HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför ser man så många DIY 2-vägare men så få 2,5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/26 :  16:42:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Varför ser man så många DIY 2-vägare men så få 2,5-vägare?


Nybörjare som jag är hittar jag bara nya frågeställningar så snart jag tror mig förstå någonting. Därför skriver jag ett par rader -det man inte klart kan säga förstår man inte.

Som jag uppfattar det innebär baffelsteg att ljudvågor vars frekvens är korta i förhållande till högtalarens baffelbredd strålar från högtalaren som om baffeln var oandlig. Man pratar då om en utstrålning i 2 pi.

För ljudvågor som relativt baffelbredden är att betrakta som långa är de nästan runtomstrålande vilket motsvarar en utstrålning i 4 pi.
Den utstrålade energin i låga frekvenser kommer att sprida sig i en större rymd än höga frekvenser vilket innebär att mer högfrekvent energi än lågfrekvent energi kommer att nå vår lyssningsplats.

Beroende på hur mycket stöd högtalaren får från bakväggen i de lägre frekvenserna blir utstrålningen ofta något lägre än 4 pi. Utan stöd från bakomvarande vägg blir den upplevda skillnaden mellan bas och diskant upp till 6 db.

Hur man kompenserar för denna ökning av volym i de högre frekvenserna kan man göra på olika sätt.
Det kanske vanligaste är att lägga in en krets som dämpar elementen i de aktuella registren. Av de självbyggen jag kan hitta här på forumet verkar det vara den vanligaste modellen.

Ett annat sätt är att dublera antalet element som spelar i området för baffelstödet och förse det ena elementet med ett högpassfiler som matchas med baffelstödet. Detta brukar väl benämnas som en 2,5-vägare.
Under baffelstödet är antalet element dubblerat vilket innebär en ökning av den utstrålade energin med ca 6 db vilket är lika mycket som ökningen av baffelstödet. Höpassfiltret kopplar succesivt bort det extra elementet så att när baffelstödet är fullt utvecklat är det bara ett av elementen (exklusive diskanten) som spelar. Baffelstödet ger då tillbaka det som vi förlorar på att gå från två till ett element och frekvenssvaret kan om allt vill sig väl hållas jämt och fint över bas- och mellanregister.

Vad händer med slaglängden i mellanregistret i en två- respektive två och en halv vägare? I mitt exempel har jag två st. bas-mellanregister element och en diskant i respektive låda. I basområdet borde det inte skilja sig nämnvärt mellan konstruktionerna med hur ser det ut i mellanregistret över baffelsteget? I 2,5-vägskonstruktionen spelar elementet ensamt (plus diskant) med en effektivitet, i mitt fall, på 85 db/w. Därtill lägger vi förstärkningen av baffelsteget och får en verkningsgrad på + 6 db vilket ger 91 db/w.

För två vägaren blir resultat det samma men på annan väg. Ett element har 85 db/w. Två element ger 91 db/w och med baffelsteget får vi ytterliggare + 6 db vilket ger 97 db/w. Dessa sista 6 db dämpar vi bort med en baffelstegskompensation.

Om jag inte fått det om bakfoten innebär detta att slaglängden på elemnten i de båda konstruktionerna blir lika lång för samma effekt.

Det borde gå åt färre filterkomponenter till 2-vägare än 2,5-vägaren. I 2,5-vägaren behöver vi rulla av ena baselementet i takt med att baffelsteget inträder. Detta slipper vi i 2-vägaren.

2,5-vägare verkar vara relativt populärt bland kommersiella tillverkare samtidigt som den är väldigt ovanligt inom DIY-sfären. Varför är det så?

/mvhff

edit: teckenpaj

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/03/26 17:54:46

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/26 :  18:57:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bra skrivet!

Dock en liten tankegroda i detta resonemang:

quote:
Vad händer med slaglängden i mellanregistret i en två- respektive två och en halv vägare? I mitt exempel har jag två st. bas-mellanregister element och en diskant i respektive låda. I basområdet borde det inte skilja sig nämnvärt mellan konstruktionerna med hur ser det ut i mellanregistret över baffelsteget? I 2,5-vägskonstruktionen spelar elementet ensamt (plus diskant) med en effektivitet, i mitt fall, på 85 db/w. Därtill lägger vi förstärkningen av baffelsteget och får en verkningsgrad på + 6 db vilket ger 91 db/w.

För två vägaren blir resultat det samma men på annan väg. Ett element har 85 db/w. Två element ger 91 db/w och med baffelsteget får vi ytterliggare + 6 db vilket ger 97 db/w. Dessa sista 6 db dämpar vi bort med en baffelstegskompensation.



Antag ett baselement med känslighet på 85 dB/2.83V i 2 pi, elements
känslighet mäts i 2 pi. Den högtalaren kommer vid låga frekvenser
att ha en känslighet på 79 dB/2.83V i 4 pi. Högre frekvenser, över
baffelsteget måste då dämpas till denna nivå och högtalaren får en
sammanlagd känslighet på 79 dB/2,83V. Det är alltså basens nivå vid
låga frekvenser som sätter känsligheten för systemet.

Antag två element med känslighet på vardera 85 dB/2.83V i pi. I 2 pi
blir då känsligheten 91 dB/2.83V. Jag skriver 2.83V istället för W
då impedansen halveras med två parallellkopplade element, så det kan
bli missvisande annars. När denna högtalare placeras i frirymd blir
då känsligheten 91-6=85 dB/2.83V.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/26 :  19:00:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vanligare med tvåvägare för att det är billigare med ett element än
två. 2,5-vägare är också mer komplex i filtret för de som saknar mätutrustning.

Angående slaglängden, elementen slår lika långt för samma insignal för
2 som 2.5-vägaren, men ljudtrycket blir större.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/26 :  23:53:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Dock en liten tankegroda i detta resonemang:

-Bara en?

Tack för belysande svar Petter.
quote:
Elements känslighet mäts i 2 pi.

Det förklarar en hel del. Jag hade fått för mig att siffran var angiven i 4 pi. Detta innebär att man inte tjänar 6 db över baffelsteget utan att man snarare förlorar 6 db under baffelsteget. Min diskant med en känslighet om 91 db/2,83 v kommer således inte att öka till 97 db/2,83 v när jag monterar den på en baffel.
quote:
Vanligare med tvåvägare för att det är billigare med ett element än
två. 2,5-vägare är också mer komplex i filtret för de som saknar mätutrustning.

Angående slaglängden, elementen slår lika långt för samma insignal för
2 som 2.5-vägaren, men ljudtrycket blir större.

Då ska jag nog hålla mig till 2-vägare i mitt fall även om jag har dubbla bas- melanregister. Måste nog klura lite mer på det här med 2,5-vägare också. Fördelarna är inte riktigt klara för mig.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:38:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Glmde skriva det sista i posten ovan.

Angående slaglängden, elementen slår lika långt med samma insignal i
2 som i 2.5-vägaren, men ljudtrycket blir större för 2.5-vägaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000