Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 21:24:29
|
quote: Biltema har en kontakt som ser minns sagt ruggad ut
Nu tycker jag att den här tråden har tappat all trovärdighet hittills har trådskaparen klarat sig med att undvika englifisering men på upploppet så föll han pladask .
Ordet ruggad har flera betydelser på svenska och i så fall har då Biltemas kontakt - fått en slipad yta eller bytt alla fjädrarna. det är bara att välja .
Nu förstår jag vad man har tänkt sig men en översättningen till svenska kan vara kraftig eller rejäl mer lämpad.
Okej jäkla ordpolis tänker du, självklart är jag det men en snäll sådan men vi har ett utmärkt språk som har många lämpliga ord visst kan man ta till sig nya men då skall det inte finnas någon svensk motsvarighet.
Förresten pix väldigt snyggt avslut på finishen.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 21:35:34
|
Anders, Nuså, är det åtgärdat /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/03/02 22:17:57 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2010/03/02 : 22:31:28
|
Rackarns snyggt pix!!!! Jag tar av mig hatten! Har jag missat det eller var sjutton hittar man kontakterna du kör för HT och glöd?
/Staffan
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 08:45:47
|
Visst tänkte jag på den elektriskakomponenten, =) det är inget jag gått och funderat på. Men när jag såg den höga förstärkning som du gör här så kom jag och tänka på en sådan. Är ju bara novis inom elektronik än så länge.
Jag förstår dina argument, och känner att jag kan hålla med. Dock vore det kanske kul att prova med en Instrumentförstärkare någon gång :D, för att det är kul. |
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 11:12:37
|
Tack acebowler Kontakterna är Schweiziska LEMO Lite overkill, men jag hade dessa hemma så /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 13:10:47
|
Bara så läckert Pix!!
Blir sugen på ett besök under våren. |
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2010/03/03 : 18:32:38
|
Tack Klingan Slå en pling när det passar Mvh /Pix |
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2010/03/04 : 20:25:17
|
Hej Efter ett tips från Calle_jr att lasta pickupen tuffare, beslutade jag mig för att åter lägga ONGEN på operationsbordet
Jag beslutade mig för att plocka bort 22K resistorerna på ingången (-som förutom är gallerresistor, även den speglade pickuplasten)
I stället monterade jag dessa på utgången i SUTén (stepup transformatorn) Det finns en risk med detta. Om en kabel mellan SUTen och phonosteget skulle glappa kommer första röret att rusa och antagligen brinna upp Men jag valde ändå detta för att enklare kunna testa med olika pickuplaster framöver Man kan ju montera en 47K last i steget, för att samtidigt fungera med MM pickuper, och montera ytterligare en last parallellt med den första i SUTén. Och så kanske det blir när jag hittat rätt värde på lasten.
I stället för den tidigare 22K lasten (speglas som 220 Ohm sett från pickupen) monterades en 14K resistor. Det betyder en speglad last om 140 Ohm med 1:10 lindningsförhållande i SUTen.
Jag hittade även att jag inte riktigt varit sann med det tidigare schemat
RIAA filtret är där konstruerat för att LL1660 transformatorn var ner-stegad 4,5:2, vilket var avsikten från början (och anledningen till att jag hade dessa värden i mina gamla konstruktionspapper)
Som jag skrev i tråden räckte inte riktigt förstärkningen till, varför jag fick koppla om transformatorn till 4,5:4. Alltså fortfarande en liten nerstegning, men inte fullt så mycket. Zut efter transformatorn blir inte fullt så låg, vilket medför omkonstruktion av RIAA filtret
Jag märkte även att jag i det tidigare schemat inte hade med den fjärde tidskonstanten som jag pratade om i texten
Här kommer schemat hur den faktiskt ser ut just nu:
Som synes är det fyra kondensatorer och tre resistorer
Finessen med detta är att de tre parallella kondensatorerna skall ha ett förhållande av 2,915:1 mot det separata kondensatorn Så genom att mäta igenom ett par hundra kondensatorer av en viss typ, så var det ganska enkelt (dator ) att hitta en kombination som stämmer.
De fyra kondensatorerna är alltså identiska komponenter men där toleransspridningen ger en kombination med förhållandet 2,915:1
Kondensatorerna är för övrigt av typen Plessey KP. KP står för en polypropylen film/folie kondensator
110R resistorn som sitter under den separata kondensatorn ger den fjärde brytfrekvensen 50kHz Utan denna resistor har filtret bara tre brytfrekvenser 50Hz, 500Hz, samt 2122Hz
Här kan man se skillnaden mellan den ordinarie RIAA kurvan (svart) och kurvan med den fjärde brytfrekvensen (röd)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:ERIAA.svg
Mvh /Pix |
Edited by - pix on 2010/03/04 20:44:07 |
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2010/03/07 : 08:59:50
|
En MC pickup skall ju lastas på rätt sätt. Men vad är då "rätt"? Jag bestämde mig för att bygga ihop två såna här:
Tanken är att man skall kunna justera den speglade pickuplasten "on the fly" (under spelning) och höra skillnader för att på så sätt hitta rätt läge Iom att denna även fungerar som gallerresistor för första röret så vill jag vara säker på att inte potentiometern glappar (med strömrusning i första röret som följd), så ett 100K motstånd ligger permanent som last. Parallellt med dessa en 7K6 resistor i serie med en 20-varvig 20K potentiometer. Uppmätt kan jag justera lasten mellan 7K6 och 22K vilket betyder 76 - 220 Ohm sett från pickupen (MC transformatorn kopplad 1:10) Hela grunkan är 10cm lång och har en RCA hane i ena änden samt en RCA hona i den andra. Då jag lättast kommer åt att justera vid transformatorn kopplas alltså denna mojäng in mellan MC transformatorn och kablarna från phonosteget
Återkommer med lyssningsintryck
/Pix
|
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 08:30:25
|
En kort rapport från ovanst. experiment med variablel MC-last Det fungerar inte Iom att jag har MC transformatorn separerad från grammofonsteget, och -för enkelheten skull, lägga MC lasten direkt på sekundärlindningen av trafon oschillerar 6C45 rören hysteriskt
Lasten är ju inte enbart en last för pickupen, utan även gallerläcka. Och uppenbart är att dessa måste monteras tätt inpå gallret
Experimenten fortsätter med olika fasta motstånd monterat i gramofonsteget
/Pix
|
Edited by - pix on 2010/03/11 09:15:00 |
|
|
Topic |
|