HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Äpplet är ruttet. ;)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  08:54:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag kunde inte låta bli när jag såg denna bild....

Äpplet var bra för några år sedan, men idag är dom MS på anabola steroider. De har Microsoftifierat sig riktigt illa.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/04/10 :  10:10:50  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
pink floyds money hade passat bra i bakgrunden till denna bilden.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/10 :  10:51:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Var det inte en massa protektionism som fällde Apple förra gången, dom hade en trevlig marknadsandel.
Jag tänker på tiden med alla MAC-datorer i kölvattnet av ur-MAC'en (akvariet).
Apple's totala ovilja att låta tredjepartstillverkare och tredjepartsprogrammerare göra saker till MAC'en var, enligt mig (och riktiga analytiker) ett stort misstag.
Och det var ju väldigt tydligt att den sämsta PC'n i loppet, IBM-PC, ändå körde ifrån både MAC och Amiga trots en i grunden mycket sämre produkt. Detta beror nog mest på att IBM-PC var den mest öppna att utveckla hård och mjukvara till och därmed mest intressant.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/04/10 10:52:44
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:20:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jo, det var det... De verkar inte lära sig, eller så är dom bara fast beslutna att skapa en ny monopolistisk dator-diktatur.
De är mer slutna än det andra OSet jag hatar så mycket. De har verkat vara öppna och snälla i ett par år för att lura på folk sina produkter. Nu när dom börjar få en viss marknadsandel och lite momentum så visar dom sina verkliga sidor. Ganska ironiskt med tanke på deras gamla reklam.

http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8


Nu vill dom ta bort all frihet, och skapa rena konsumentprodukter. Produkter som kan göra vissa saker som dom godkänner, men inget annat.
Datorn är ett enormt verktyg som kan användas till så många saker. Dom verkar vilja göra om det till slutna plattformar.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/10 :  13:11:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Antingen är man intresserad, engagerad och nyfiken på något, eller struntar man i det och låter andra tänka åt en, i det senare är fallet bör man inte propagera eller gå de andras ärenden i övertygelsen om att dessa åsikter är ens egna, även om detta ofta händer, det har hänt mig själv.

Sedan kan man inte i ärlighetens namn vara intresserad av, och nyfiken på allt, jag förstår det också.

Vanligtvis är detta inget problem utan det självreglerar sig, ett ointresse föder en okunskap som i sin tur vanligtvis hämmar viljan att stå för något, detta stämmer i nästan alla fall, dvs så länge mäniskan i fråga är tänkande nog att frågasätta vad man blir påtryckt.

Ändå förekommer det att personer, som representeras i oroande stora antal, agerar utan ifrågasättande och tar strid för något de inte förstår eller egentligen ens tagit ställning till, dessa personer springer andras ärenden, vanligtvis omedvetna om det, och agerar således som åsiktsförstärkare utan egnen vilja och eget fritt tänkande.

Det riktigt tunderliga i detta, det nära nog underbart ironiska, är att dessa mäniskor är bland de lyckligaste på planeten, varför bry sig, och vad är väl egentligen så fel med att vara lyckligt ovetande om man mår bra av det, vad spelar det för roll ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/04/10 18:27:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  13:26:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ära till den som är följsam och feg!

Svenska Akademien, låten "Och vi lär oss ingenting"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/10 :  13:27:06  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Det här var ju bara fånigt. Du får förklara vad du menar, hur skulle OS X vara "slutet" och vad menas på bilden? Bilden är ett typexempel på något som är not even wrong.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  15:19:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Du får förklara vad du menar, hur skulle OS X vara "slutet" och vad menas på bilden?


Läs: http://www.osnews.com/search?q=apple

Läs på själv om äpplets öppenhet och vilja att låta folk använda itelefonen och iplattan till vad dom vill. Det är inte OSX som är problemet. Det är äpplets policy om apps och utveckling. Att få använda hårdvara man köpt till vad man vill osv... Om jag köper en dator (Ipad/Iphone/Ivadsomhelst) så vill jag kunna göra vad jag vill med den. Inte bara köra "godkända" apps som äpplet i sin outgrundliga visdom tycker är ok.

