HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skulle denna koppling funka ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/07 :  21:10:49  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply


Har nämligen en trafo på 2x12v 400va som jag tänkte använda till ett GC.
Tänkte att jag skulle få ut ca 200va och ca 34vdc

Tänker jag rätt eller är det helt åt skogen galet?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/07 :  21:52:31  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Du kan nyttja trafons fulla kapacitet på 400VA även om du kör spänningsdubblare
Men du behöver dubbla kapacitansen på lytarna då de laddas hälften så ofta jämfört med helvågslikriktning.

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/08 :  09:45:47  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag har funderat lite till. Du har ju två spänningsdubblare i din koppling.
'Normalt' kanske man skulle seriekoppla 12V-sekundärerna till 24V, och spänningsdubbla den + glättning, så man får +/- 34V ungefär.
Alltså en spänningsdubblare.

Men frågan är om din koppling är något bättre?
Jag blir inte klok på det

Olle Norell
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/08 :  10:03:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vill man köra en GC så högt som 34V?

En annan variant är att du lindar dit lite mer tråd på trafon så att du får upp spänningen. Har för mig att jag lindade dit ca 3-4m på min 12V trafo för att få 19Vac ut.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/04/08 :  10:11:17  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
34VDC är ju precis lagom för en gainclone med 8ohms last.
För 4ohm kan man gärna sänka lite.

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/08 :  10:50:22  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Vad ska man använda för tråd om man vill linda på extra?

Anledningen att jag kopplade som jag gjorde var just för att få helvågsspänningsdubbling. Kopplar man ihop sekundärerna först får man ju bara halvvåg om jag inte missat nå.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2010/04/08 10:53:35
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:07:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lackad koppartråd av samma tjocklek som trafon är lindad med....
Eller slakta lämplig spole från ett delningsfilter. Skulle tro att det är ca Ø 1.3mm tråd på trafon.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2010/04/08 :  21:44:00  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag är ganska säker på att du får exakt samma resultat även om du seriekopplar först och sedan halvvågslikriktar. För 200VA anser jag att det är OK att köra med halvvågslikriktning. Du kommer att få ganska höga laddströmmar så håll ordning på ledningsdragningen. Du behöver också ca dubbelt så mycket kapacitans för att upprätthålla spänningen men för 200VA är det överkomligt.

Förresten, ladda ner LT Spice från www.linear.com så kan du simulera kopplingarna.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000