HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vart köper man kabel på lösmeter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2010/02/25 :  13:16:51  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message  Reply
Hej!


Jag skulle vilja hitta någon sida där jag kan köpa, signalkabel (skärmad och av god kvalite), tonarmskabel och strömkabel (skärmad), vart ska jag leta?
Det är inte så många sidor som har alla 3 varianter. Vill heller inte lägga ut en förmögenhet.

Signalkabel (50-100kr/m)
Tonarm (50-100kr/m)
Ström (50-100kr/m)

Mvh//Jon

www.kanngi.se

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/02/25 :  13:26:54  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Jag använder RG62 som signalkabel köpt från Elfa, handlar du över disk av dom i Solna eller i Malmö slipper du frakten och då kostar den väl ca 13kr/m... Sedan terminerar du den med Neutrik kontakter som du exempelvis kan köpa från Europe-audio. Kostnaden blir väl runt 55kr per färdigterminerad 1m kabel.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/25 :  14:08:09  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
biltema coaxial till sigal
hembiobutiken supra lorad till strömkabel
tonarm cardas men snordyrt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/26 :  21:07:52  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Sen kan du läsa svenska där "vart" antyder en riktning dit något är på väg, inte var något befinner sig!!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/26 :  21:16:45  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
fixarstig: och du kan läsa reglerna för detta forum: paragraf 12
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/02/26 :  21:22:41  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
quote:
Sen kan du läsa svenska där "vart" antyder en riktning dit något är på väg, inte var något befinner sig!!


Hur är det man säger?
Att märka ord är medelmåttans sätt att hävda sig gentemot ett geni...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/26 :  21:25:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
asg

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2010/02/27 :  02:10:07  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message  Reply
Tack för upplysningen fixarstig,var inte medveten om det :)

För att vara On Topic igen så hoppas jag att fler kan ge tipps, speciellt på tonarmskabel!


//Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/27 :  07:37:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
www.svalander.se

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/28 :  08:29:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag ber alla om ursäkt för mitt, under ölets påverkan, dumma inlägg i språklära. Ska inte ske igen!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2010/02/28 :  10:37:05  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message  Reply
Det är lugnt fixarstig!

Men du har inget bra tipps på kabelbutiker?

//Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/02/28 :  13:23:47  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Köper du RG62 på elfa så får du kabel med förkopprad stålkärna så var försiktig när du avisolerar, det är lätt att sabba förkoppringen då kör du signal i stålkärnan.
Vet inte vart man kan få tag på RG62 med homogen koppar mittledare.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/28 :  14:20:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fråga: -Varför väljer ni med RG62?

RCA "gränssnittet" är väl, om inte exakt så i alla fall mer likt, 75 Ohm?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/02/28 :  17:14:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad tror ni om denna?

Den kan hittas här och kallas "Closh covered push-and-solder wire".
http://www.askjanfirst.de/kabel.htm
GERMAN made. AWG22 enamel (solderable) copper wire with double cotton braid. Push to hook and solder, no problem to use. Offers greatly improved electrical security and reliability compared to non-isolated cloth covered wires. Available in many authentic colors for perfect restauration. Sold by the meter

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2010/03/01 :  22:07:30  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply

Hejsan,

Den kanadensiska sajten Take Five Audio erbjuder många alternativ på kablar och annat för den gör-det-själv-intresserade. Jag har själv för avsikt att beställa hem bl.a. följande artiklar.

För omräkning kostar idag 1 CAN$ runt 6.90 SEK och 1 ft skall vad jag förstår vara 30.5 cm.

Signalkabel Belden 89207. Pris: CAN$3.60 / ft. Teknisk specifikation på kabeln finner ni här.

Tonarmskabel Cardas 33 AWG Tonearm Wire. Pris CAN$2.49 / ft. Observera att priset gäller för en ledare och fyra normalt behövs. Take Five Audio erbjuder färdiga alternativ med denna kabel men det verkar vara billigare att beställa enskilt.

Pickupanslutning Cardas PCC E Cartridge Clips. "Cardas Economy Gold Cartridge Clips, Set of 4 complete with shrinktube". Pris: CAN$4.95.

Strömkabel Belden 83803. Pris: CAN$10.39 / ft. Teknisk specifikation på denna finner ni här.

Vill slutligen påminna om att det vid beställningar från länder utanför EU kan komma att utgå import- och expeditionsavgifter. På just kablar verkar tullsatsen ligga på 3.7 %. Importmoms, som beräknas på varans pris + frakt + tull på summan av pris + frakt, är 25%. Om varorna ankommer som postpaket tar Posten normalt även ut en expeditionsavgift om 100 kr för besväret.


/Suomela
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2010/03/02 :  09:11:12  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message  Reply
Hej!


Tack för alla fina tipps uppskattas verkligen.

Take Five Audio föll mig verkligen i smaken så det kommer nog ett paket med lite kablar om några veckor! Ska bli spännande att se vad man får för något.

Mvh//Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000