HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH Precision Devices
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:49:13  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
De RCF LF15G401 jag kom i kontakt med hade lite högjudd kylning så jag skulle inte använda dom för hemmabruk. Fungerar dock helt okej till PA.

15TBX100 verkar inte ha det problemet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/09 :  22:12:04  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Var köper man 15TBX100 billigt? Räcker 1 eller måste man ha 2 för att fylla större rum. Det ska inte vara till hemmabruk utan till PA. I varierande lokaler. Vid mindre så användes nog bara de befintliga högtalarena, men vid spelaningar ute så behövs mer.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/09 :  22:21:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag tycker inte hoppet till RCF-basen ser mer lovande ut än PD-12'an du simmade på tidigare.
Din sista sim på PD12" var ju oerhört läcker och lovande.
Har du tur så erhåller du efter veckning ett horn som inte har något bus för sig ändå uppåt 200-300Hz.

Det ser så bra ut att jag nästan överväger att köpa 2 PD 12"-or och lägga på hyllan i 2-3 år
till dess mitt "stora system" ska byggas.
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/09 :  23:34:16  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Det här då. Helt oblygt så snor vi Martinssons horn och stoppar in ett par betydligt billigare PRECISION DEVICES PD.153ER(1500:- på thomann)


Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/01/10 :  09:25:59  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag la nyss in en tråd om "samköp" av B&C 15TBX100 om du är intresserad...


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/10 :  09:42:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vad får du för max SPL då med dina olika simmar?
(Du kan ange W och xmax i hornresp)

Behöver du verkligen större än 12". När man når 125-130 dB blir det väl bara näsblod ändå ...

Den sista simmen med 15" PD ser också lovande ut, men går inte riktigt lika djupt i frekvens som 12'an
och antyder också ett lite oroligare område ovanför användbart frekvensområde.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/10 :  11:25:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har länge sneglat och varit intresserad av PD.12SB30. Funkar i allt från sluten låta till TH och T-TQWT.
Tror inte det behövs mer Xmax heller.

Vet dock fortfarande inte utseendet på den då dom vägrar tala om vilken bild som är rätt. (pdf eller hemsidan)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/10 :  11:43:17  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Morfendite: Vad blir styckpriset?

Mickel:
SD12


SD15


Då ska man också ha i minnet att SD15 ligger på 180 liter och SD12 på 250 liter ungefär
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/10 :  12:47:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
130 dB är väl respektingivande ...
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/10 :  13:19:29  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Jo. 12:an spelar djupare också. Men fördelen med 15 är ju att den spelar något högre och att det finns färdiga ritningar=)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/10 :  13:22:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vad begränsar ? Xmax 5,0 mm känns spontant lite lågt, eller räknar man 10mm end to end ?

Likaså känns 500W lite tamt, jag har för 15TBX100 fått uppgifter från användare som är bekväma med att ge dem ca 1kW utan märkbar prestandaförlust, även under längre tid, fast då ser kanske signalen lite anorlunda ut iofs.

Sedan har vi ju det där med powercompression också, så det kanske är så här det ser ut ?

ursäkta svammlet.. :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/10 :  16:21:41  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Martinsson: 15" har xmax 5,7mm(Precision Devices 15" inte 15TBX100). Sen tål de bara 400W. Effekten som de kommer att matas med är inte så våldsam. 300-400W om de blir 2st och 800W om det blir en. Som sagt det är under sträng budget. Hade inte pengar varit nåt problem så vore 15TBX100 med nåt kilowatt styck eller så den rätta melodin:) Men vad tycker du annars om att använda SD15 som ett budgetalternativ?

Edited by - ambientzz on 2011/01/10 16:22:54
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/01/10 :  19:20:59  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Killen begär 10000kr för fyra B&C 15TBX100. Kanske kan man pruta. Skall kolla Thomann oxå.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/10 :  21:06:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om du ska gå på Precision Devices så passar

http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=6

http://www.thomann.de/se/precision_devices_pd154.htm



mycket bättre. Man ska aldrig ha en tonkurva som lutar nedåt, dvs. den lägre resonansen är starkare än den övre.

