HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur omvandlar man hornrespsim till ritning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/16 :  01:01:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag skulle behöva lite tips på hur man på ett smidigt sätt omvandlar sin hornresp sim. till ritning.

Efter att ha klurat fram någonting man tror på har jag exporterat hornutvidgningen till en excel-fil men hur tar jag datan därifrån till till en ritning? Väljer man att göra en enkel veckning av ex. ett tappat horn är det nog en smal sak men om man vill göra en lite kompaktare flerveckad variant tycker jag det blir klurigt.

Måste man lösa problemet mattematiskt eller går det att enklare modelera fram i något lämpligt program som SketchUp eller AutoCAD?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/16 :  05:42:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag älskar papper och penna. Jag delar totallängden med det antal sektioner jag vill ha och tar det som en utgångspunkt. Sedan ritar jag upp hornet helt rakt utan veck, så att jag kan mäta hur stor tvärsnittsyta den skall ha vid olika ställen längst med längden. Sen är det bara att skissa lite med en linjal och blyertspenna. Helt raka pipor är busenkelt att smida ihop, då man inte behöver bry sig om expansion.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2010/05/16 :  08:18:24  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Än så länge har jag inte hittat några genvägar; millimeterpapper, linjal, blyerts och suddi är mina främsta redskap! Fast gör man lite mer avancerade veckningar så är det en pina.

Jag gör som Circlo gör först, sen kan man även höfta till de yttre måtten när man har räknat ut totalvolymen, lägg då till ett antal % för de inre stagen.

Jag har själv funderat på om man inte skulle kunna knåpa ihop ett simpelt program som utför veckningen, men varje gång jag funderar på det så känns det inte simpelt längre. Någon som har en smart idé om hur man skulle kunna göra?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/05/16 :  08:47:41  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hur räknar man piplängden runt ett veck?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/05/16 :  09:01:34  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
http://www.volvotreter.de/downloads/Folding_a_Tapped_Horn.pdf
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/16 :  09:12:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Att lära sig ett CADprogram kommer underlätta betydligt. Själv
arbeta jag i SolidWorks, men Google sketch finns gratis på nätet.
Jag har gjort ett antal olika veckningstyper med fädiga mått och
så, så när ett nytt horn behöver göras lånar jag bara geometri från
ett liknande och ändrar måtten tills det passar. Då kan man även
göra hyperboliska tappade horn, vilket kan vara mycket fördelaktigt
i vissa fall.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/16 :  10:02:26  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har kört med DoubleCAD http://www.doublecad.com/ ett tag. Helt okej. Gratis med registrering.
Kanske lite knixigt och inte lika "bra" som autocad men för pengarna är det värt att testa.

Men som vanligt är det lättast att börja med penna, papper och sax.

Klipp en lång remsa av pipan/hornet, vecka sedan genom att sätta pennan i mitten av böjen och vrid pappersremsan.
Upprepa ett antal gånger tills allt passar någorlunda.

Rita in en lagom modell i CAD.
Räkna ut och simulera lite mer noggrant i AkAbak om man är petig eller har fått till en lösning som ser bra ut men inte riktigt stämmer med hornresp. (valfritt)

Skillnaden i längd över böjarna när man räknar rakt och bara "delar" pipan eller att räkna ut längden i mitten av gången eller 70% regeln eller...
Blev inte så värst stor skillnad i slutändan vilket man valde.
Det lättaste är ju att räkna rakt vid 180* böjar och i mitten av 90* böjar.
Resultatet borde vara tillräckligt förlåtande iom att element mm inte stämmer till 100%.
Att få till början "perfekt" och sedan höfta in resten är nog bättre än att kompromissa med hela.
Resten fixar man ju med PEQ. (parametrisk EQ)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/05/16 :  10:27:49  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Ok man måste alltså vara professor för att räkna ut ritningen.
Så känns det för mig iaf.
Jag tycker det är krångligt att räkna ut mått som fattas på en nästan helt komplett ritning till och med.

Jag har fortfarande inte fått svar huruvida jag har tänkt rätt om den senaste ritningen,därför har jag heller inte påbörjat projektet.