Varför inte göra öppen hårdvara som man kan boota vilket OS man vill på? Hur svårt är det?? Varför måste man stänga ned en plattform? Men Linux på en Ipad så kanske den skulle kunna vara nått att ha. Lägg till några USB-portar och en kamera så är den nästan värd att köpa.

Säg nu inte att jag skall köpa den hårdvaran som passar mina behov bäst, jag kritiserar äpplet för att de försöker skapa en sluten värld av konsumentprodukter. De vet att många är tillräckligt ointresserade av att tänka själva och måna om sina framtida möjligheter och friheter. Det är inte de få onda människorna som är värst, det är den tysta tigande massan som inte törs protestera eller göra nått, som tillåter naziregimer och andra fascistiska strömningar.

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/04/10 :  17:11:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det där resonemanget är ju galet, du köper ju inte någon av de prylarna för att få göra precis som du vill, du köper ju Apple-konceptet som bevisligen inte är "fel".

Det är heller inget fel på användarna som hellre kör på Apples produkter än andra mer öppna plattformar.

Hur kan du dra en parallell mellan Apple och människor som är ointresserade att tänka själv?

Apple och naziregimer och fascism?

Linuxmänniskan i ett nötskal. Tråkigt.

Själv har jag ingen iPad (än, konstigt är inte det) men en iPhone som jag är mycket nöjd med. Jag köper dess begränsningar och det gör den som vill ha och köpa en iPad också, annars kan man ju ta HPs kommande platta istället som både har USB och minneskortsläsare samtidigt som den i princip plagierar iPad:en utseende.

Framförallt så är jag trött på alla förstå-sig-påare som kommer och sågar iPhone specifikt utan att ha provat en. Många förutfattade meningar, massor av nonsens och man blir bara trött.

Varför ö.h.t. reta upp sig övar att Apple gör som de gör? Det är ju en fri värld där man kan köpa precis vad man vill, eller är det att ni gillar prylarna så otroligt mycket att ni blir förbannade över att de inte får att kombinera med ert "friare sätt att vara"?

Gå och köp något annat, låt Apple gå under i så fall, men vänta nu, de frodas ju? Så någon måste ju gilla det som de gör, eller köper folk prylarna mot sin egen vilja? Hmmm....!?

F.ö. visar Apple att de lyssnar på konsumenterna vilket speglar sig i deras OS-uppdateringar, både tidigare och kommande där OS 4 introducerar multi-tasking och mappar för att kategorisera applikationerna. Multi-tasking har egentligen varit den största begränsningen hittills, men med några knapptryckningar så har man även multi-tasking på en iPhone redan idag.

AppStore vidare är genialisk, visst är det lite synd att det begränsar så att vissa applikationer inte kommer in men å andra sidan så filtrerar det bort applikationer som är ren skit och som kanske till och med har "oärliga avsikter", sånt som snabbt skulle hitta in om man installerade vad-som-helst-från-vart-som-helst utan kontroll.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2010/04/10 18:11:03
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  18:09:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Linuxmänniskan i ett nötskal. Tråkigt.


För att svara på samma nivå, så måste jag säga att Linux är en operativsystemskärna som allokerar minne och schemalägger processer bla. Jag har svårt att få ihop "Linux" och "människa", även om jag tror att du menar användare av linux, och underförstått de utav förut nämnda grupp som högljut propagerar för just Linux, utan att alltid hålla sig till helhetsbilden och/eller sanningen.

