Author |
Topic |
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 17:34:56
|
Fick nå ryck i veckan efter att ha läst början av Tobbe_L's Q&D tråd och bestämde att jag också ville bygga lite
Eftersom jag inte ägde några träverktyg alls så blev det att åka och shoppa.
Kom sedan hem med 1st överhandsfräs +div småsaker och en upp kapad 19mm mdf
Elementen som jag tänkt använda är:
Seas H392 http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0392_25tnf.pdf
och Vifa P17WJ-00-08 http://www.tymphany.com/p17wj-00-08
Och ritningen http://www.audio.thesonicboomers.com/plans.html
Ska bli intressant och se vad grannarna säger då jag bor i en studentlägenhet
Bilder kommer
Btw. Någon som skulle kunna tänka sig hjälpa att simulera ett vettigt filter? typ 1:a eller 2:a ordningen vid någon lämplig delningsfrekvens
|
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
Edited by - Hemling on 2010/04/24 17:36:05 |
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 17:47:40
|
Vi kan väll börja med en bild på elementen:
|
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 18:38:35
|
Spännande, Lycka till |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 19:59:30
|
Har börjat bygga en rigg för att kunna fräsa försänkningarna för elementen nu ikväll, får se om jag hinner testa nå innan det blir allt för sent. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 18:49:55
|
Fräsa en lördagkväll Vågat Hur gick det?? |
Mera bilder åt folket |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 19:06:24
|
Kul att kunna inspirera andra
Väntar med spänning på bilder |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 23:30:19
|
Hehe jo testade lite lördag kväll, bor ju i en kåk med bara studenter så det levde om rätt mycket från alla håll iaf
Håller till i källaren på kåken som är ett skyddsrum så stänger man till ordentligt låter det inte så mycket ut (tror jag iaf )
Har iaf börjat fräsa hål till diskanter och terminaler.
Tänkte lägga upp en bild men bildhinken vill inte vara med
Kommer kanske senare eller i morgon. |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 01:23:45
|
Nu verkar bildhinken ha hoppas igång så jag slänger väll in bilderna innan det är dags att sova.
Försänkning för diskant
Hål för diskanter (till vänster) och terminaler
|
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 16:08:24
|
Nu har det hänt lite mer.
Hål för elementen
Element på plats
Tycker dock hålet för diskanten blev lite trångt så får putsa upp det lite men annars tycker jag det blev bra för att vara första gången. |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 20:07:06
|
kom igen nu, 500 läsningar och 3 kommentarer
Någon som kan hjälpa mig med ett filter kanske? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 20:23:42
|
Du vet hur vi är - blyga och tysta. . .
(edit: håller med sladdbarn i posten nedanför!) |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2010/04/27 21:16:50 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 20:41:07
|
Kan inte hjälpa dig men tycker det är ytterst trevligt att du tar dig tid att lägga upp bild/text |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 20:56:50
|
Kan tänka mig titta på filtret om du har möjlighet att kika förbi Örebro. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2010/04/27 : 21:29:03
|
Ser trevligt ut det där
Men fräsning med mall är ju lite fusk Då blir det inget Q&D bygge |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/28 : 13:46:57
|
Hm Örebro är tyvärr en bit att åka, men tack iaf!
Jo lite fusk är det men tror inte jag är nog stadig för att göra det på fri hand
borrade iaf hål för skruvar och slog in inslagsmuttrar i baffeln eftersom jag troligen kommer behöva ta lös elementen ett par gånger. Ska se om jag har tid att börja limma lite ikväll. |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/28 : 22:11:56
|
Vet inte om jag hade tid egentligen men jag började limma lite iaf
|
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/04/30 : 18:44:13
|
Men igga min tråd , gör det |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2010/05/01 : 11:23:26
|
Det ser OK ut för en amatör som jag, men varför använder alla MDF i sina byggen ?
MDF har en egenresonans på ca 400 Hz, spånskiva har ca 14 Hz... |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
Edited by - Gastone on 2010/05/01 11:24:29 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/05/01 : 15:24:49
|
Gastone jag är mycket intreserad av hur du hittat dessa siffror? Mig veterligt så har ett material INGEN egen resonansfrekvens ALLS om den inte har en storlek, om du tar en kub på 1cm3 MDF och 1cm3 spånskiva så menar du alltså att den ena kuben svänger med 400Hz och den andra med 14 Hz
Mycket oseriöst av dig tycker jag att skriva ett sådant uttalande på ett forum där vi förväntar oss att läsa fakta! Att påstå att två träfiberskivor har så stor skillnad som 30ggr i resonansfrekvens rättfärdigas inte ens med en ironisk smiley... då det faktiskt kan vara så att MDF har lägre resonansfrekvens än spånskiva vid samma tjocklek och area eller hur? Är väldigt intresserad av faktabakgrunden.
