Author |
Topic |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 08:23:35
|
Hej filterexperter, sitter nu med Seas Excel E0042-08S W18NX001 och Scan-Speak Illuminator R3004/662000 som ska in i ett nybygge med samma volym som HFLS-1. Kör diskanten i min HFLS-1 för att spela in den. Den låter klarare än originalet tycker jag. Men nu ska jag få till ett filter som passar konceptet och har kollat på denna site http://www.lautsprechershop.de/tools/weiche/auswahl.htm Stämmer deras filterberäkningar eller är det bara nys? Vilket ska man ta, Linkwitz Riley eller Butterworth och sen vilken DB/oktav 12 eller 18. Jag har förstått att låda och baffel spelar roll men ett allmänt råd skulle sitta fint. Eller kanske nån har ett bra förslag på filter? |
Mera bilder åt folket |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 08:48:40
|
Det går inte att säga något konkret om just Din applikation, men några ganska generella tips.
Butherworth ekvationerne lämpar sig bäst för delning nära elementens egna avrullningar, om delningsfrekvensen ligger där båda elementen är linjära kommer det att bli en liten puckel vid delningen.
LR ekvationerna ger, under samma förhållanden, en rak frekvensgång vid delningen.
Det finns inget som hindrar att man använder t.ex Butterworth till diskantfiltret och LR till basfiltret.
Ofta är enklast möjliga filter det mest välljudande(minst förstörande?) t.ex 12dB högpass och 6dB lågpass med lagom "lucka" mellan brytpunkterna.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 12:36:39
|
Tack Ingvar för ett så tydligt svar. Då kör jag ett L-R filter med delning på 2550 hz ( för spolar 1,0 och 0,5 ) och känner mig lugn för att det blir bra. Tar verkligen fasta på detta med enkelheten, suger i mig som ett läskpapper. |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2010/02/28 12:43:09 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/02/28 : 19:08:31
|
Jag skulle nog starta med ett hp filter med, som Du säger 3,9uF och 1mH. LP filtret däremot skulle jag nog först prova med en spole på 0,7mH, inget mer och lyssna på detta ett tag. Kondensatorn i HP filtret är ytterst viktig för ljudkvalitet, börja med SCR polypropylen, finns hos ELFA, när Du är nöjd med filterfunktion byt till ännu battre, Mundorf eller, allra helst , Ampohm.
Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2010/03/01 : 13:10:37
|
Det är förstklassiga element du har som nog kan ge dig massor av väljud om de ges rätt forutsättning med ett korrekt filter. Jag rekommenderar starkt att du oxå investerar i bra mät och filterdesign verktyg. Ex LspCAD eller motsvarande med tillhörande hårdvara. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 22:38:56
|
Kan ju så lite om detta så jag har redan beställt MKP-Kondensator/Cap 3,9uF / 400V (Audyn-Cap) från Strassacker. Kollade på ELFA så här i efterhand efter det föreslog men hittar inte. Kan de jag köpt kanska duga? Sen har jag redan köpt 0.5mH spolar med konding 7.8uF till basen. Allt för att passa till L-R. Ingvar, du säger lyssna på 0.7 mH men till vilken konding då? Gudars skymning vad ni kan göra dilletanter förvirrade. Jesper, förstår vad du menar men jag är glad om jag klarar av träjobbet utan att vomera över resultatet. Som sagt, dilletant som försöker rida på vågen av er kunskap. Ibland tycker jag att manövrera en 22000 tonnare är lättare än detta?
|
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2010/03/02 22:55:18 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 23:43:36
|
De komponenter Du köpt duger aldeles utmärkt. Mitt förslag om 0,7mH var att först testa med bara spolen som LP filter dvs 6dB men börja med det 12/12dB LR filter Du köpt komponenter till och lyssna.
Det är många förslag om mätning vilket är ok, när baselementet är inspelat, innan dess är det fullständigt meningslöst, de parametrar som är väsentliga för filterkonstruktionen, t.ex impedans vid tänkt delning, är kompositfunktioner, alltså en kombination av elektriska och mekaniska parametrar och är helt bortkastat och felaktigt att mäta innan elementet är ordentligt inspelat.
Sedan innehar Du redan två eminenta mätsystem, de där två på varsin sida av huvudet som hindrar vegamössan från att åka för långt ner medan Du parkerar Din båt, om dom säger ok så är det ok.
Ingvar |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 22:03:57
|
Tack för stöd/info Ingvar. Hatthindren fungerar än så länge ganska bra fast en viss destruktion i de högre registren har noterats. Basen är inspelad sen länge och låter mycket bra. Hoppas diskanterna ska stämma ihop med dem. Bygget startar förhoppningsvis i slutet på månaden. Har startat en tråd på DIU. Låter det sen konstigt får jag väl ta en tur till Asto i Örebro för utredning. |
Mera bilder åt folket |
|
|
|
Topic |
|