HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad kan man göra med ett par 5,25"?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:56:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Har dessa Vifa BC14SG49-08 högtalare över. Passar dem i ngt annat än i BR eller sluten? Skulle gärna vilja vidga mina vyer lite om det är möjligt. Försökt mig på Hornresp men behöver helt klar en introduktion av någon kunnig där. Vad säger ni? MLTL?

Electrical Data
Nominal impedance Zn 8 ohm
DC resistance Re 5.6 ohm
Voice coil inductance Le 0.63 mH

T-S Parameters
Resonance Frequency fs 63 Hz
Mechanical Q factor Qms 2.97
Electrical Q factor Qes 0.55
Total Q factor Qts 0.47
Force factor Bl 4.9 Tm
Mechanical resistance Rms -- Kg/s
Moving mass Mms 6 g
Suspension compliance Cms -- mm/N
Effective cone diameter D -- cm
Effective piston area Sd 80 cm2
Equivalent volume Vas 9.6 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m) 87 dB

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/19 :  23:05:41  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej emanuelgbg.

Jag kunde inte låta bli att leka lite med Mathcad. Så här får jag det att simma när jag gör ett snabbt försök med en MLTL. I uppriktighetens namn måste jag vara klar med att jag har ingen aning om hur denna simmen låter i verkligheten. Ta det för var det är; ett opretentiöst försök av en amatör. Hoppas någon av rävarna fäller en kommentar.



Hela simmen

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/20 :  08:35:21  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tackar för förslaget FForsman! Själv har jag inte orkat sätta mig in hur Mathcad funkar.. la av med beräkningar när jag slutade gymnasiet. Är mer en praktiker än teoretiker. Skall kolla upp simmen när jag har tid.. =)

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/20 :  09:48:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har provat att simulera ett tappat horn, men jag får inte till att få elementet att nå lägre än ca 50Hz med olika TH. Så det känns som att det går bort.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/04/20 09:48:44
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/20 :  10:01:09  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Oj TH hade jag nog inte räknat med med det elementet men uppoffringen uppskattas. Jag kanske ska förtydliga lite mina tankar.
Högtalaren kommer att kompletteras med ett par diskanter av inte allt för dyr sort. Har idag ett par SEAS aludiskanter 19TAF någonting (får kolla upp på Hifikit sen, tror det är samma som jag köpte för 15? år sedan)men den ena är skadat i chassiet så det blir ev byte. Förslag?
Högtalarna behöver inte gå vråldjupt men kan det snudda vid ok nivåer runt 60Hz? Kan även tänka mig att bygga Martinssons lilla TH som får ta hand om de lägre frekvenserna o då kanske det går att överleva att de inte går så djupt!? =)

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/20 :  10:13:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Är det inte uteslutet att bygga en sub till (tappat horn t.ex.) så kan du väl sätta dom i en hyggligt rymlig sluten låda (ge akt på konutslag vs effekt) och sen dela dom vid 80-120 Hz 24dB/okt och låta ett TH ta hand om det under, t.ex. Martinsson's lilla med 6,5".
Men det tillkommer alltså aktivt delningsfilter 24dB/okt samt en extra förstärkare.

Sen kanske det blir ännu mer pengar i förlängningen, när du börjar bli bortskämd med ljudet ur hornet så vill du byta ut dina Vifa mot riktiga PA-element.
(Detta sista är ingenting jag egentligen vet något om, jag har nog bara blivit alltför mycket indoktrinerad av circlomanen. , fy på dig )
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/20 :  10:34:39  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Haha jo visst kan det bli så. Kliar ofta i mina fingrar och jag vill görna bygga el skruva med saker. Ska dock bli pappa senare i sommar så pengarna kommer att prioiteras på annat. Tänkte försöka göra något projekt med de delar jag har liggandes. Nya slutsteg utöver ett till en ev bas kommer inte på frågan just nu.
Är väl mest intresserad av MLTL el TL som alternativ till en BR el sluten.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/21 :  16:18:01  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ser helt ok ut på pappret FForsman, har inte koll på alla graferna vad de visar om jag ska vara ärlig men storleken o Spl-kurvan är trelig.
Någon som har tips på trevlig o inte överdyr diskant? o så delningsfilter vill säga? =)

Försöker inte alls få någon annan att göra grundjobbet, inte alls! =)Vill bara såga, limma o sedan förhoppningsvis lyssna på något underbart! Om inte kan jag ju skylla på någon annan..
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/21 :  22:11:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Angående diskant så är jag själv nyfiken på Monacors DT-300 tillsammans med tillhörande waveguide WG-300.



Jag har inte själv lyssnat på den men blivit ganska nyfiken då bl.a. Troel Gravesen använder den i sina spännande projekt. Tycker själv att den skulle vara kul att pröva någon gång, mest för att waveguiden är så cool Lyssna på de mer erfarna också - jag hör inte till dem.

tror den kostar strax under 300 kr inkl Waveguide på www.europe-audio.com

/mvhff




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/04/21 22:11:55
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/22 :  08:32:32  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tittat på Monacor jag med men fundera på att senare bygga denna http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm och då är ju SEAS 27TFFC intressant o även den billig.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/22 :  09:46:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men dessa Vifa BC14SG49-08 en helt enkel basreflex borde väl inte skämma för sig? Dom kommer iofs, med tanke på fs, inte gräva jättedjupt i basen.

Jag har inget lämplig cad-program, men vad blir det för lådstorlek och -3dB-frekvens om man stämmer av lådan till Q=0,7 ?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/22 :  09:58:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag testade med ljudias program, på hemsidan.
http://80.254.240.160/ElementCalc/index.aspx

Man kan inte ange Qbox, eller se vad det blir.
Men med optimum-knappen antar jag att qbox sätts till 0,7, och på resultatet såg det ut så.
Och då blev lådvolym iaf 16 liter och -3dB 54 Hz.

Det känns som att det är denna tillämpning Vifa har designat elementet för.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/22 :  12:13:33  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Jo det är säkert så att det är BR som gäller för elementen men om det går att tesa något annat hade det varit kul. Vill testa lite nytt helt enkelt.
De spelar idag i ett par testlådor, stativare på 12 liter o en portavstämning på ca 55Hz med ok ljud (Basta). Frugan tycker de låter bra, själv tycker jag att jag skulle vilja ha mer attack i mellanbasen. Detta kanske jag inte ska kunna begära av en 5,25" av halvbillig sort från Vifa? Ja ja, vi får se vad som händer.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/23 :  14:38:18  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tänk på att inte göra lådan för liten i det här exemplet. Elementet här har ett väldigt högt Q-värde. Vilket oftast resulterar i att det blir en basbomb, istället för något välljudande. Med ett så här högt Q-värde, kan det vara bättre med en sluten variant. Men du kanske är ute efter en hög, ihållande bas.

Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000