Själv är jag ingen "linuxmänniska" då jag kör windows XP och FreeBSD (som INTE är linux eller har nått med linux att göra) på min dator. Jag tycker inte om totalitära strömningar, oavsett om det är från företag, regeringar eller organisationer, och jag motsätter mig när människor säljer ut sin nuvarande och/eller kommande frihet för en polerad yta och häftig image. Detta är oerhört tydligt just när det gäller IT och datorbranchen idag. Problemet är inte att man köper en Ipad idag, problemet är att man ger allt för mycket makt till ett företag som öppet hyllar fascistiska ideal. Detta gör mig inte till en "linuxmänniska", utan snarare en som älskar och värnar om min och andras frihet. Förlåt att jag tycker bättre om en fri och öppen värld som kanske inte är så polerad, men där människor har ett grundlagstadgat skydd mot företags profit-hets och fula metoder.
Skulle äpplet få en allt för stor del av marknaden så skulle det bli många som längtar tillbaka till windows 98 - tiden. Det skulle bli ett slutet nät och datorer som är helt styrda av ekonomiska intressen.
Internet skulle bli en kommersiell kanal för företag att erbjuda tjänster via, väldigt likt kabelTV.


quote:
Det där resonemanget är ju galet, du köper ju inte någon av de prylarna för att få göra precis som du vill


Vad är det för galet att göra ett kluster av en bunt Iphonar eller att få köra en iphone som en server?? Är det inte jag som skall bestämma vad jag har min dator till??? Varför skall något företag få bestämma över en produkt som är betald för??? Och om de skall få bestämma över den även efter köpet så är den ju uppenbarligen inte min, och då skall jag väl inte behöva betala för den?

Skall Ikea bestämma att jag inte får spela Wii-spel från deras soffor och Volvo att man inte får backa bilen mer än 23,5 meter vid ett tillfälle i veckan?

Människor har en tendens att bli bländade av lite ytlig polish och glömma alla fula trick företag tar till att maximera sin vinst med.

Allt detta är skrivet från en Macbook med Intel Core2 processor och 13 tums skärm. Jag hatar datorn men den är gratis för mig så jag orkar inte gå och köpa en annan bara för principernas skull. Jag har lattjat med Iphone och den tilltalade mig inte. Så säg inte att jag fördömmer produkter utan att ha använt dem.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/04/10 :  18:20:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Linuxmäniska ska vara linuxanvändare? Hundmänniska är en hund-människo-hybrid? Resonemanget håller ungefär samma irrelevanta nivå som runt iPhone.

Du köper inte en enkel NAS och tror att den ska agera nätverksserver, sak samma. Mest troligt kör denna NAS Linux i grunden men det betyder inte att hårdvaran är öppen för att göra vad du vill, mest för att den inte är tänkt att användas på det sättet. Samma sak med iPhone.

Kluster av en bunt iPhones eller server? Lyssna på dig själv och dra ned resonemanget på jorden. Varför ska du ha ett kluster av iPhones - är den mobil du har idag med i ett "kluster"? Nej just det.

Nonsens i mina öron.

Presentera gärna ett bra argument som är nyttigt för en normal iPhone-användare.

Du är ingen iPhone-köpare. Fine, det är ju heller ingen produkt som är till för alla, speciellt inte den som tror sig ska skapa ett kluster av telefoner. Det känns som att det är kraftig nördvarning just nu, eller?

Det är förstås helt ok rent individuellt sett, men att tro att man kan applicera nördsnacket och -argumenten på allmänheten och sedan anse att utifrån allmänhetens perspektiv så ska en produkt sågas så är man väl mer än lite fel ute?

Volvo bestämmer väl vilka verkstäder som kan serva deras bilar eftersom de har en specifik dator som kopplas till bilens dator, det är väl ungefär som iTunes eller? Touché.

Volvo eller IKEA, nu blir det löjliga jämförelser.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2010/04/10 18:25:10
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2010/04/10 :  19:44:05  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Om ev begränsningarna är priset att betala för ett stabilt OS så är det ok för mig. Min mac har inte kraschat än. Till skillnad från min pc som jag får installera om var 3:e månad.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:09:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Använt PC sedan -89. Det har blivit massor med PC genom åren. Jag har hela tiden varit ytterst försiktig med att samla skräpprogram och alltid kört (inte de allra första åren) licencierade program och hoppat över hackade varianter. Gemensamt har ändå varit krascher med stor regelbundenhet. Det har varit omformateringar otaliga gånger etc etc. Jag har ändå tagit allt detta med ro eftersom "det är så det är"!. Givetvis har jag varit duktig med backup och till dags datum har jag aldrig blivit av med data. Så i det stora hela har det funkat.

