Author |
Topic |
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/20 : 22:38:26
|
Jag är sedan en tid ägare till ett aktivt filter av modell Beringer DCX2496. Rent funktionsmässigt är den helt okej, har det jag behöver och lite till. Ljudmässigt är den lite mindre lyckad. Utseendet talar ju för sig själv, det lyser PA-pryl, hemskt.
Framifrån
Bakifrån
Under huven
Nåväl, ljudet är ändå viktigast och efter att ha kollat runt i det visar det sig snart att det i huvudsak är 3 svagheter som pekas ut.
- Analoga I/O delen
- AD+klocka
- Nätdelen
Jag tänkte ge mig på att anpassa digitalingången till SP/DIF samt att helt ersätta den undermåliga I/O-delen. Jag vill passa på att tacka Lars (ReVintage) för mycket fin hjälp i form av konkreta tips och kunskap. Tanken är att helt ersätta analogdelen med transformatorer från Lundahl och därmed slippa inte mindre än 15 OP-förstärkare och en drös kondingar i signalvägen. OP-förstärkarna i denna apparat verkar genomgående vara 4580, en rätt kass OP i hifi-sammanhang. Eftersom jag enbart använder digitala källor slopas de analoga ingångarna helt och då återstår bara en digital ingång. Denna är emellertid avsedd för AES (110 ohm) och inte SP/DIF (75 ohm). Att åtgärda detta var synnerligen enkelt, det räckte med att löda in ett motstånd.
Motståndet R15 sitter parallellt med ingångssidan av en trafo. Detta är på 110ohm men borde vara på 75. Ett 250k parallellt med det som sitter där löser problemet. Jag hade tyvärr inget 250k så det fick bli 270k, tror det ska duga.
Å så här ser det ut med motståndet på plats. Rätt kass lödning ser jag nu när jag förstorat upp bilden. Men det är kontakt iaf
Med den digitala ingången åtgärdad är det dags för att ge sig på I/O-delen. Jag börjar med att riva ut roten till det onda.
När den kronisk sjuka analogdelen är urmonterad lämnade den efter sig en hög med fula hål i bakplåten. Dessa måste ju fyllas med nåt och vad passar bättre än en drös förgyllda RCA-kontakter. Jag kommer dock att senare sätta tillbaka en XLR för att kunna köra kalibreringen via mätmikrofon.
Baksidan
Innifrån
Ett krav är att det måste gå att återställa apparaten till orginalskick så därför fick jag snickra ihop en kontakt som passade på moderkortet. Kontakten kommer ifrån en gammal floppykabel men jag fick ta av 2 rader i vadera ände för att få rätt storlek (26 pin). Det var enkelt att sedan löda tråd direkt på kontakten. Jag satt ett vikt papper mellan för att inte riskera kortis nånstans.
Nu har en bunt trafos hittat sin plats, fastsatta med dubbelhäftande tejp av modell bättre. Även den hemsnickrade kontakten har hittat sin plats. Från kontakten kommer totalt 7 kabelpar. Den blåa skall till digitala ingången och resten till var sin trafo. Dags att börja koppla lite.
Här är primärsidan färdigkopplad
Och här har sekundärsidan blivit färdigställd
Som jag nämde tidigare hade jag vissa invändningar mot apparatens utseende så jag beslöt att försöka hifi:a till den lite. Fronten tonades ner till lagom mörk. Lagom så att den ser svart ut på håll men att man ändå kan läsa texten vid alla reglage. Kunde ju inte låta rackvinklarna sitta där heller så ett par ekbitar fick ta deras plats,dom behöver lite lack dock.
Och så här blev slutresultatet,och delarna som blev över. Jag har provspelat den och den funkar och låter fint. Återkommer lite senare med en bättre slutsats av uppgraderingen.
|
// Johnny |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/04/20 : 22:47:30
|
Snyggt jobb! Hur gjorde du för att få den svart med bibehållen text? Själv kör jag "passive mod" med kondningar låter klart mycket bättre. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2010/04/21 : 00:52:41
|
Den digitala ingångs kretsen är oxå en stor flaskhals i DCX,kplla här på NEW DIGITAL INPUT / CLOCK MODULE.Ska hjälpa till för högre upplösning särskilt i de övre registrena.
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/04/21 : 06:16:17
|
Vad kostar en sådan uppgradering mellan tumme och pekfinger? |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/21 : 07:45:45
|
quote: Hur gjorde du för att få den svart med bibehållen text?
Jag sprayade den med sån transparant färg man brukar tona baklyktor på bilar med, finns på mekonomen för 50kr.
quote: Den digitala ingångs kretsen är oxå en stor flaskhals
Jo, jag skrev det inledningsvis i tråden. Jag kanske tittar på det i ett senare skede.
quote: Vad kostar en sådan uppgradering mellan tumme och pekfinger?
