HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skumt fel på försteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/03/01 :  23:23:17  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja som det står i rubriken så verkar det ha blivit nåt skumt fel på mitt försteg som är ett Edison one.

Jag trodde först att det var nåt av rören som problemet satt i & när jag nu fick tag i ett rör så kvarstod fortfarande problemet.

Som består av att oavsett vilken källa jag väljer så måste jag dra på både försteget & slutsteget på max volym för att musiken över huvud taget ska höras & då det hörs ljud ifrån högtalarna så låter det väldigt lågt.

Det är samma sak när det gäller film.

Som det är just nu så kan jag endast köra en källa åt gången som jag då kopplar direkt till slutsteget.

Är det någon som varit med om något liknande eller som vet vad det kan vara för fel får gärna skriva i tråden!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/02 :  09:07:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Låter som du tappat högspänningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/03/02 :  15:12:34  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mm är det nåt fel på nätdelen då kanske?
Jag är ganska så grön inom rör världen.

Men det jag sett nu när jag skruvat av chassit är att runt nätdelen så ser det ut som någon typ av mörk sirap eller nåt så att kopparlindningen inte syns.
Vad jag kommer ihog så luktade det inte nåt sist jag hade den inkopplad.
Men den där sörjan eller vad det nu är känns hård då jag tar på den med tumnageln.

Undrar om det är nåt annat under skalet man kan titta på som är felet?
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/02 :  15:30:07  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Hur blir det om du låter bli att koppla in försteget till vägguttaget?
linjeingångarna på Edison One är ju passiva så det är ju egentligen ett passivt försteg med aktiv RIAA.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/03/02 :  15:47:11  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja det blir ungefär samma sak som tidigare att uteffekten blir väldigt låg & att jag måste skruva volympotten till max för att jag ska höra något alls.
F**n undrar då vad som kan vara galet!
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/02 :  16:03:48  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Kan ju inte bli så mycket fel på det försteget såvida du inte kör phono. Steget är ju annars bara en ingångsväljare och volymkontroll, inga rör eller annat påverkar. Du behöver inte ens ström till steget för att det ska funka på allt annat än phono. Kolla alla kablar. Lyft på locket till försteget å kolla att ingen tåt lossnat.

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/02 16:05:08
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/03/02 :  16:21:02  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Vad jag kan se så sitter alla kablar som dom ska.
Det enda som jag är lite frågande till är att ratten som reglerar tape 1 & 2 sitter lite löst.

Men det får jag ta fram någon insektsnyckel till för att den ska sitta bättre.
Men den ratten ska ju inte påverka ljudet.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/02 :  18:53:50  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
quote:
Vad jag kan se så sitter alla kablar som dom ska.
Det enda som jag är lite frågande till är att ratten som reglerar tape 1 & 2 sitter lite löst.

Men det får jag ta fram någon insektsnyckel till för att den ska sitta bättre.
Men den ratten ska ju inte påverka ljudet.

Kan det vara så enkelt att den ratten är/har varit tillräckligt lös att den hoppat över ett steg och försteget står på Tape 1 eller 2 när den egentligen ska vara inaktiverad?
Då kan det bli att du får höja max för att höra något ljud alls, jag vet för så var det för mig på en gammal förförstärkare för länge sedan.
På min gamla Musical Fidelity hade Tape knappen fastnat i aktiverat läge (syntes inte från utsidan) och det blev max på volymknappen för att ljud skulle komma ur högtalarna när jag lyssnade på CD, Tuner eller Vinyl.

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/03/02 :  19:02:36  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja om du varit med om det så kan det nog vara så.
Jag ska undersöka den där ratten lite närmare & se om det räcker med att jag får den att sitta fast ordentligt så att jag kan välja läge där.
Det vore ju riktigt roligt om det gick att lösa så lätt!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/03/04 :  17:07:41  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
YES!
Nu har jag fått försteget att sjunga för mig igen.
Jag lyckades få fast ratten ordentligt så att jag kunde välja till mittenläget där den skulle vara & det hela löstes med en st torx bits.
Nu blir det till att lyssna på musik hela kvällen!

Carlsson du hade rätt det var nåt steg som den hoppat över.
Jag tackar alla för hjälpen!

Edited by - PeterE on 2010/03/04 17:08:38
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/04 :  22:33:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Skönt att det var ett så enkelt fel
Det är bara att sätta sig tillrätta och börja lyssna på musik igen

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000