För snart ganska precis ett år sedan tog jag det stora steget, det stora beslutet, att byta plattform. Köpa Mac och köpa licens till Adobe Creative Suite. Jag sitter fortfarande och väntar på första kraschen....
Det har fungerat klanderfritt och även om det är lite annorlunda handhavande så lär mig sig "de nya" fort. En fantastisk bonus, som jag inte visste vid köp, är att maskinen är knäpptyst - alltid! Jag sitter hela dagarna framför skärmen och det är otroligt skönt att slippa allt oväsen som en PC för med sig.

Jag är alltså helnöjd och undrar mest varför jag inte gick över för 10 år sedan.
Om man är programmerare så kanske det är så fel det kan bli, men för mig som användare av specifikt program så är det klockrent. I mina ögon får Apple ha hur stora mariginaler som helst och tjäna hur mycket som helst eftersom jag betalar datorn på ett jobb och vet att jag kan genomföra det jobbet och nästkommande och nästkommande utan avbrott!

Tyst, snygg och stabil. I like

Artphotography
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:10:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Om ev begränsningarna är priset att betala för ett stabilt OS så är det ok för mig.


Det finns betydligt säkrare OS som man kan installera vad man vill på, helt efter eget tycke och smak. Att acceptera att ett företag kan bestämma vad du kan och inte kan göra med en produkt, bara för att den skall vara säker och stabil är väl lite väl dramatiskt. Det låter som ett dyrt pris att betala för självklara egenskaper. Det är som att inte kunna använda säkerhetsbälte och airbag om du inte skriver på ett avtal om att Volvo får bestämma vart du kör med din bil. En totalt ologisk random begränsning för självklara funktioner.


quote:
Du köper inte en enkel NAS och tror att den ska agera nätverksserver


Varför inte? Om den kan det, men är spärrad för att företaget skall kunna sälja samma produkt med ett annat skal och fler tillåtna funktioner "upplåsta", dyrare, så finns det ingen anledning att inte kunna köra den som en nätverkserver om man vill. Varför skall vi finna oss i syntetiska onödiga begränsningar??? Varför skall man inte få bestämma själv över en produkt man köpt? Varför är "den vanliga" användaren inte intresserad av att kunna bruka sin egen telefon så som han/hon själv vill??? Varför försvarar du att företag skall diktera vad vi gör med våra ägodelar???
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/04/11 :  10:56:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Varför inte? Om den kan det, men är spärrad för att företaget skall kunna sälja samma produkt med ett annat skal och fler tillåtna funktioner "upplåsta", dyrare, så finns det ingen anledning att inte kunna köra den som en nätverkserver om man vill. Varför skall vi finna oss i syntetiska onödiga begränsningar??? Varför skall man inte få bestämma själv över en produkt man köpt? Varför är "den vanliga" användaren inte intresserad av att kunna bruka sin egen telefon så som han/hon själv vill??? Varför försvarar du att företag skall diktera vad vi gör med våra ägodelar???


Därför den är inte tänkt att användas på det sättet, den kör ett mer flexibelt OS i grunden men begränsas dels för att hårdvaran mest troligt inte är dimensionerad för att köra alla tänkbara processer, dels för att öppenheten kan skapa problem som i ett senare skede tveklöst kommer att skapa mer support för tillverkaren bara för att användare har "tjafsat på" med en produkt som inte är tänkt att användas på det sättet.

quote:
Varför försvarar du att företag skall diktera vad vi gör med våra ägodelar???


Just därför du har köpt DERAS produkt inkl allt vad det innebär - begränsningarna är ju ingen överraskning direkt.

