HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PL519-rör och dess begränsningar...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/04/29 :  10:07:59  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
PL519-rör och dess begränsningar...
Har hittat en som verkar ha ett bra pris på dessa.
Hur många kan man ha i en och samma kanal? 16 st? 358,4 watt @ 8 ohm? Det borde räcka till åtta stycken 6½or...

Vari ligger begränsningarna?

Förmodligen är detta ämnet diskuterat och omskrivet både här och på andra ställen. Skall söka i forumet.

Tips om mer läsning i detta ämnet mottages tacksamt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2010/04/29 10:11:18

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/29 :  10:55:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Begränsningarna som jag ser det är hur mycket värme man orkar med. Med 16 rör och 12 watt i glöd för varje rör, så kommer en st förstärkare att sluka 192 watt bara i glödström. Lägger du till div tomgångsström och de höga spänningar det handlar om så blir det varmt, dyrt och stort. Nu vet jag att Bruce Rosenblitz otl låter ruskigt bra, men skall du driva basar med 300 watt så skulle jag rekomendera nått annat istället. Coolt projekt om du har stake nog att ro iland det!
Bernt Janssons förstärkeri värmer gott i huset kalla vinterdagar. Han har väl 12 rör per kanal?
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/04/29 :  12:02:17  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Mmnja. Jag har åror, inte stake.

Förmodligen är det väl mycket enklare och billigare att köpa några klass d moduler och bygga in dem i några snygga lådor.
Dock vill jag utröna möjligheterna med rör innan jag lägger det åt sidan.

Låt se nu, 12 watt i glödström per rör blir 192 watt. Hur mycket tomgångström och andra effekförbrukare kan det röra sig om?

Kan man koppla rören så att det går att stänga av halva besättningen vid låga effektuttag?

Vad begränsar antalet rör?

Vilka andra stora kostnader får man räkna med förutom rören?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/29 :  17:16:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
170V och 50mA tomgångsström per rör har jag kört. (drygt 8W värme till per rör.)
Vill man ha skyhöga effekter så får man höja anodspänningen.
För bas har jag ett kopplingschema för pentodkopplad circlotron OTL med sex rör
per kanal, den skulle ge ca 200W i 16 ohm enligt Morgan Lundberg som ritat den.

Min har 12 rör per kanal och jag har gjort så att jag helt enkelt stänger glöden på
hälften av rören vid slölyssning. Anledningen till 6 eller 12 rör är att seriekopplar
man glöden i 6 st så hamnar glödspänningen på 240V som går att köra från vägguttaget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/29 17:17:57
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/04/29 :  19:23:10  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Intressant! Nu har jag en del att fundera på. Är det då bättre att koppla högtalarna så att man får högre sammanlagd impendans och därmed mer effekt? Kopplat till typ 16 ohm? Och för enkelhetens skull kan man hålla sig till 12 rör, Hur påverkas ljudkvaliten om man får högre effekt vid högre impendans?
P=UxI, hmm, P=(0,7x48)x3, 201,6 watt @ 8 ohm eller? Och 403,2 watt @ 16 ohm? Fördelat på åtta element på 88dB@2,83V... Hmm, skall räkna på detta mer när jag kommit hem från helgens lilla resa.

Tack så länge.

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2010/04/29 :  22:45:23  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Gjorde en sökning på circlotron otl och fick se några bilder på Atma-Sphere. Om inte för något annat så kan man ju ha rör för att de är snyggt, så snyggt.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000