HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Chocklad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/02 :  23:22:09  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det finns ingen chocklad som är god längre. Dom förstör bit för bit. Det smakar numera bara mjäk av det mesta. Tänk va gott det var förr med en härlig Dajm tex. Dajmen är väl kanske den som dock klarat sig längst. Kexchokladen går absolut inte längre att njuta av.

Eriksson.

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2010/04/03 :  00:24:21  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag märker ingen skillnad...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/04/03 :  03:28:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Det du räknar upp är godis,inte choklad;)

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/03 :  07:05:01  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Lustigt, jag har inte tänkt på att det är annorlunda choklad idag, men jag har mer och mer gått över till mörk choklad. Inte Marabous 200g kaka, den är inte god, men andra mörka choklader md högt kakaoinehåll.

Jag läste någonstans att mjölkchokladen kom till under kriget för att späda ut kakaon. Det är alltså inte fint med mjölkchoklad, det är billigt

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/04/03 :  09:50:52  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Finns en hel del superb choklad, Michel Cluizel t ex, för att inte tala om Amedei, deras Porcelana mmmmm...
Attans, nu får jag gå ut och köpa en bit.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/03 :  11:15:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Anton Berg hade för några år sedan en väldans god bit, den blev sedemera omgjord till en sötsliskig, ja, jag vet inte vad. Samma öde har nu drabbat Taragonan, den går inte heller längre att äta. Jag har rätt god kontroll över det här eftersom jag äter ganska mycket chocklad. Eller kan det vara åldern. Nu gäller inte det här bara chocklad. Det bästa har en otrevlig förmåga att försvinna från hyllorna, detta gäller alla brancher. Ta tex Peerless diskanten (105 dt 26 72 sf). Ett otroligt bra element för sitt pris, den försvann för gott för ett par år sedan. Nej, det var bättre förr.

Eriksson.
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2010/04/03 :  12:51:57  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply

Det var bättre förr.
Ju förr desto bättre.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/03 :  12:58:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Märker ingen skillnad - godis är alltid gott!
Fast jag är ju född på 70-talet, och vet inte riktigt vad trådskaparen menar med "förr".

Riktigt mörk choklad är alltså lika otäck som den alltid varit

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/04/03 :  13:05:53  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Av vanlig standard mjölkchoklad är Fazer Blå den överlägsen bästa. Den har inte förändrats i smak alls genom åren, tycker jag. Marabou, däremot smakar inte alls som förr!
De finare chokladsorterna är en helt annan kapitel i sig och dem ska man inte jämföra med godischoklad.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8312 Posts

Posted - 2010/04/03 :  13:05:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mitt förhållande till choklad är nog lite åt det sjukliga hållet...
Nu är jag inne i nån sorts nyttofas och håller mig till små, halvmörka bitar men annars brukar det gå ner ganska maffiga mängder mjölkchoklad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2010/04/03 :  14:08:52  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Kanske att vissa sorter har blivit lite sliskigare med åren men det kan nog lika gärna vara att man blivit äldre och inte riktigt värdesätter det söta på samma sätt?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/04/03 :  15:12:41  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det finns god choklad det gäller bara att hitta den.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2010/04/03 :  15:26:29  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Militärens choklad vill jag minnas var ganska god..
Iofs. åt man den efter att ha blivit utsatt för diverse strapaser och då funkade allt med lite näring i..:)
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/03 :  15:56:47  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Gäller att hitta? Idag har väl till och med den minsta byn en chokladeria. Våga vägra Marabou!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

iToon
Member

53 Posts

Posted - 2010/04/03 :  16:38:31  Show Profile Send iToon a Private Message  Reply

har en sån här hemma! och det är gott mmmm firkløver....
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2010/04/03 :  16:54:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Både Marabou och Freia hör hemma i Kraft Foods-lådan...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2010/04/03 :  18:28:37  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
...vilket inte innebär att de smakar lika, Marabou är mycket godare!

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/04/03 :  20:26:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
http://www.williescacao.com/

den godaste jag smakat.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/04/04 :  13:03:11  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det finns jättemycket god choklad.Den skall bara göras rätt
Här är ett exempel som finns nära där vi bor

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8957 Posts

Posted - 2010/04/04 :  19:19:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Smak,det hinner man väl inte känna innan man fått i sig det...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2010/04/05 :  00:40:40  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Frestande... hade en sån där tokperiod då jag testade mig igenom en massa mörk choklad och några enstaka mjölkchoklad i "fin-segmentet".

http://www.chocosphere.com/Html/Products/bonnat.html Längst ner - Surabaya - var en riktigt god mjölkchoklad (ovanligt mycket kakao också)
Annars håller jag med om att Fazer blå är en väldigt bra mjölkchoklad.

Bland de mörka håller jag vissa av Michel Cluizel som favoriter men frågan är om inte franska Klaus gör den godaste kakan. Finns som både 70 och 85% och bägge är väldigt bra. Den sistnämnda är perfekt till en espresso med kraftig smak som aldrig tar slut. 70% är fyllig och lite nötig vad jag kommer ihåg...mmm dags att ta sig ner på stan.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/05 :  00:53:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nu kan jag inte hålla mig längre, måste "slösa" en post här också...

Jag håller med om att Fazer blå är en fantastisk mjölkchoklad, jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en Marabou mjölkchoklad idag, även om jag tyckte om den som barn.

I övrigt håller jag mig hyggligt strikt till det mörka sortimentet men av olika fabrikat. Däremot vill jag ofta hålla nere priset hyggligt rimligt, då jag faktiskt tycker att det finns relativt billig choklad som tillfredsställer mig.

Ett superbudgetalternativ just nu är Baron från ÖB !
Kostar 6 hela spänn för en 100gr kaka.

Baron dark som har en liten anstrykning av vanilj i smaken.
Baron 70% som har den lite torra känslan av en kakaorik choklad.

Jag gillar båda.

Sen köper jag givetvis lite dyrare ibland, men inte alltid godare för det.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/04/05 :  20:15:28  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Roq och Mickel-mackel!

Då kan jag lita på er smak, vad gäller choklad. *ler*
Måste testa ÖB:s utbud av choklad. Sex spänn för en 100gr kaka är vädligt bra pris!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/04/07 :  09:25:22  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Marabou och Freia bygger på samma recept. Freia kom först sedanflyttade lille bror till Sverige pch startade Marabou. De har alltid samarbetat.
De har aldrig haft för avsikt att göra en exlusiv choklad utan en billig folkchoklad.
Lindt är en Schweisisk folkchoklad men den smakar bättre.

Att chokladen smakade bättre för beror nog på att man var liten då.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000