Det som gör hela diskussionen löjlig är ju varför du och många andra överhuvudtaget störs över detta då ni inte är tvingade att köpa och använda "skiten". Köp en NAS du kan ansluta till och installera egna processer, köp en annan telefon eller "platta" som kan det du vill att den ska kunna.

Ni är ju bara sura för att Apple gör så fina och så användarupplevelseorienterade prylar, ni vill ha prylarna men inte begränsningarna. Otur, för er.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:04:28  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
@Euphonic - nej inte alls, däremot de argument som circlo lägger fram här är vettiga och viktiga ståndpunkter. Det har inget med världens plötsliga fascination för strömlinjeformade, vita, underspecade livsstils prylar med Ross Lovegrove komplex.

De lyckas sälja en usel produkt på grund av att de började med ett bra användargränssnitt som sedan patenterats och blivit smalare och smalare fram till dess att produktens popularitet ökats genom konsumtionsidentiteten den erbjuder. Och så - vips - kan marknad kontroleras och de tjänar massor av pengar på en usel produkt - ur användarsynpunkt. För apple är den ju jättebra.

Och nej, paralleller till människor som inte tänker själva är inte långt borta alls, dessutom helt befogade.
Observera att jag inte har något problem med deras OS, jag bara låter bli att använda det. Det som kan irritera mig är anhängarnas kompletta brist på produktinsikt och förmåga att göra vettiga marknadsjämförelser.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:12:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ni är ju bara sura för att Apple gör så fina och så användarupplevelseorienterade prylar, ni vill ha prylarna men inte begränsningarna. Otur, för er.



Intressant att du vet att jag är sur, och att du uppenbarligen vet mer om mig än jag själv! Jag skall försöka ta det till mig.

Nåväl. Om det inte framgått tydligt av mitt ovanstående pladder så får jag be om ursäkt för att jag kanske ibland formulerar mig lite udda, förutsätter att folk vet jag vet och tycker vad jag tycker mm. Jag skall försöka bättra mig på det.

Jag ogillar de strömningar som finns i industrin, där företag i rent kortsiktigt profittänkande kör över oss konsumenter med godtyckliga begränsningar och samtidigt lobbyerar fram lagar som gör det allt svårare för oss att bruka ev produkt som vi själva vill. ACTA DMCA mfl..

Om dom vill "låsa ned" produkterna så är det väl bättre att de hyr ut dom istället för att hävda att de säljer dem.

Om jag säljer min Volvo till Zlatan så kan ju inte jag införa en bunt orimliga begränsningar på vad han får göra med den efter att köpet väl är gjort.

Hinner inte skriv mer då jag har ett tappat horn att dema.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:59:44  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
Det som gör hela diskussionen löjlig är ju varför du och många andra överhuvudtaget störs över detta då ni inte är tvingade att köpa och använda "skiten". Köp en NAS du kan ansluta till och installera egna processer, köp en annan telefon eller "platta" som kan det du vill att den ska kunna.



Problem är att Apple och liknande företag ju medvetet försöker bygga (och utnyttja) en "community" runt sina produkter. Det innebär att det finns gott om människor som nog tycker att Apple är "deras" företag och att Apple helt enkelt har en skyldighet att lyssna till dem. De som blir mest upprörda är Apple klantar sig är ju faktisk inte de som INTE använder Apples produkter, utan "fanboys" som alltid använt Apples OS etc.

Personligen irriterar jag mig också på Apple, men då mest pga att jag inte gillar överprissatta "livsstillsprodukter" ens när de råkar vara bra (har samma inställning till ex. Nike, dom ju faktiskt gör bra "riktiga" skor också; men som jag andå aldrig skulle köpa). Dessutom tyckte jag OS 8 och 9 var skräp (använde Macar på jobbet under några år, var alltid tvungen att ha ett gem till hands)
Men å andra sidan bryr jag mig inte om vad andra köper bara jag slipper använda deras grejer.


