HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elementförslag.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/31 :  09:30:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Goddag mina kära kamrater.

Söker tips på element för att komplettera min extraanläggning.
För tillfället har jag 2st Jbl 2241H basar, 2st Beyma 10MI100 midbas/mellan och 2st CP09 horn, men det ter sig så illa att middarna börjar rulla av vid 2kHz och hornen låter bäst vid delning på 6-7kHz,
därför behöver jag något däremellan, kör allting aktivt nu med ett dbx 234XL så delningen mellan nya elementet och hornet måste bli passivt.
Frågan är om man ska köpa ett till större horn som går ner till 2kHz eller ett mindre mellanregister, 6,5" kanske mellan 2kHz och 7kHz.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/04/04 12:03:27

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/03/31 :  09:37:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad är det för fånig fråga? Större horn förstås!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/31 :  09:43:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
haha.. mjao... men iom att dom ska gå så pass lågt så blir dom relativt stora och det passar sig inte så bra i denna anläggning.. finns inte så mycket plats, det står ju 2 anläggningar till och trängs mot samma vägg..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/03/31 :  09:46:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mja, ett horn som går ner till 2kHz blir väl inte just större än ett vettigt mellanregisterelement?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/03/31 :  11:36:18  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag skulle sätta delningen mellan 18":arna och 10:orna vid 200Hz. 10:an bör sitta i en separat låda och sedan skulle jag dela 10:an mot hornet vid 2KHz med ett brant filter 18-24dB/okt. Hornet höjer nivån runt 6KHz som jag skulle ta ner med ett eq. Eq:n kan vara av grafisk typ ex.v Behringer. Jag tror att det skulle kunna bli bra.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/31 :  13:48:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
allt sitter i separata lådor, kör ungefär den delningen du skrev, men problemet är att hornen är lite för klent för att spela ända ner till 2kHz när man drar på lite, antingen behöver jag byta ut dom mot betydligt större eller komplettera med ett till, hade gärna haft kvar dom då dom låter väldigt bra på högre frekvenser. Eq är inget jag vill använda, vill inte röra signalen mer än nödvändigt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/03/31 :  15:36:07  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har tittat på frekvenskurvan för Beyma CP09 och kan se att den beskriver en båge som man helst inte vill ha eftersom den ligger mitt i där talet och öronen är mycket känsliga. Som det ser ut så kommer man säkert att uppleva ljudet som mycket vasst. Om du inte vill byta horndrivern så är det nog den möjligheten som står tillbuds att använda ett eq. Med rätt eq.kan det bli riktigt bra och jag har själv erfarenhet av det. Det är t.ex tack vare min dBx driverack med inbyggt eq. som min rigg låter så bra som den gör och inte heller minst för subwoofern.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/31 :  22:32:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja jag vet inte riktigt hur jag skall göra, men justerar jag in hornet så det är bra nivå på det så blir problemet när jag drar på volymen, då tar hornet över och låter mycket högre än resten..
Kanske blir att köpa en stor driver och bygga ett horn.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/01 :  16:40:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hur i h*****e beräknar man med kompressionsdrivers i hornresp ? eller gör man inte det ? bara använder en vågguide ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/04/04 :  12:06:44  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Tycker vi borde få se lite bilder på din rigg RuneStone :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/04 :  12:31:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Skulle väl gå att ordna. är väl på tiden att jag startar en tråd om mitt/mina system.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/04/04 :  19:05:18  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Det tycker jag verkligen.........

Edited by - tian on 2010/04/04 19:05:30
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/05 :  11:31:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Dock besvarar ju detta in mina frågor, men men.. slänger upp lite bilder på annläggningen

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79519

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:22:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Hur i h*****e beräknar man med kompressionsdrivers i hornresp ?


Som valigt, men man känner inte de viktiga parametrarna.


quote:
eller gör man inte det ?