Smakar det så kostar det brukar det ju heta, räkna med runt 5-6000 beroende på var man handlar. |
// Johnny |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2010/04/21 : 08:40:02
|
Vad är det för lundahl-trafos du valt? Och två olika? |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/21 : 09:13:24
|
För basen är det LL1676 och för mid/diskant LL1544A. Jag har konfat DCX LL-MM-HH så LL1676 sitter på utgång 1 och 2 som går till basen. Anledningen till att de är olika är att de är mest lämpade för sitt arbetsområde.
Jag har hunnit lyssna lite grann nu och bruset är borta, dynamiken i basen är klart bättre och märkligt nog så hänger det ihop mycket bättre nu runt delningsfrekvensen, f.n. 72hz. Dessutom har frekvensgången hos TH ändrats runt 40-50 hz, har inte hunnit gjort några mätningar ännu som bekräftar detta. Dock har jag fått ett brum på samtliga kanaler vilket sannolikt hör ihop med att jag inte jordat någon av trafosarna på sekundärsidan,hoppas på att slippa det men..
Så här långt ser det ju lovande ut, ska finputsa det lite mer bara |
// Johnny |
Edited by - TxF on 2010/04/21 09:18:51 |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2010/04/23 : 10:35:35
|
Grattis till ett lyckat resultat!
Är själv sugen på att handla en sådan apparat för att kunna köra tri-ampat ifrån datorns s/pdif, förmodligen balanserat då jag tänkte ha slutstegen vid högtalarna, via en sexkanalig balanserad volymkontroll.
Har läst en del om hur man kan modifiera på olika sätt. Strömförsörning, klocka, digitalingång och de analoga ut-delarna.
Om man börjar med det sista, som ju denna tråden handlar om, så verkar det finnas två tillvägagångsätt, antingen med kondingar och motstånd eller med transformatorer. Har läst bland annat här:
http://www.dcx2496.fr/en/tweakanalog1.php
och här:
http://www.asi-tek.com/behringer2.html
Vad skiljer dem åt i funktion och ljudkvalite?
Och hur bär man sig åt för att använda transformatorer till balanserat ut?
Vänligen/ Mathias |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 09:56:18
|
Kan inte svara för hur det låter med bara kondingar ut, men jag kan tänka mig att man får helt fel signalnivå ut. Det beror ju iofs också på hur de efterkommande slutstegen är beskaffade när det gäller känslighet och impedans. Kanske någon som är bättre insatt i teorin runt det kan svara på det, ReVintage,har du lust att kommentera det? När det gäller balanserat ut med trafos är det inget problem, det är bara att välja den kopplingen som det beskrivs i databladen från Lundahl.
En sak du bör tänka på när du använder SP/DIF är att signalnivån in i DCX bör vara maxxad för att få full ljudkvalitet och undvika brus. Jag törs inte svara på vad som egentligen händer med signalnivån på SP/DIF när man sänker volymen, det måste du reda ut först. Annars är alternativet en 6-kanalig passiv volym efter DCX, då kan man köra full nivå in jämt.
Så här med facit i hand skulle jag nog tittat på andra alternativ än DCX2496. Det finns ju en del andra dyrare med dom kanske håller högre kvalitet, ljudmässigt. En DCX2496 fullt moddad landar ju på 10-12000kr.. Då låter den iofs bra, eller snarare inte alls. |
// Johnny |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 10:09:13
|
quote: ...digital ingång. Denna är emellertid avsedd för AES (110 ohm) och inte SP/DIF (75 ohm). Att åtgärda detta var synnerligen enkelt, det räckte med att löda in ett motstånd.
Du menar väl 250 Ohm inte 250k !?
(110 Ohm // med 250 Ohm = 76 Ohm, 110 Ohm // med 250k Ohm = 109.9 Ohm)
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2010/04/24 : 19:52:22
|
Synd att de inte kunnat göra en bättre layout på PCB:na |
Wizard |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 15:08:22
|
Wizard: Vilken del tycker du borde gjorts annorlunda? |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 18:27:40
|
Haha, jag har satt dit ett 270k, i tron om att det var ett 270ohm men 250ohm skall det så klart vara
|
// Johnny |
Edited by - TxF on 2010/04/25 18:28:49 |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2010/04/25 : 22:04:27
|
quote: Wizard: Vilken del tycker du borde gjorts annorlunda?
