HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Spackel, vad använder ni?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/04/16 :  13:37:30  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Enkel och kort fråga: vilket spackel använder ni vid era byggen och vars kan man köpa det?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/16 :  13:51:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har använt ett tvåkomponentspackel benämnt Hagmans Stålplast Optimal Fin. Var man köper det? I vilken biltillbehörsaffär som helst. Jag köpte på Mekonomen.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/16 :  14:03:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder inget spackel alls gör man rätt från början så slipper man en extra utgift .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/04/16 :  14:12:54  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
biltemas finspackel 2 komponent billigt o bra

18 ska de va.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/04/16 :  15:28:57  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Vi har ju inte biltema i stan!! Finns mycket på biltema jag skulle vilja handla!

Är plastic padding något att satsa på? Clas Ohlson finns ju i närheten åtminstone :) brukar vara bra priser där :D

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/16 :  15:31:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vilken biltillbehörsaffär som helst lär ha ett tvåkomponentspackel.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/04/16 :  15:36:43  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
hmmm, ska kolla upp vilka biltillbehörs butiker som finns i Ö-vik, inget jag brukar kolla runt på :P

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2010/04/17 :  23:08:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Varför duger inte spackel för trä?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/04/18 :  17:15:35  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
"Varför duger inte spackel för trä?"

Såvitt jag vet skall snickerispackel duga. Problemet är väl att en del spackel tenderar att resa sig med tiden.

Vad är det som gör tvåkomponentspackel så eminenta i jämförelse?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/04/18 :  17:45:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
"Varför duger inte spackel för trä?"

Spackel med icke vattenbaserade lösningsmedel kan fungera, beroende på lösningsmedel i lacken, vanlig vattenbaserad väggspackel/finspackel går endast att använda om man lackar objektet med latexfärg, troligen ganska ovanligt i högtalarsammanhang.

Tvåkomponentsspackel är självklart överlägsna då de är härdande, ej torkande som lösningsmedelsbaserade är, när spacklet härdat kan man lacka med vilken typ av lack man vill.

Tvåkomponentsspackel är inte heller krympande eller växande som lösningsmedelsbaserade tenderar att vara, särskilt när de utsätts för annan lösningsmedelsbaserad media, t.ex lack.
Bra tvåkomponentspackel finns på varje byggvaruhus, biltillbehörsfirma och stormarknader typ Coop etc.

Ingvar


Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000