Det kan man, om det görs vettiga antaganden och eller om drierns spec är känd. Beror ju också på vad man vill simulera..

quote:
bara använder en vågguide ?


Hur menar du? och till vad då?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:25:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
och 2st CP09 horn, men det ter sig så illa att middarna börjar rulla av vid 2kHz och hornen låter bäst vid delning på 6-7kHz,



Köp
18 Sound XT1086-hornet och B&C DE250 istället.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/07 :  22:52:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja då måste man ha en driver med alla specar, men de brukar väl aldrig stå specat kompressionskammare osv ? har inte full koll på databladen på drivers, inget jag brukar hålla på med.

wavefront simulator var det jag menade..


Ville inte köpa något horn, tänkte bygga mig ett eget.
Ska kolla upp den drivern, men det får bli i morgon..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:07:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nej, det brukar inte finnas med tyvärr. Dock kan man ju anta värden
bara för att få ett resultat. Vill du studera spridning och akustisk
impedans för hornet är ju de oberoende av de elektroakustiska
parametrarna. Dock gäller inte riktigt spridningsberäkningarna för
koniska och CC-horn nära hornets avstämningsfrekvens tyvärr. (hornrespberäknngar)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/10 :  12:40:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Detta gör det med andra ord i princip omöjligt att beräkna ett horn själv till en compressionsdriver. Känns ju lite surt om man ska behöva köpa ett färdigt för att det ska bli bra.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  13:29:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Njae...för högfrekvenshorn finns ju färdiga formler för fullskaliga
horn. Det hornresp är bra på är att finna bra kompromisser för
lågfrekvenshorn som man inte kan göra fullstora.

Tractrix, kugelwellen, Le'Cleach osv är det bara att söka efter på
nätet, finns rätt många kalkylatorer. Hornet går att använda ca 2-3
oktaver över dess avstämningsfrekvens.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/10 :  21:37:37  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Vad räknas som högfrekvent ?
Ska använda hornet från 2kHz ungefär.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  22:39:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Skulle klassa högfrekvent till att hornets avstämningsfrekvens ligger
på ca 2-300 Hz (använda över ca 400-600 Hz). Det är först då som det går att bygga fullskalehorn
utan att de blir för stora. Så 2000 Hz är helt lungt

Troligtvis hamnar du på att hornets avstämningsfrekvens ligger mellan
800-900 Hz beroende på utvidgning.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/11 :  11:46:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
låter bra det iaf.. ska kolla lite i hornresp om det går att få till något vettigt..

Tack för svar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/11 :  12:17:27  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Är det inte så att ljudet blir mera punktformigt ju högre upp man lägger delningen. Jag själv delar precis under 800HZ och funderar på att med ett konelement försöka bredda ljudbilden i området <800-2KHz.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/11 :  13:03:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du kan ju också räkna på ett fullskalehorn och exportera hornexpansionen. Sedan efterarbeta i excel.

gcs, Punktformighet har att göra med fas och spridningsegenskaperna för
högtalaren i kombination med rumsakustiken. Generellt sett har ett
horn smalare spridning vid högre frekvenser än låga. På så sätt
minskas rumspåverkan genom reflexer. Mer direktljud än reflekterat.
Nackdelen är att det ljud som befinner sig i fjärrfältet (typiskt mer
än en meter från hgt.) får en snedvriden tonkurva. Mer bas och
mellanregister än diskant. Det är då lätt att ljudet uppfattas som
något burkigt och inte helt i harmoni.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/11 :  13:55:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag kan inte påstå att jag har problem med vare sig punktform eller fas, allra minst med burkighet. Jag bara leker(som vanligt)med tanken att JBL använder ett element för mellanbas i sina 4345 och 4350. Ja det är ju klart att mellanbasen hos JBL ändå bara går upp till 800Hz, men jag har en tanke på att låta den gå upp ännu längre, kanske 300-3KHz. Parallellt med TracTrix hornen (800>KHz).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000