Jag är fullständigt urkass på matte,och har tummen på ryggen typ.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/16 :  11:35:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Well...du fick en enkel ritning från mig, men det dög tydligen inte...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/16 :  12:16:24  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Att räkna ut längden på centrumlinjen är väl inte så komplicerat? Gör en vettig ritning, sätt ut lite mått och plussa ihop längderna. Tidsödande ja, men inte svårt.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/05/16 :  12:20:48  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Så är det inte!
Då får det att låta som jag är så otacksam,det är jag verkligen inte.
Jag uppskattar all hjälp väldeliga.

Problemet är att jag är extremt dålig på att räkna ut saker och har tummen på ryggen(tummen mitt i handen är för milt) och om då inte alla mått finns med,så blir det inget för jag klarar inte att räkna ut det själv.

Jag förstår mycket väl hur mycket jobb som ligger bakom en ritning,och att det känns surt när jag sen säger att jag inte är nöjd med den. Speciellt nu när jag läser i den här tråden hur ni gör,jag kan säga jag fattar INTE ETT JOTA när jag läser det som står i denna tråden.

Om ni inte vill ge mig alla mått för ni tycker jag är otacksam så är det upp till er,då får jag vända mig nån annanstans.

Om alla bitar är utsågade så det bara är att sätta ihop dom,då är det inga problem.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/16 :  14:02:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Lungt, ville bara retas lite Ironi är svårt i skrift tyvärr.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/16 :  14:08:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Corpse: du kanske har någon kompis som kan hjälpa dig?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/16 :  14:20:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ofta är det både roligare och lättare att bygga tillsammans. Helst
börja med något väldigt lätt och sedan svårare och svårare utöka
kunskapen, dra lärdomar osv. Många av oss här har hållit på i
flertalet år och träffats även pivat, diskuterat på telefon och här
på forumet och på så sätt har alla hjälp till att öka vår gemensamma
kunskap. Ser man till andra forum runt om i världen ligger HF i
topp vad det gäller kompetens kring veckning, hur tonkurvan ska
simuleras och varför exempelvis. Detta tack vare alla öppna och
trevliga människor som hänger här
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/05/16 :  15:37:22  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Ja,jag har en kompis som är duktig på att bygga allehanda saker.
Jag visade honom ritningen och han sa direkt "den är ju inte komplett".

Jag vill inte att man ska börja bygga ihop det o sen får man kasta hela skiten för man har byggt fel. Då frågar jag hellre er som kan det här en gång extra istället,så det blir rätt på en gång.

Som mina br lådor,jag fick en ritning från hifikit,lämnade in den på ett snickeri sen satte jag ihop det. Farsan hjälpte till.
Det tog typ en dag o mecka ihop 4 lådor. Sen det som tog tid var spackla slipa o måla. Men en BR låda som är kvadratisk,kan man inte bygga ihop det så är man ju typ lam eller nåt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/16 :  20:56:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Där ser man, inga genvägar i sikte alltså.

Jag fattar penna, papper och AutoCAD efter bästa förmåga så får vi se hur det går.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2010/05/16 :  21:05:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så med blyerts och papper gör man i t.e.x. skala 1:10 då,det som jag tycker verkar krångligt är expansionen i början och slutet..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/05/17 :  08:43:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Googlade lite. Här finns en avancerad krök-applikation:

http://www.cornu.de/audio/HORNFOLD4e.XLS

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/17 :  09:01:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Ritat med AutoCladd 2010.

Såhär gör jag.
Men då har jag väl både ritat och byggt några tappelser förut. Det kanske är fusk?!

Edited by - Circlomanen on 2010/05/17 09:16:51
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/05/17 :  09:50:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vart är 3D renderingarna, snittvyerna och flödesanalyserna ? hu jeda mig, någon form av klass och stil får det väl ändå vara för böfvelen på min heder och ära etc...

De bästa idéerna var nerskissade på näsdukar om jag itne minns fel :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/17 :  22:57:53  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag håller själv på och försöker lista ut hur jag ska få till ett horn så jag kan mer än väl förstå frustrationen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000