HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Edison 60
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/04 :  12:14:58  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har precis impulsinköpt en Edison 60 och undar om nån möjligen har schema och eller byggbeskrivningen kvar till en sådan? Förutom utgångsrören så var förstärkaren i mint condition och dessutom uppgraderad med dubbla nätdelar, jag gav 3000kr för den vilket jag tycker var helt okej pris. Eftersom jag ändå måste byta slutrör läste jag nånstans att nån satt i KT88 och t.o.m. 6550. Detta låter väl sig inte göras utan andra ändringar väl?

// Johnny

Lelle-Printer
Starting Member

38 Posts

Posted - 2010/04/05 :  10:37:51  Show Profile Send Lelle-Printer a Private Message  Reply
Jo dom är lika i sockelkoppling många tycker att kt88 låter bättre men det är ju alltid upp till betraktaren och lyssnaren.
Annars mycket snarlika varandra, data. bla. glaskropparana skiljer .
Lennart S.

Lempan
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/05 :  18:19:41  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Det skulle alltså var möjligt att trycka i KT88 rätt av? Skulle ju vara intressant att prova. Steget i sig skall användas till att driva 2 bashorn och kanske KT88 ger lite mer pondus i basen än EL34?

// Johnny
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/04/06 :  14:30:28  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jag skulle nog hellre välja nåt i kisel som basdriver. Ett bra transistorslutsteg ger tveklöst bättre kontroll i basen, om det inte rör sig om en ideologisk fråga ;-)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/04/06 :  15:06:08  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

KT88 kommer antagligen att ge en fetare bas än EL34.
EL34 är ett bra rör om man ska ha till basen men som subbas
så är det bättre med ett Klass-D steg eller liknande.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/06 :  16:04:00  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Ingen ideologi bakom valet av förstärkare, men jag behöver inte ha elementet i lyssningsrummet på vintertid. Tänkte mest att eftersom jag ändå måste byta rör i det kunde man testa nåt annat. Fick schema av EA om det skulle behövas, men sannolikt går det alltså med KT88 rätt av utan moddning?

// Johnny
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000