HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SB vs Sonos
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/24 :  12:44:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Sb tycker jag inte är helt stabil alltid då den buffrar och har sig ibland.

Har Sonos också problem med buffring?, eller "fungerar den bara"

Måste en Sonos ha en server/dator att jobba emot precis som SB?

Tänk om nya Touch är stabilare än SB classic och behöver ingen dator för att funka. Bara att koppla på en extern usbdisk, det vore något.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/02/24 :  20:36:04  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Buffring har knappast med SB att göra, snarare nätverk, router lr serverprestanda.
Hur har du kopplat router, SB osv?
Annars kanske nya SB touch med USB-disk ansluten kan vara ngt för dig.
/Micke
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2010/02/26 :  10:14:08  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Sonos bara går och går...
Sonos fungerar med t.ex. en NAS utan problem, den behöver inget klientprogram.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:51:50  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Fungerar Sonos med en lös usb-disk?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2010/03/01 :  15:49:10  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Nej, Sonos läser från en server/NAS.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2010/03/01 :  16:03:33  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Som sagt, om du har problem med buffring är du fel ute om du försöker lösa situationen genom att byta uppspelningsprodukt. Se över ditt nätverk istället.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr.Barbeque
Starting Member

7 Posts

Posted - 2010/03/01 :  18:09:49  Show Profile Send Mr.Barbeque a Private Message  Reply
Mja, det där är bara halva sanningen.

Dels är det ju helt beroende på hur mjukvaran är skriven, hur mycket information den buffrar och påverkar sålunda störningskänsligheten.

Sedan är det också så att Sonos inte använder sig av befintligt trådlöst nätverk, utan skapar sitt egna krypterade, vilket gör det mindre känsligt eftersom ingen annan data ska överföras på det.

Och som sagt, Sonos kräver inget serverprogram och funkar utmärkt med NAS (nätverksdiskar). Dock inte direkt USB.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/01 :  21:41:31  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Sonos kostar en arm och ett ben också och jag upplevde det som mindre flexibelt och mindre färdigt när jag valde spår för 4 årsen. Tyvärr har Logitech inte bidragit till en bättre mjukvaruframtagning och servermjukvaran har väl i ärlighetens namn blivit sämre och sämre. OM man håller sig på, eller nåt steg bakom, stable på en välkonfigurerad (linux)maskin så bara funkar det.

Om SB buffrar och stannar så beror det på en felkonfiguration antingen i servern och/eller i nätverket. OM man vill kan man smälla upp en egen Accesspunkt för sitt SB-nät och slippa kollisioner mellan denna och ditt surfande, även om detta är overkill för det allra flesta.

OM man nu väljer att bygga flera nät så kom ihåg att kolla så att ni inte krockar med ert eget eller grannarnas nät. Använd kanal 1, 6 eller 11, endast. Kör airsnort eller nåtannat wifi-scanningsprogram för att hålla koll på grannarna.

Min granne, vägg-i-vägg, envisas med att lägga sitt wifi på samma kanal som mig när jag spelar högt och länge, då kan det ibland buffra och hacka. :)

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2010/03/03 :  15:14:05  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Sonos kostar INTE en arm och ett ben. Däremot kostar det lite mer än SB.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/05 :  23:38:06  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
11000 för det jag gör hemma.

jag har slantat strax under 5 000 för sb grejjerna. drygt dubbelt mao.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/03/06 :  00:03:13  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Nä det blir ju bara en arm sate!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000