HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett par droppar blev till.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/10/18 :  13:58:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Nämen, vad tråkigt!

Hans projekt är ju grymma, och i hög takt - till skillnad mot ex mig som måste ha en starttid på tre månader för att ens fundera på att fräsa ett hål i en baffel..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/10/18 :  18:21:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Riktigt tråkigt. För det var/är mycket intressant läsning.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/19 :  00:01:08  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ja, det är ju väldans tråkigt...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/10/19 :  10:18:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja jättesynd
Man undrar ju vad som ligger bakom detta efterssom det föranlett en så krafig åtgärd från Stigs sida
Jättesynd för fixarstig startade alltid spännande och läsvärda trådar
Hoppas du kommer tillvaka Stig, när lusten återfinner sig
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/02/27 :  12:19:41  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka Fixarstig, ser fram emot fler spännande byggen!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/02/27 :  19:39:13  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka. Fina byggen!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/01 :  20:13:41  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu ska jag snart gå vidare med dessa droppar. Då jag sett hur ytan har förändrats till det sämre så ligger en omslipning och lackning i luften. Då tänkte jag att det skulle vara kul att testa med slavbas så jag beställde just nu SEAS Prestige SP18R (H9944) 6.5" Passive Radiator från Europe Audio. Skulle väl ha behövt större slav men platsen är ju begränsad.

När jag sen kommer igång är en annan sak

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/01 :  20:34:18  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag har slavbas på mina QRS Callisto, det funkar bra tycker jag.

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/01 :  21:01:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Satt de där från början eller har du satt dit dem själv. Snygga burkar annars. Gillar de mindre formaten!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  12:14:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag har nu lyckats mäta dem ute. Avancerat värre, eller hur

Oförändrade blev det så här. Inte stor skillnad mot innemätningen.

Den konstiga dippen på ca 4700 låg kvar. Sen funderade jag på den stora decibelskillnaden mellan bas och diskant så jag tog ur diskanten och la 2 ohm mellan den och filtret. Resultat;

Sen blev det 4 ohm; Lägg märke till dippens förändring!

Ok, verkar vara på rätt spår så 2 st 4 ohm ska seriekopplas och under det arbetet blir det så här

Men det gick faktiskt att få dit den, fast inte så snyggt. Funderade på att öppna diskanten men insåg att det var långt över mitt huvud med en sån operation.

Så till sista mätningen, alltså 8 ohm. Dippen

Jag spelar just nu Ministry och jag tycker det låter bra och kurvan ser ju bra ut så nu återstår att sätta in slavarna jag har beställt från Europe Adio och sen mäta igen.

I will be back, again

PS

Hade det gått att på något sätt höja basen istället Eller skulle jag lagt motståndet på nåt annat ställe?

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/05 12:39:07
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/05 :  12:19:48  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
De är original, det sitter en skruv/gänga på baksidan av elementen så man kan justera lite, något jag inte provat.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/05 :  15:33:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Höja basen går inte, elementets känslighet ligger där det ligger. Man får helt enkelt dämpa diskanten till rätt nivå.
Tänk på att du påverkar filtrets funktion med seriemotståndet, delningsfrekvensen flyttar på sig.
Angående dippen: har du provat att vända polariteten på diskanten?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  15:59:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jodå, polariteten är kollad tidigare. Tyckte bara att det verkade konstigt att det blev sånt fall i frekvenskurvan då jag litade på Strassacker och andras filterförslag som stämde överens. Men det kanske beror på min lite annorlunda form på burkarna. Jag har ju ingen avancerad mätutrustning som framgår av inlägget men tänkte att man kanske skulle få lite nya ide'er angående filterköret.
Snälla, ge mig en hammare och hyvel

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/05 17:44:49
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2011/03/05 :  17:31:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Angående dippen: har du provat att vända polariteten på diskanten?

Kanske skulle prova det på mina och se om dippen försvinner.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  18:58:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Visst är detta precis vad du ville veta innan du beställde nya spolar för att fixa en dipp som inte fanns.
Tröttare än nånsin

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/03 :  19:39:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Projektet är nu nedlagt. Skulle slipa om dem och få dem omlackade men orkar inte med dem mer. Elementen och filter finns på "säljes".
The show must go on

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000