HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Renovera gammal Marantz 2325
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/10 :  13:30:47  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Hej på er alla

Vet att det är många därute som besitter kunskap om renoveringar av gamla reliker. Ska inte säga att jag är oerfaren, för det vore en lögn, men jag vet också min plats och att det finns många "kunskaps- och erfarenhetskällor" här på forumet.

Fallet är att jag i veckan kommer få hem en Marantz 2325:a från det glada 70-talet. En receiver som jag länge suktat efter och äntligen fått klorna om.

Tanken är att denna klump ska få sig en valbehövd renovering vartefter tiden lider. Så här kommer några frågor till er med kunskap/erfarenhet:

* Någon som har direkt erfarenhet av att renovera dessa stärkare?
* För att rengöra och därefter smörja pottar mm, vad rekomenderar ni? Har kikat på Kontakt 60, men är osäker. I mina ögon är det bästa att först rengöra dem med en vätska, låta dem torka och sedan smörja med långsiktigt skydd.
* Har även en 2275:a som ska få samma behandling, den är dock kraftigt skitig innuti. Vad rekomenderas för att rengöra kretskorten? Har för mig att det finns en spray som man sprayar på dessa kort efter att ha monterat ur dem hur chassit och hängt upp dem, så allt skit rinner av?
* Vet någon var man lämpligen köper de kondensatorer som behövs för att göra en "recap" ? Digikey har jag kikat lite på, har dem allt som krävs?

Har ni andra tips redan nu välkomnar jag givetvis dem också.
Tänkte att göra en liten bildtråd av renoveringen sedan också, om det kan finnas intresse av det. Vet att det finns mycket på engelska sidor, men tänkte att det kan finnas intresse av en svensk variant senare också?!

MVH Rampitsch

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm).

boobs
Starting Member

25 Posts

Posted - 2010/03/12 :  01:42:27  Show Profile Send boobs a Private Message  Reply
För ett par år sedan så hade jag en vattenkyld dator.
En dag när jag kom hem så var det blött på golvet.
Pumpen hade stannat med datorn igång.
Datorn blev ju ganska het och till slut blev slangarna så varma och tappade formen och allt vatten rann ut.
Allt vatten rann ner på grafik kortet och under det ett ljudkort och dom hjälpte ju även till att leda in vattnet mot moderkortet.

Hur länge den hade stått på med vattnet vet jag inte men jag hade varit borta i ca 12 timmar.
Så på ren chans rev jag ut allt och gick och köpte 2 burkar startgas på macken.
Startgas blandar sig med vatten och avdunstar så kan ju gå om man har tur tänkte jag.

Men troligen så är ju hela allt åt helvete men prova kan man ju göra.
Använde startgasen till att göra rent allt med och var väldigt noga med att verkligen spruta med pipen i alla svåråtkomliga ställen för att vara säker på att så mycket vatten,skit,oxid,etc som möjligt var borta.

Monerade ihop moderkort,minne,grafikkort,ljudkort och provstartade med bara det inkopplat och det verkade funka så koppla in windows disken och boota in i xp och lät den stå över natten och den var fortfarande igång på morgonen.
Monterade i allt annat och använde den i ca 6 månader innan jag uppgradera moderkort,cpu,grafik,minne.
Ljudkortet använder jag än idag 6 år senare.

Så startgas borde ju vara ett alternativ att använda för rengöring det löser ju nästan all sorts skit och avdunstar efter ett tag om den inte rinner av.
Den är ju dessutom billig.
Några saker att tänka på kan vara att använda handskar startgasen är jävligt kall efter du har andvänt en hel burk på ett par minuter.

Se även till att hållas i ett så litet rum som möjligt och gärna med obefintlig ventilation för maximalt rus (startgas=eter)

Edited by - boobs on 2010/03/12 01:51:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000