HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY Volymkontroller - Behöver hjälp.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/03/20 :  01:01:14  Show Profile Send SebbeE a Private Message  Reply
Tjena, Jag skall bygga en egen volymratt och behöver nu hjälp om hur jag skall göra detta på bästa sätt.

Jag vill alltså ha rca både in och ut och en volymkontroll på andra sidan.

Hur bygger jag denna pryl lättast?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/03/20 :  07:08:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


En log potentiometer från ELFA samt hur de oftast är konfigurerade benmässigt.



RCA Signal och Signal Jord är IN och visar hur Jorden bör dras per kanal. Ljudkort Signal och Ljudkort Jord är motsvarande RCA UT för din del. Bilden visar en kanal och är lånad från vår artikel om LURig.

Stoppat i en låda kan resultatet av en passiv volymkontroll se ut ungefär som nedan (en snabb googling hittade denna fast med en lite mer utsmyckad volympot).



/M
Go to Top of Page

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/03/20 :  07:46:27  Show Profile Send SebbeE a Private Message  Reply
Ah, Stort tack!

Du råkar inte ha artikelnummret på elfa på potten?
Finns många med olika ohm-antal.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/03/20 :  08:06:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
64-145-10 är en 20K pot för audio som funkar i de flesta lägen, men 50K eller 100K funkar säkert också. Ebay är ett annat bra ställe för volympotar och Rca-kontakter.
Go to Top of Page

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/03/20 :  18:06:14  Show Profile Send SebbeE a Private Message  Reply
Okej, då det inte är någon prisskillnad kan jag väll lika gärna ta 100k och bara minska ner med några motstånd ifall det skulle bli för högt?
Eller kanske tillochmed en billigare vridpott att ha som justeringsmotstånd innuti lådan jag skall bygga?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000