HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörförsteg på gång
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/22 :  12:09:06  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag håller på och "utvecklar" ett försteg och känner att det är dags att börja diskutera saken lite mer öppet. Jag sa lite... ;)

Det blir experiment med en alternativ volymkontroll utan mekanisk pot.
Jag hoppas kunna få till en rörbuffert.
I dagsläget vet jag inte om det blir en ingång eller flera? Jag lutar lite åt endast en ingång men det kan komma att ändras.
Så sent som igår drabbades jag av en lite oväntad inspiration. Man kanske skulle klämma in en DA i paketet och kalla det DAC istället?
Då slipper man ju en del kablar och lådor?
Att bygga en DAC med volymkontroll och tillräckligt stark för att driva monoblocken direkt?

Så istället för att diskutera kretslösningen kan vi väl prata om lite annat till en början?

Finns det någon riktigt riktigt bra DIY DAC som skulle passa för ändamålet? Min första tanke är väl att optisk överföring mellan drive och dac skulle kunna vara en god idé? Är det Toslink det kallas?
Det är en fördel om DACen lämnar en balanserad signal eftersom bufferten kommer att vara fullt balancerad.

Hur viktigt är det med skärmning? Man kan bygga psu'n i en separat låda eller så kan man välja att skärma transformatorerna i lådan? Hur långt ska man gå och hur viktigt är det?

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/22 :  22:32:18  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Tråden läst 76 gånger men ingen som nappat? Var det så svåra frågor?

Angående skärmningen så verkar torroid trafo med en "skärmburk" vara ett intressant alternativ.

Och om DACen... Alla säljare hävdar ju att deras byggsats är jättebäst men utan rekommendationer att gå på så är det verkligen att köpa grisen i säcken.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2010/03/23 :  05:52:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
toroidtransformatorer är väl rätt bra på att inte ge ut så mycket störningar, men med en plåtburk runt om så eliminerar man nog mer eller mindra allt :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/03/23 :  06:13:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
God ide att bygga försteg med DAC.
Det är inte bara trafon som avger störningar i nätdelen. Om du har en apparatlåda av plåt kan du bara sätta en skiljevägg mellan nätdel och signaldel.
Avstånd mellan känsliga delar och delar som avger störningar är nästan viktigare. Då kan man slippa utrymmeskrävande/bökiga skärmningar.

Om du skärmar en toroid kom i håg att inte kortsluta skärmen runt kärnan med magnetiskt material för då funkar inte trafon som det är tänkt. Med runt kärnan menar jag genom centrumhålet. Använd tex inte en fästbult av stål.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/23 :  09:55:10  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Hmm, som jag hade förstått det så var det viktigaste att inte korta en "slinga" runt torroiden? Det är ok med en stålbult men då får inte skärmen var i kontakt med lådan, typ...

Att bygga in en skiljevägg kan bli knöligt (dessutom vet jag inte om det blir en plåtlåda)? Jag vet inte exact hur stor nätdelen blir ännu men det finns risk för en herrejösses massa koppar. :P
Ja, det blir snabbt ett vansinnesproject om jag tvingas löpa linan ut med transformatorerna (kanske upp emot 7st separata trafos) . Jag jobbar på en smidigare lösning. :)
Att bygga en separat låda för psu'n är iofs görbart, kanske lite lurigt med anslutningar och kablage iofs?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/23 :  11:06:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Vill man förenkla DAC-inkluderandet så kan man köpa färdigt kort på ebay och modda.
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/137976-experience-diy-dac.html
I den tråden diskuteras ett kinesiskt kort i prisklass <1000 kr som presterar bra i original, men kan bli riktigt bra om man byter ut den analoga delen mot transformatorer eller rörbuffer.
Har själv köpt ett, och bara genom att byta till nya OP-ampar i analogsteget spelar den utan problem ut min gamla Musical Fidelity-DAC (X-24K).

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000