Lovan: Det jag har sett är bilder innefrån denna, jag har alltså inte själv öppnat någon. Däremot ser jag tydligt på huvudkortet att man borde göra om jordplan och routing. Troligen finns det saker att göra på nätdelen också. Hade tänkt köpa en innan jag fick se hur layouten såg ut. |
Wizard |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 08:50:10
|
Hur stor effekt skulle det ha ljudmässigt? Jag menar huvudkortet är ju helt digitalt med undantag för ADC och DAC och dit är ju signalvägarna kortast möjliga. Nätdelen är ju switchad historia och brukar ju bytas ut mot en analog men jag är tveksam även till effekten av det. Jag tycker det känns mer som man byter nätdel av tradition i de moddar jag sett, för det brukar man göra i hifi sammanhang, en bra nät del gör ju underverk, det vet ju alla. Jag vill påstå att orginalnätdelen i DCX sköter sitt jobb utmärkt. Självklart skulle det vara intressant att byta mot en analog för att höra skillnaden, men jag är som sagt mycket tveksam till att man hör nån alls. Det vanligaste är väl att switchade nätagg genererar en del högfrekvent skräp som vi hör som brus. Men efter trafo-konverteringen hör jag inte brus alls från DCX och det föranleder mig att tro att nätdelen är OK. |
// Johnny |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 20:28:46
|
Kan du inte mäta med ocilloscopet på nätdelen? Tryck dit en ferrit på utgången av nätdelen och mät igen.
Vad jag tror skulle göra mest för välljudet är att byta till en mer exakt klocka. Vad det gör i en CD-spelare är förbluffande. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 21:14:07
|
Har tyvärr inget oscilloskop tillgängligt. Ena sak jag tänkte på är att nätdelen kanske har större inverkan om man har analogdelarna kvar eftesom den då även förser en driva OP med kräm, kan det stämma? |
// Johnny |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 21:18:23
|
Kan så vara,men man brukar ju förbättra PSU`n till den analoga utgången i DAC chipset det ska visst ha stor betydelse..
Edit:Förtydligade lite. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2010/04/26 22:56:02 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/04/26 : 22:15:16
|
TxF: Tyvärr är det ju inte så enkelt som att digitalt är okänsligt för signalvägar. Impedansmatchning är ett exempel som är "väldigt" viktigt för logiska kretsar. Sen skulle jag inte vilja att köra med varken tvinnad TP-par för digitalingången eller att löda dit ett hålmonterat motstånd parallellt med den ytmonterade utan att byta det som sitter där. 75 Ohms koaxkabel är inte särskillt dyrt att köpa.
Sen är tyvärr inte det inte säkert att nätdelen fungerar bättre för att den får en lättare last. Oftast blir dom bättre av mindre belastning men dom KAN behöva belastning för att fungera optimalt. Man får försöka sig fram helt enkelt Och ett litet påpekande, alla nätdelar är analoga(vad jag sett iaf) och det du syftar på är linjära. Nu ska jag sluta vara besserwisser
Wizard: Tack för svaret. Jag var nyfiken bara |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2010/04/28 : 16:48:16
|
quote: Wizard: Tack för svaret. Jag var nyfiken bara
Lovan: Det var väl ett ganska tunt svar jag kom med men jag vill inte tråka ut någon med en A4 om layouten Det som är största problemet med layouten är att ledarna går i 90 graders vinklar och inte 45 graders som är tillbörligt. Detta ger större utstrålning från kortet och också mera känsligt för störningar. |
Wizard |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2010/04/28 : 18:39:55
|
Okej, nätdel kan ju vara värt att testa. Är ju inte speciellt dyrt eller svårt att bygga. Men jag tror att den del som ligger närmast till hands är att fixa tillbaka ingång C med XLR och tillhörande komponenter för att kunna nyttja mätmic till DCX. Tänkte ge mig på att göra ett eget kort till det. Efter det är det väl klocka/digitaldel som står på tur. Det finns ju en del färdiga kit som bara är att löda in. Dessa skall tydligen vara bra. |
// Johnny |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 23:14:46
|
Lite nyfiken Txf på hur dina erfarenheter av din moddning och DCXen i stort. Använder du den fortfarande? I så fall, får jag fråga, vad är dina intryck?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/03/29 : 07:21:06
|
quote: Haha, jag har satt dit ett 270k, i tron om att det var ett 270ohm men 250ohm skall det så klart vara
Använde du den något med 270K-motståndet? Fungerade det? |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/03/29 : 08:25:19
|
Vissa förstärkare klarar inte trafo på ingången. inte min Rotel RA-930AX iallfall.
Jag tyckte det blev ett mjukare behagligare ljud (men mina icke-Lundahltrafosar tappar 1-2 db i diskanten, ska beställa från Lundahl när annat hunnits med). Det blev även tystare, inte lika mycket brus när volymen skruvas upp på max vid tomgång.
|
Edited by - Sundström on 2011/03/29 08:32:54 |
|
|
|
Topic |
|