi.
En vanlig tråkig 6,5 tummare i ett tappat horn kan ge dig rumsskakande 30 hz ur e låda på 50 liter. Den kan du gömma undan och glömma. TH är dessutom oftast väldigt enkla att integrera med andra högtalare. Du behöver inte ens filtrera dina Jordanelement om du inte vill. Bara låta dem droppa av naturligt.

Nelson Pass kom ned till 50 Hz med sina enorma horn och Jordandrivers. Kolla in PassDIY.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/18 :  08:49:32  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Tackar för svaret och det är precis sånt här jag behöver höra.
Du kommer också in på en sak jag har funderat på, dvs att komplettera med en "sub".
Jag tror att högtalaren måste kunna spela tillfredsställande på egen hand för att jag ska bli nöjd MEN tillfredsställande betyder inte nödvändigtvis avgrundsdjup bas. En liten FR högtalare som går ned till 60Hz bör ju kunna vara njutbar trots avsaknad av den lägsta oktaven.

Det viktigaste i det här experimentet är att den kan spela på egen hand och att jag slipper filter, dvs baffelstegskorrigering.
Är det realistiskt att hoppas på 60Hz? Med möjlighet att lägga till en sub vid senare tillfälle?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:40:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Satsa på 70 - 80 Hz men med bra verkningsgrad och komplettera med e bra subba. TH är grejor det. Det är snällare mot dina Jordan så dom kan sjunga utan att behöva slita livet ur sig för att krysta fram bas. Med en bra TH kan du få all bas du någonsin drömt om. Både kvalitet och kvantitet! Två st tappade saker med varsin B&C 10PS26 eller liknande.
Du kan dela runt 70 - 100 Hz utan bekymer.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/18 :  15:32:14  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Nu har jag hunnit göra lite simuleringar och det är mer än lite frustrerande.
Jag är inte van vid horn och hur jag än gör så ser det ut som sk*t. :P
Är det möjligt att det kan låta bra trots att det ser ut som det gör?
Lådan blir ca. 105x17x35cm om det är värt att göra en prototyp.

Kombinerat

Separat

Med låddiffraktion i ett mkt stort rum och långt ifrån väggarna

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/20 :  00:03:16  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Inga fler kommentarer?
Jag räknar mig fortfarande som n0ob och det är guld värt med era åskter.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/20 :  04:14:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Dipparna vid 140 och 280 Hz ser inte så trevliga ut. Att du får ojämnheter i kurvan beror på två saker. Dels att strålingen från två olika ytor med en hel del skillnad i fas kombineras, dels att ditt horn är för litet.
Horn är alltid för små, ända tills dom är på tok för stora, då brukar dom vara ganska lagom.

Lägg gärna ut data på din sim. Element-data och hornets utvidgning och längd plus eventuella kamrar.

Vill du ha så små högtalare som 105 x 17 x 35 cm så skall du nog kolla på TL eller MLTL istället. Horn blir lätt 120 x 60 x 80, och även då är det en kompromiss för allt under 70 Hz.

Jag kanske hinner sparka igång Hornresp idag när jag kommr hem, men jag lovar inget.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2010/05/20 04:15:48
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/20 :  09:03:05  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag börjar med en liten kvick kommentar.
Den första grafen med kombinerat respons förutsätter att hornet mynnar ut på samma ställe som elementet vilket leder till att de till viss del spelar i motfas och utsläckning sker. (Jag är ingen expert som sagt men jag har för mig att jag läste något sånt?)
Den tredje grafen tar hänsyn till lådans utformning och element/hornmynning placering.
https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-serviceportal/storage/b381766/Public/Jordan_jx92s_BLH.pdf

Ja, det skulle vara kul att se vad du kan hitta på med Hornresp. :)


Edited by - markusA on 2010/05/20 09:12:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000