HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 A3 ram för A3 foton utprintade?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:01:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag köpte/fick en epson r2880 som fylla gubbe present, fyller snart.
Skriver ut helt underbara A3 från min Sony A850, en FF med 25 MP.

I alla fall, ramar, finns ju bara 30*40 som klipper den längsta längden som är 42. Nästa storlek är 40*50, ok då ska du ha en passpartou, stava snava, men då är öppningen i dem 29*40.

Hur fixar jag ramar i a3 storlek?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:21:05  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Beror helt på hur du vill ha din passpartou oh heltheten men kolla tex Ikeas utbud av ramar och speciellt Ribba. Annars försöka hitta en bra ramtillverkare och få det skräddarsytt.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:24:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hur hade du tänk att montera bilden i passpartouten (eller hur det nu stavas) om öppningen är lika stor som pappret??
Man vill ju har lite marginal runt om så att man kan tejpa fast bilden där av att öppningen är 29x40 cm.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:37:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag hade gärna haft en passpartout som var säg 29*41 i alla fall. Det är lite mycket att torska 1 cm på varje sida tycker jag.

Men, jag måste säga att jag är impad av skrivaren, har en bild som jag inte tyckte var sådär märkvärdig men bra att skriva ut som första bild, jäklar vad fint det blev.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:42:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Men, skulle gärna haft en ram som tog a3 utan passpartou, cityscapes tycker jag inte ska ha pp.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:49:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Sen jag kan skriva ut a3+ vilket är 33*42 också, då blir det ännu svårare.
Finns det något ramsnickeri i stockholm där man kan beställa och priset på ramen håller sig på rätt sida 300 säg?

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/27 :  13:53:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hör med Gallerix...
Men om det blir rätt sida 300:- vet jag inte.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2010/04/27 :  16:39:34  Show Profile Send templar a Private Message  Reply
Jag måttbeställde en ram hos Metallinramningar på Sveavägen som jag blev nöjd med. Det kostade visserligen 440:- men ramen var också 46x69 cm, så en hälften så stor ram kanske inte kostar hälften så mycket men mindre åtminstone?

La chispa adecuada

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/04/27 :  19:24:49  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Använder du tex A3+ mm är så det mer för att man vill ha utfallande A3 och testa. Normalt på ett A3 så finns det ofta en marginal hur långt ut på pappret som den kan skriva på eller som det blir riktigt bra.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/27 :  19:52:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Inga problem att skriva "borderless" med A3, går finfint.

Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2010/04/27 :  22:55:43  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
Du ska inte gå "hardcore" och snickra en enkel ram själv?

Tobbe_L var väl nyss inne på att fräsa ut en ram/passepartout ur masonite. Den som är händig borde kanske kunna fräsa något fräsigt ur en tunn MDF-skiva? 9mm skiva med litet snygg vinkel på urfräsningen borde kunna bli supersnyggt tycker jag!

Lycka till!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/28 :  23:10:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Köpte två ramar på clas i sjön, rätt så risiga men fick duga så länge. Passpartouer med, så 40*50 ram blev det med passpartouer. Det trista är att man sumpar ganska mycket av den längsta längden på bilden, för den kortare så är det snarare för tight typ om något.

Nöjd som fanken med skrivaren, den är BRA. Nu gäller det bara att hitta fina ramar, passpartouen med bilden är ju bara att flytta över.

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/04/29 :  09:18:53  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Kul, att du är så nöjd. Själv kollat en del på den skrivaren och Pro 3880.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/29 :  09:51:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tur nab jobbar på tryckeri med digitala pressar som är State Of The Art

A3+, måttet du nämner är det vad skrivaren klarar av?
A3+ har måtten 329 x 483 mm och SRA3 har måtten 320 x 450mm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/29 :  12:58:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
a3+ är vad den fixar som standardformat, den kan skriva ut på rulle så bred som a3+ med, den smalaste dimensionen alltså.

Tydligen så är den här och 3880 lika bra på färg, den här är bättre på svartvitt.
Men, 3880 har klart lägre driftskostnader. Jag skriver inte ut mycket, så för mig var det ingen poäng med 3880. För dyr dessutom.
Men, skriver du ut mycket flera tiotals a3 i veckan, då får du tillbaka pengarna på ett par månader tror jag.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/04/29 :  13:06:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du kanske ska slå ett öga på om den klarar canvas, finns på rulle

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/29 :  18:14:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Dä klarar den.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/04/30 :  08:50:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då är det bara att köpa ramar o printa tavlor!!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000