HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brum hjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2010/04/14 :  21:38:07  Show Profile Send mac a Private Message  Reply
Hej kära medlemmar.

Jag har brum. Jag har ett hembyggt slutsteg med Hypex UCD180 moduler. Försteget är NAD C165BEE. Brummet försvinner om jag tar ut signalkabeln ur för eller slutsteget. Det verkar vara någon miss i kommunikationen mellan dessa enheter???

Idéer?
Tankar?
Förslag?
Hjälp!

Marcus

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/04/14 :  21:57:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Du har med största säkerhet ett jordproblem mellan chassie i apparaterna. Börja med att ansluta en sladd i förstegets jordskruv, den vid gramofonigången, skruva fast andraändan i en chassieskruv i slutsteget, med lite tur blir det tyst, annars är enklaste vägen en isolationstrafo, det finns en helt ok från Monacor för ca 150:-.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/04/14 :  22:13:06  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Precis som ingvar säger så är det antagligen jordfel. Genom att fixa jorden i slutsteget skall du nog kunna komma till rätta med det.
Nad:en är ojordad och slutsteget jordat eller?
Hur är jordningen i slutsteget dragen? Har du rca eller xlr mellan för och slutsteg? Om du har rca hur har du kopplat rca kontakten till hypex modulen?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/14 :  22:30:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Du kanske kan prova nått i den här stilen:
www.svalander.se/shoppen/jordisolator.htm

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/14 :  22:30:55  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Har inte dessa Hypexmoduler differentialsteg på ingången?
Detta borde faktiskt vara ännu enklare att få brumfritt än vanlig SE-ingång

Ta ett papper och rita upp din ledningsdragning! Det blir lättare att se det schematiskt på papper!
Kolla efter slutna slingor, alltså att jorden kan gå två vägar.

Chassit som jag antar är i metall skall av säkerhetssynpunkt vara skyddsjordat.
Men apparatens nätdel har ju också en jord, eller nolla, och denna skulle jag koppla med 100R till chassits jord.
Detta för att minimera problemet av en eventuell loop.

Under DIY finns en klistrad tråd om jordning och ledningsdragning av Lennart som är kanon!
Läs den.

Olle Norell
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2010/04/15 :  07:33:55  Show Profile Send mac a Private Message  Reply
Tack för alla bra svar. Jag kan inte svara på alla frågor just nu från jobbet, men både för och slutsteg är jordade. Har några idéer att gå på nu, så det känns ganska hoppfullt.

Tack igen för intresset!

Marcus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000