HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Måla ply med båtplast?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henko
Starting Member

14 Posts

Posted - 2010/05/15 :  23:07:09  Show Profile Send Henko a Private Message  Reply
Hej
Vill fråga efter erfarenheter av polyester, jag har klämt ihop ett par högtalarlådor av billig byggplywood och vill få dem tåligare. Lådorna är ämnade att släpas runt och användas bland annat på stranden i sommar. Tänkte att http://www.jula.se/batplast-129255 kunde funka som andra lager efter bets, innan spackel och fin puts för att sedan lämna dem till lackering. Epoxy är dyrare men är det värt det?

Glad för svar - Henko

Nyfiken!

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/16 :  05:31:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Polyesterplast fäster inte så bra på plywood eller annat än icke härdad polyesterplast. Epoxi är så mycket bättre. Sedan hade jag också föredragit att jobba med epoxin pga polyesterplastens starka lösningsmedel. Dra ett lager 300g/m2 glasfiberväv och epoxi runt om så kommer lådan att vara tålig. NM275 och väv finns på:

www.nilsmalmgren.se
www.epotex.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/05/16 :  13:41:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu verkar visserligen Circlo ganska insatt i det här med plaster men jag vill nog ändå säga emot och påstå att polyester fäster bra på trä, i alla fall enligt mina praktiska erfarenheter. Däremot håller jag med om att det nog vill till glasfiberväv/matta också om det ska vara någon nytta ur slitagesynpunkt. Personligen hade jag siktat på flera lager tunnare väv eftersom det är lättare att få till snyggare kanter och hörn då.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/16 :  19:59:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag byggde mycket i polyesterplast då jag höll på med billjud, gjorde en stomme i trä och klädde med plast och glasfibermatta, fäster bra och blir superstarkt...
Kom ihåg bara att ha riktigt bra ventilation. va helst ute när du håller på..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2010/05/16 :  20:36:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Kom ihåg bara att ha riktigt bra ventilation. va helst ute när du håller på..

Vill (med kraft) hålla med Rune här. Har precis kommit in efter att ha varit ute och plastat högtalare med polyester i någon timme och det är något helt vansinnigt vad vidrigt det luktar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/16 :  20:46:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jomenvisst fäster polyester på trä, men inte lika bra som epoxi.
Jag kan ibland vara lite av en teoretisk perfektionist. När jag vet att epoxi fäster mycket bättre så tycker jag plötsligt att allt annat är dåligt, vilket såklart inte stämmer. Men lägger man ihop den sämre fästförmågan med de hemska lösningsmedlena så tycker jag att priset inte är så viktigt. Epoxi är faktiskt riktigt trevligt att jobba med, bara man är försiktig så man inte får nått på huden.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2010/05/16 :  20:59:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag förstod att det låt en dos "teoretisk perfektionism" bakom...
Spiller man en klutt polyester på en träyta och pillar bort den efter att den härdat så har den ett heltäckande skikt av träfibrer på undersidan, den har alltså tekniskt sett inte släppt från ytan utan man har slitit loss ytskiktet av träet. Har man sedan ruggat upp ytan med sandpapper och arbetar in plasten och väven med aluminiumroller så kan det inte finnas en möjlighet att det går att separera plasten från träet.
I samband med t.ex. båtar där livhanken kan hänga på att grejorna håller så kan jag se vitsen med att använda det bästa men till högtalare vill jag nog påstå att polyester är gott nog. Priset och de ingående kemikaliernas effekter på hälsan är en annan femma, både polyester och epoxy är vad jag förstått ohälsosamma så det räcker och blir över.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000