Men sen kan det ju vara på sin plats att påpeka att Apple faktiskt dominerar marknaden när det gäller nedladdninsbar musik med iTunes och IPods; tendenser att "låsa" användare till deras egna produkter kan därför ha en direkt påverkan även på folk som INTE använder deras elektronik. De har jusom bekant redan råkat ut för problem med konkurransmyndigheterna flera gånger.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/04/11 :  13:26:46  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag ser det lite som att jag köper en tjänst av Apple, en dator som fungerar till det jag vill ha den utan krångel. Precis som när jag köper en tågbiljett, så struntar jag i hur tåget fungerar, bara jag sitter bekvämt och kommer fram utan problem. trådlösa uppkopplingar, nätverksinställningar, program bara funkar.

Precis som när man idag köper affärssystem så blir det oftare och oftare SAS-lösningar (osäker på stavningen), dvs tjänsteleveranser där beställaren inte vet vilken hårdvara som snurrar. Och varför skall man veta det?

Sedan är man inte mer låst med Mac än man väljer att vara. Unix ligger inne från början, bara att öppna terminalen och börja köra open source, Windows går utmärkt att installera (XP funkar fint på min MacBook för spealnde).

Orka gnälla, Apple är inte M$. Skillnaden är att grejerna funkar. ;)
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/04/11 :  14:14:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag tycker detta är lite komiskt med tanke på vilket forum vi håller till på och de produkter som vi accepterar i vår hobby!

Är vi inte vuxna människor som köper produkter vi vill ha?

Själv är jag allergisk mot MAC-datorer, tycker iphone är för klumpig men tycker att min ipod-touch är toppen som fjärr till min SqueezeBox!

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/04/11 14:15:15
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/11 :  17:34:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Så länge min mac fungerar så bra som den gjort hittills är jag väldigt nöjd

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/12 :  11:04:21  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Här är ett bra och relevant blogginlägg: http://www.dailykos.com/storyonly/2010/4/11/856114/-My-iPad-as-a-tool

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/12 :  11:49:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
@JonasY - myckat bra inlägg, ska faktiskt läsa det en gång till för att komma på vem som betalar honom/henne.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:21:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.

Benjamin Franklin.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:03:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag fattar bara inte hypen, tekniskt sett är apple prylar inga underverk, de gör inget som inga andra saker för betydligt mindre pengar kan göra, som jag ser det så är ren och skär fåfänga som är grejjen, precis som med mode, bilar och andra prylar som vi vill ska ge oss den identitet vi känner att vi saknar som personer.

De är snygga (tycker många), de är stabila, de är dyra (för vad de kan göra), men de ser också till att användare inte med önskvärd enkelhet får göra vad önskar med produkten, fine som ni säger, det är upp till dem, och det är upp till mig att tänka efter, och gör jag det ser jag att jag inte är deras kund, jag skulle aldrig känna att det är min "pryl".

Men apple behövs, någon behöver skapa lite konkurens, linux lyckas inte då folk fortfarande felaktigt tror att det är ett nörd-OS som kräver djuplodande kunskaper och terminalhackande, dvs om de ens känner till det över huvud taget, och MS Windows enda styrka är som jag ser det dess marknadsandel, och detta faktum i sig är även ett strålande bevis för mäniskans dumhet och brist på fritänkande.

Så kom igen Mr Jobs, slåss med Balmer ordentligt tills ni båda blir trötta och ännu äldre och inte orkar mer, det behövs lite nytt friskt kritiskt tänkande i hela denna industri, och ingen vinner på den rådande utvecklingshämmande dominans windows erbjuder.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:56:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Läste länken med iPad-recensionen ovan. Blev faktiskt intresserad. Den kan göra allt jag behöver med bra batteritid. Läcker, lagom stor, touchscreen, klarar surf, mail, enklare dokumenthantering samt Röda Tråden. Gick in på Pricerunner. Är inte intresserad längre, min HP med Win7Starter får hänga med ett bra tag till, iPad'en får inte kosta mer än en MiniPC för att vara intressant.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000