HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Betongkällare - planering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/16 :  15:38:01  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Finns det möjlighet att få till bra ljud i ett betongrum? Jag har en meter för dämpning av bas vid bakväggen plus att det finns ett litet biutrymme längst bak. Rummet är 7*3,40 meter. Biutrymmet är 1,6*1,6 meter.

För att sitta på ca 4 meters avstånd från högtalarna funderar jag på att vägga diskanten. Vad tror ni om det? Blir mellanregistret mycket lidande av att ha lite buckligheter i början av horngången? Blir diskanten farligt påverkad av mellanregistrets luftkompression?



Edit: Mitt emellan högra och vänstra högtalarsidan finns plats för mer ljudabsorbtion, ca 2*2 meter.

Edited by - Sundström on 2010/04/16 15:45:38

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/17 :  23:10:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Klart att det går att få till! Basabsorbenter på rätt ställe. Läs om
basmumsarna och HH respektive esl-rör för basabsorbering.

Ditt midhorn kommer inte gå upp till 7000 Hz om du använder den
18-sound 6ND410 du köpte. Prova simulera i hornresp. Mer troligt är
upp till 2000 Hz. Spridningen är dessutom för dålig vid så höga
frekvenser för den typen av vägghängda designen. Snyggt ritat
förresten, det gjorde du bra

Hur menar du med att vägga diskanten?
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/18 :  16:42:08  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Vägga som i fotboll: Att diskanten ska studsa mot väggen för att kunna nå fram till örat.

Men nu när jag måste använda en annan diskant som går ner till 2000hz så blir det alldeles för trångt om plats. Jag måste nog börja med lite provbyggen för att se hur jag ska hantera 18-sound 6ND410. Det här med spridning har jag kanske fått om bakfoten, kan jag inte strunta i spridning eftersom jag siktar med elementet mot lyssningsplatsen?

Sen blir jag tvungen att sätta diskanten en meter framför mellanregistret vid väggen istället. Och då måste fyrvägaren bli aktivt delad helt igenom. Jag hade tänkt använda passiv delning för diskanten om jag hade kunnat dela vid 7000hz.

Det kommer mer fina ritningar om ett par dagar.

Edited by - Sundström on 2010/04/18 16:42:42
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  11:50:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Aha, okej. Att vägga är en mindre bra idé eftersom du inte har 100% kolla på att väggen reflekterar 100% av ljudet vid alla frekvenser.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/19 :  12:44:59  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
En betongvägg dämpar ju inte mycket, tänkte jag.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  12:52:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Visserligen, men du har ju ett direktljud också och spridningen är väldigt frekvensberoende...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/19 :  13:35:28  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det blir ju lite kompromissande i ett smalt rum...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/05 :  16:26:49  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Midbashornet växer lite och diskanten får en lite normalare placering.




Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/05/05 :  17:13:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om du har rejäl tjocklek på väggarna kan du bila ur för att försänka diskdrivern. Detta för att inte störa miden lika mycket. Tänkte själv göra så i min betongbunker för middrivern.
Kan inte biutrymmet användas till basen?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/05 :  17:38:41  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Biutrymmet ligger på ena sida längst bak. Jag försöker använda det som basfälla istället.

Jo det borde ju funka att bila ut lite på båda sidorna. Bra idé!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/08/30 :  11:11:49  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det kommer ta tid det här .

Hornen är inte påbörjade och rummet ska få hjälp med ventilationen också. Men rummet är invigt och funkar riktigt bra redan! Använder dipolbas och bredbandare i dipol.

Lite ändrade byggplaner:
Är det möjligen sämre att ha hornet 2 meter framåt än in i hörnet som på den tidigare planeringen?





Edited by - Sundström on 2010/08/30 11:16:08
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/09/07 :  09:19:01  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag börjar bygga den slutna lådan till Delta 12 först och tänker att den ska kunna ställas i mitten. Och simulerade hur det blir att bara ställa in lådan i mitten. Oj, vad finnt det blev! . Vad förlorar jag i ljudkvalitet tro? Jag börjar bygga iallafall...











Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000