Riktigt stark magnet
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/10 :  22:13:30  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Ok de hade ju ett bra pris också.Det måste ju inte vara Precision basar men de verkar prisvärda och passa fint i mindre horn.
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2011/01/10 :  22:25:00  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Går inte PD158 också bra?

http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=48


Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/11 :  00:47:38  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Det gör det säkert, men sakta men säkert börjar man snart nosa på 15TBX100 priser om vi fortsätter så här:)

Edit: Den simmar ganska exakt lika, men den har sämre xmax.

Edited by - ambientzz on 2011/01/11 00:56:06
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/11 :  06:57:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
ok, nu hänger jag med, det är toppen att man tittar på budgetalternativ då det ofta är så (har jag märkt) att folk avstår från bygget pga. det relativt dyra elementet.

quote:
Men vad tycker du annars om att använda SD15 som ett budgetalternativ?


SD15 känner jag tyvärr inte till rakt av, vilka tillverkar den, är det PD ?

Jag har på speakerplans fått höra att BMS någonting Neo V2 ska funka och därtill vara billig, har dock ej kollat upp den själv, likaså ska 18-sound 15LW1401 tydligen göra ett bra jobb, denna är dock inte ritkigt lika billig (min gissning) jag borde nog försöka få ihop en liten lista över vilka element som funkar, och här har det ju dykt upp ett par nya alternativ.

Kul att ni tycker min konstruktion är intressant.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/01/11 :  09:10:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du tänker bygga med 15" så kan ju begagnade JBL 2226 vara ett alternativ. Jag har ett sånt i min låda, och jag är väldigt nöjd. Dom brukar kosta kring 1000 kr. Men det blir stort :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

ambientzz
Starting Member

43 Posts

Posted - 2011/01/11 :  13:43:13  Show Profile Send ambientzz a Private Message  Reply
Martinsson: De som skulle(på pappret iaf)funka bra är PRECISION DEVICES PD.154. De har hyfsat xmax, 7,7mm, kostar bara 3437:- för 2st inklusive frakt och ser visuellt rejäla ut. Jag väntar bara på att jag får pengar av vänner som är intresserade så jag kan prova att bygga. De spelar som sagt musik på mindre ställen och flyttar runt grejer ofta så din konstruktion tilltalar med sin ringa storlek. Ddet finns säkert massor med basar som passar de med, men finns de på thomann som man vet leverar snabbt och smidigt för bra priser så blir nog PRECISION DEVICES ett bra alternativ.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/11 :  15:55:18  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om man tittar på power compression så är det imponerande siffror på vissa modeller gentemot tex Beyma.
Tittade på lite 18" som hade data på PC.
Precision Devices
PD.1850 har 1,6dB vid full effekt på 800W
PD.1851 har 1,7dB vid full effekt på 1000W

Beyma
18SW1600Nd har 4,7dB vid full effekt på 1600W. 2,2dB vid 700W (lägsta som fanns på skalan)
18G40 har 4,1dB vid full effekt på 700W. runt 1,7dB redan vid 150W

Tyvärr är det svårt att jämföra då alla element inte har data, och man vet heller inte exakt hur testerna gjorts.
Men i mina ögon så imponerar PD med ovan nämnda element och visat att råa Watt inte är hela sanningen.
Jag skulle gärna se data på de billigare elementen och speciellt PD.12SB30.

Sen att dom tog upp produktionen av detta element igen.
http://www.precision-devices.com/ShowDetails.asp?id=80

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/11 :  16:25:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Precision Devices anger två induktanser i sina datablad, L1 och L2

Vad är vad?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/11 :  16:33:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
L2 och Res är två parametrar menade för att med bättre noggrannhet kunna simulera impedansen vid högre frekvenser.
Unibox och ett par till simuleringsprogram kan ta med detta i beräkningarna men är oftast inte nödvändigt då det är mindre skillnader vi pratar om. Speciellt då det är baselement.

Limp (ARTA) kan mäta detta om jag inte minns fel.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/11 :  16:40:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Så jag ska alltså se L1 = "det vanliga L" som andra anger i sina datablad och som t.ex. hornresp vill bli matat med.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000