Author |
Topic |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:05:29
|
Har precis blivit med kamera och sitter nu och funderar på ev tillbehör... När det "begav" sig och jag plåtade med vanlig film på rulle med gamla kameran så hade jag några filter, pol filter, UV m fl... Hur är det tex med UV-filter till moderna kompaktkameror?
- förbättrar de bilden/färgerna? Någon som har före/efter-bilder? - att de skyddar objektivet är positivt, men ger de negativa effekter? Har hört om speglingar, reflexer, oskärpa i bilder... - finns redan UV-skydd i dagens objektivs linser? - andra universalfilter som ni tycker är "måsten" i arsenalen...? |
Min anläggningstråd |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:11:03
|
UV-filter fungerar idag enbart som ett skydd för frontlinsen.
// Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:27:17
|
Det mesta som man tidigare gjorde med filter kan man idag göra i sin dator. Något som man gör bäst med filter är avtonade bilder, alltså att tona av en mycket ljus himmel i skymningen och ändå få teckning på marken. Polarisationsfilter kan ju kanske vara bra om man vill ta bort reflexerna på en vattenyta eller i grönskan. Att överhuvudtaget ta bort reflexer på allt utom metall. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:28:46
|
quote:
UV-filter fungerar idag enbart som ett skydd för frontlinsen.
// Jonas
Jasså? dom har inget UV-skydd längre?
Min bror som lever gott på sitt fotograferande tycker att uv-filter försämrar resultatet ur hans H3D, jag som är en glad amatör med en gammal APS-C digital och en del riktigt fina glas tycker att jag ser mindre missfärgade stick och har enklare (eller mindre skitsvårt) att kontrollera färgtemp i svåra fall. Upp till tycke och smak.
Givetvis är en av de positiva biefekterna av använadade av UF-filter att man skyddar sina frontlinser.
Jag tycker förutom UV filter att det är kul att använda ND/ND-gradient/POL filter är roliga att använda och i vissa fall nödvändiga då sensorns omfång begränsar. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:41:11
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78986
Polfilter är väl det som är mest användbart. Färgade filter kan man använda, men då är det egentligen inte för att färga bilden utan för att balansera upp färgkanalerna och undvika överexponering i en kanal eller överdrivet brus i en annan. Det är dock mer på överkursnivå...
Edit: Gråfilter eller halvtonade gråfilter är förstås också användbart i en del fall. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:43:22
|
quote: Jasså? dom har inget UV-skydd längre?
Kameran har i sig UV-filter framför sensorn. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 12:56:46
|
Ok, tackar för svaren... lutar nog mer åt att bli ett pol filter som åker på vid rätta tillfällen än ett UV-filter som sitter jämt... |
Min anläggningstråd |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 13:39:58
|
lycka till och var rädd om gluggen |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 14:24:26
|
En sak som gäller polfilter. Det finns två olika typer av polfilter. Cirkulära och vertikala. Jag tror att du ska ha ett cirkulärt filter till en digitalkamera. Du får fråga din kunnige fackman om det nu finns sånna kvar. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2010/04/22 : 14:28:44
|
Ja, det ska vara cirkulära polfilter på DSLR. |
|
|
|
Topic |
|