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/05/01 : 17:17:38
|
Det jag har läst om egenresonanser då har man mätt på en fullstor skiva, 240x120. Kommer knappast att ha samma egenresonans i en liten låda, men min erfarenhet säger att det lättare blir "plonk"-ljud i mdf-lådor om man inte stagar dom. Dock tycker jag personligen inte att egenresonansen är så relevant då den ändras med lådstorlek och stagning.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2010/05/02 : 12:28:00
|
quote: Gastone jag är mycket intreserad av hur du hittat dessa siffror? Mig veterligt så har ett material INGEN egen resonansfrekvens ALLS om den inte har en storlek, om du tar en kub på 1cm3 MDF och 1cm3 spånskiva så menar du alltså att den ena kuben svänger med 400Hz och den andra med 14 Hz
Mycket oseriöst av dig tycker jag att skriva ett sådant uttalande på ett forum där vi förväntar oss att läsa fakta! Att påstå att två träfiberskivor har så stor skillnad som 30ggr i resonansfrekvens rättfärdigas inte ens med en ironisk smiley... då det faktiskt kan vara så att MDF har lägre resonansfrekvens än spånskiva vid samma tjocklek och area eller hur? Är väldigt intresserad av faktabakgrunden.
OM den inte har en "storlek" så finns den ju inte, varken som skivmaterial eller annan materia.
Nu vill jag inte OTa tråden, men personangrepp gör mig förbannad och att kalla mig oseriös leder inte till ett trevligare bemötande, "okunskap" hade varit ett bättre ordval, men uppgiften är vad jag har läst på andra ställen, bl.a. sidan 4, HÄR: http://www.dls.se/econtent/files/99/manual_ultimatesubs_swe.pdf br /
och här är en till med samma "oseriösa" påstående: http://www.epatraktor.org/board/post72039.html
Men jag kan tacka för mig på det här forumet, det finns andra... |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
Edited by - Gastone on 2010/05/02 12:33:58 |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 18:32:59
|
Efter att ha varit lite avtrubbad av div tråkiga kommentarer så tyckte jag att jag skulle ta mig i kragen och fortsätta lite iaf.
Limmade innerbaffeln men märkte senare att jag klantat mig med mätningen Baffeln skulle ju limmas 5cm från bakstycket men jag råkade mäta 5cm från kanten så det blev bara 3cm från bakstycket
Några tips på hur man ska lösa det problemet ?
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 19:09:55
|
Jag måste ställa mig snett bakom Gastone och hålla honom om ryggen om egenfrekvenser i materialet.
Bakgrunden är att jag gick på en lite mer avancerad möbelsnickarkurs där vi fick bekanta oss med saker och annat som man inte annars kommer i kontakt med i den vanliga vardagen i snickeribranschen. En av de saker vi fick lära oss var materialkännedom och där ingick det veta hur de olika materialen uppför sig. Jag reagerade väldigt när jag läste att MDF hade 400Hz som egenfrekvens spånskiva 14Hz, björkplywood 10Hz osv tyvärr fick vi inget dokumentation om detta. Men om jag inte missminner mig helt och hållet så sysslar universitetet i Cambridge på med dessa mätningar som var framtagna för instrumentbyggare.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 19:21:41
|
Lägg inte av på detta forumet! Jag vill gärna se dina byggen. Detta är en av de trådar jag kollar på varje gång den uppdateras.
Angående egenresonans så är det såklart skillnad på olika skivmatrial, men konstruktion, storlek på bitar och ev stagning gör mycket större skillnad än matrialet i sig, precis som redan nämnts. Det var en tråkig ton i Esls post. Det är tråkigt att läsa sådana saker, men bry dig inte om det. Jag kan också skriva barskt ibland, men jag menar aldrig illa. Det är bästa är bara att filtrera bort ev fula påhopp och tråkigheter. Alla kan ha en dålig dag.
Bygg på nu! Jag vill gärna läsa om resultatet inom kort i denna tråd. Det behövs mer TL och andra mer "exotiska" konstruktioner i denna annars allt för likriktade värld.
Mvh Johannes. |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 19:50:12
|
Jo jag tänkte inte lägga av, men nu när jag har limmat lite fel så var ju frågan hur ni tycker jag ska lösa problemet på bästa sätt?
Antingen låsas som att inget hänt eller kapa ur skiten och försöka fixa en ny? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 19:54:35
|
Vad har du limmat fel? Om jag gör fel och inte har några förstärkningar så tar jag till milt våld så lossnar det.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Topic |
|