Author |
Topic |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/03/31 : 12:53:43
|
Jag behöver lite hjälp.
Tro't eller ej, men jag gillar folkmusik. Och jag har stora problem att hitta bra skivor.
Problemet är väl egentligen det att jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Jag har ju en del skivor med Hedningarna, Garmarna, Hoven Droven, Kebnekajse osv. trevlig musik men jag vill nu försöka hitta den "äkta varan". Jag letar således efter den musik som ovan nämnda band förmodligen inspirerats av, instrumental spelemansmusik (från Dalarna och härjedalen?) som domineras av fiol och nyckelharpa - gärna rejält vemodig sådan. Absolut inte någon glad "tjo&tjim dans rund midsommarstången med dragspel, handklapp och knätofs-musik"!
Förslag på artister och skivor mottages tacksamt |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2012/04/26 13:39:43 |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 14:00:19
|
Kan du tänka dig att flytta intresset till norra England för ett tag? Då rekommenderar jag varmt The Unthanks - (hette tidigare Rachel Unthank and the Winterset) - som både förvaltar och förnyar brittisk folkmusik. Dom spelade f ö på Nalen i Stockholm i går kväll, en väldigt bra konsert inför en fåtalig men entusiastisk publik. The Unthanks är bland det mest spännande du kan lyssna till just nu, tycker jag. Grymt musikaliska som de är alternerar den sju man starka gruppen på olika instrument: piano, gitarr, elbas, ståba, orgel, dragspel, fiol, cello.... och de två systrarna Unthank sjunger stämmor så att man får ståpäls. hälsn Gabe |
|
|
kallec
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2010/04/12 : 22:01:02
|
snubblade över denna kvinna på youtube för ett tag sedan..hon har spelat in en massa folkmusik..mm Kanske inte är bästa ljudet..men man vill se henne live efter ha sett hon på nätet : )fast tydligen spelar hon bara i församlingen ibland : (
http://www.youtube.com/watch?v=Js2cpDX0JqE&feature=related
annars sök på elolinona eller elolina på youtube. |
Edited by - kallec on 2010/04/12 22:02:45 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 13:39:12
|
Gammal tråd, jo jag vet men nu är jag på Folkmusikhumör
Tack vare Mats (Mats Audio & Hifi Consult) som jag träffade på Sweetspotmässan så har mitt intresse för denna underbara "genre" åter väckts. Mats och jag var ju bordsgrannar på mässan, han sålde "Hifi-musik" och jag sålde Metal mycket trevlig kille denne Mats!
Vi gjorde en bytesdeal, han fick Therion "Miskolc Experience" och jag fick "Frifot"
Vilken underbar platta! Ofta lågmäld, ibland mer drag - men aldrig flåshurtig. Mycket bra ljud!
Det verkar ha försvunnit en del lnlägg iden här tråden...? Nåväl, jag har ju även hittat mer intressant bla. Skäggmanslaget och Lisa Rydberg. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 16:04:05
|
Surgubben funderar lite kring svensk folkmusik. Vad är det? Kalle Jularbo? Naturligtvis!!! Gärdebylåten? Också naturligtvis!!! Det mesta av det som vi i min ålder, alltså + 65, hatade på 50- talet när rocken kom. quote: Gärdebylåten är en av Sveriges mest kända folkmusiklåtar
Taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rdebyl%C3%A5ten
Alla dessa gamla spelmanslåtar och dragspel är för mig svensk folkmusik. Det som kommer efter Skäggmanslaget känns lite som, ja det vete tusan. Åsa Jinder har ju dock fört traditionen vidare.
Sedan har jag lite svårt för att känna elektrifierad musik som folkmusik i någon slags traditionell bemärkelse. Men det för mig lustiga är väl att jag nästan saknar det där gamla fiolgnisslet och dragspelet på radion. Men det handlar säkert mest om nostalgi. Nej inte bara. För det var ju faktisk också mycket bra musik av duktiga musikanter.
Kanske är det så att dansbandsmusiken är den nya folkmusiken, åtminstone folkliga. Och den lever i all sin prakt utanför storstadsområdena. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 18:01:26
|
VAD som är folkmusik och inte tänker jag inte ge mig in på att diskutera, jag är för okunnig i ämnet.
Men sk. "Dragspelsmusik" är nog det värsta jag vet, tillsammans med Dansband och Hip-Hop.
Den folkmusik jag gillar är förmodligen det som kallas "spelmansmusik", vemodiga fioler och nyckelharpor som gnisslar ikapp i gamla polkor quote: Det som kommer efter Skäggmanslaget känns lite som, ja det vete tusan. Åsa Jinder har ju dock fört traditionen vidare.
Sedan har jag lite svårt för att känna elektrifierad musik som folkmusik i någon slags traditionell bemärkelse.
Det som tex. Kebnekajse, Hedningarna, Hoven droven osv. spelar kan ju inte kallas "folkmusik" (jag skulle ju inte!?), möjligen "folkmusikinspirerad". Jag minns en tokig recension i Hifi&Musik för ett par år sedan, det var en folkmusikgubbe som skulle recensera en platta med Nordman, han totalsågade den! Undrar hur de tänkte när just han fick recensera plattan |
Edited by - opethic on 2012/04/26 18:02:10 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 18:03:04
|
Testing testing, bugg i sidlistningen? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 18:06:32
|
Hmm, märkligt. Mjukvaran verkar anse att tråden har två sidor fast den inte har det. Frågan är ju vad som händer när det faktiskt blir två sidor.
Det ska ju inte spela någon roll om tråden väcks.
Edit: Det finns tydligen 40 svar i tråden, vilket inte riktigt stämmer med vad som visas. Det här luktar databasknas... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Cyrus
Member
734 Posts |
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2012/05/10 : 19:38:17
|
Lucas Stark & Bruksorkestern rekommenderas starkt! Sketabra! Gillar man lite melankoli och reggaetakter (baktakt) så kan man slänga ett öra åt Kultiration.
Ser att Lucas finns på Spotify med en nyare skiva än jag hört - de två första plattorna är schyssta iaf. |
|
|
|
Topic |
|