HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fotölj med trä på baksidan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2010/04/29 :  23:20:46  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Ja som sagt i topic jag letar efter en fotölj med trä på baksidan. Jag såg den för längesen i ett reportage i en svensk hifi tidning, men har aldrig listat ut vad den heter. Den är ganska exklusiv, svart läder, ser ut som man sjunker ner härligt i den, med en baksida av trä som kommer upp vid huudstödet. Jag tror huvudstädet liknar SAAB stolarna i Aero typ batman.

Har ni någon aning om vad jag dillar om?

Nu i North Carolina, USA.

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2010/04/30 :  00:00:46  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Är det den som brukar figurera i reklamen för Gignos-mässan den tror jag finns på Audioconcept i Stockholm
Mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2010/04/30 :  00:41:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Menar du Charles Eames Lounge chair



// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2010/05/01 :  19:29:24  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
Lounge chairen har varit min drömfåtölj länge men nu har jag hittat ett alternativ på Mio möbler som faktiskt inte ser så illa ut och skön är den också länk: http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/Fatoljer/Time-out/Fatolj-med-pall/?p=1

/Daniel
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/05/01 :  21:09:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
+14 tusen för "timeout", borde hetat "foul" istället

För dig finns det "Poäng" på IKEA för under tusenlappen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2010/05/01 :  21:50:56  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
http://www.livinn.se/fatoljer/eames-fatolj-svart.html

http://www.lifequalityproducts.se/designinspirerad-eames-lounge-fatolj-med-fotpall-svart-skinn-paketerbjudande-p-65.html

letar man lite så hittar man rätt många liknande fåtöljer till fina priser ... sök på eames fåtölj bara

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/05/01 :  23:32:57  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Kopiorna stoppade med skum är fan inte så roliga vill jag lova. Ska man ha en så ska det vara en riktig.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/05/02 :  00:01:31  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Köp en riktig begagnad, så kan du se det mer som en investering än en kostnad.

Edit: Såg att en original, skadad, gick för 110' på Bukowskis. Aj! Det kostar att ligga på topp.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/05/02 :  11:09:54  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
Nja så dyr är den inte Fotölj utan ottoman kostar strax under 70.000:- ny. Den dem är på bukowskis måste ha varit Ingemar Bergmans.

M

Halmstad
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2010/05/02 :  20:13:55  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
Att tänka på är att köper man en kopia så har de i regel aldrig vipp funktionen, vilken kan jag tycka är halva grejen med en sådan fåtölj.

/Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/02 :  21:21:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
HiFi-diskussion ?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/05/09 :  19:03:22  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Ja Lounge Chair är verkligen en fin möbel, gärna en äkta då dessa får ses (som Jonas påpekade) som en investering.
Jag har köpt en kopia vilket jag ångrar, den ska säljas snart.

Har även jag funderat på "Sit Down" från MIO (som helt klart verkar inspirerad av Lounge chairen), jag tycker det ser ut som en Eames i ny tappning.

Det bästa alternativet (om man vill ha en Lounge Chair) är nog att köpa från USA där dom äkta Herman Miller tillverkade säljs. En sådan landar på cirka 4500$ med frakt (inklusive ottoman), då är dock inte tullen inräknad. Man får nog svårt att komma undan tullen på såna här stora paket kan jag tro :)
Mycket pengar men betydligt mindre än den licenstillverkade från Vitra, som kostar 70K bara för fåtöljen samt 25K för ottoman. Det är denna som säljs i europa. Det är säkert lika bra kvalitét dom Miller orginalet men tycker att det prispåslaget är lite väl saftigt.
Har själv köpt äkta LCW stol (ny) samt DSW stolar (begagnat) från Ebay och det blev betydligt billigare än Vitra. Dessutom är DSW stolarna från Vitra i mitt tycke inte lika vackra, då sitsen är av plast istället för glasfiber.
Vitras lär väl inte heller hålla samma andrahandsvärde.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2010/05/12 :  22:19:45  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message  Reply
Jösses, jag trodde en 10000-15000, men inga såna summor.....
Nu vet jag vad det är i allafall, tackar.

Bernt,man ska sitta fint när man lyssnar på musik. :)

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/12 :  23:15:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är möjligt, men jag håller med Bernt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2010/05/13 :  19:07:51  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
För min del så är helt klart lyssningsstolen lika mycket hifi som en bänk är.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/14 :  22:51:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Visst är detta ett " fritt forum "

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/05/14 :  23:39:16  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ja, i min värld är fåtöljen/soffan du sitter i ljusår mer ljudpåverkande än bänken pryttlarna står i...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000