HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Plopp" i högtalarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/02/13 :  16:16:53  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Har en gammal Arcam Alpha5 förstärkare som mer och mer har börjat ge ett litet plopp ut till högtalarna när jag sätter på den. Det kommer även ett större "plopp" när förstärkaren stängs av, ca 3-4sek efter. Ploppet är inte speciellt högt men ändå klart hörbart.

Kopplade ut högtalarkablarna och satte i multimetern ist och mätte ca 1v vid påslag och hela 3,8v som mest vid avslag. Vid avslag dröjer det som sagt ca 3sek innan mätaren börjar röra på sig o det tar kanske 3-4sek innan den är på noll igen.

Förstår att det är kondingar som laddar ur sig men går det att göra något åt detta?

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2010/02/13 :  18:11:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
relä med fördröjning?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/13 :  18:19:11  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Mitt Naimslutsteg gör exakt likadant. Är det en engelsk grej...? Konstigt eftersom Cd och försteg tar lång lång tid på sig att slå på signalen,l enligt Naims representant på en demo eftersom alla steg ska få tid att stabiliseras ordentligt.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/13 :  19:19:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om problemet förvärras med tiden så låter det som nån/några kondingar som börjar tappa prestanda. I värsta fall så är det en pott som ställer bias eller dc-offset som har börja ge sig, men det är mindre troligt.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/02/18 :  15:18:02  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kan tillägga att det inte spelar någon roll om jag mäter på höger el vänster kannal, samma resultat. Vilka kondingar är det troligast som är kassa?
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/02/23 :  14:26:11  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Byta kondingar kan jag göra. Är det i utgångsdelen el i strömförsörjningen jag ska focusera?
Finns det andra firmor förutom Elfa och Electrokit som ni kan rekomendera?

Eller skulle någon form av påslagsfördröjning fungera bättre?
http://cgi.ebay.com/Stereo-Speaker-protection-DIY-kit-components_W0QQitemZ260437937572QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3ca34f8da4

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/14 :  10:09:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Bytte de stora elyterna mot nya men ingen eller ytterst liten skillnad. Fortfarande ett plopp i högtalrna vid på och avstängning av förstärkaren.

En helt annan tanke ang förstärkaren är om det går att få ut preout genom att sno signalen som går till hörlursuttaget? Har ingen elutbildning så jag har inte kunskapen om detta. Har inte siffrorna med mig till jobbet men har för mig att specen är; max output level at 600 ohm: 10v
och output imp 330 ohm. Suitible for headphones 8ohm - 2kohm
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/04/14 :  10:18:25  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jag tror inte det hjälper att byta kondingar, det ligger i förstärkarens konstruktion. Har haft samma på en NAD jag hade förut. Jag böt kondingar i nätdelen till större, enda som hända var att det tog längre tid innan ploppet kom bara. Går väl att lägga ett relä som bryter högtalarutgångarna innan steget tappat spänningen, tyckte inte det var nåt att bry sig om så jag lät det vara.

// Johnny
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/04/14 :  12:10:00  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nä det kanske inte är ngt att bry sig om. Har bara upplevt att "ploppet" blivit högre med tiden..

Men vad tror ni annars om att få pre out istället för hörlursuttag? Är det möjligt för en klåpare som mig?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000