HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Är HFLS-1 fortfarande ett bra val?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pondus
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/12 :  16:19:19  Show Profile Send pondus a Private Message  Reply
Hej!

Första riktiga inlägget efter presentationen för nån månad sen...

Jag funderar på att bygga mig ett par högtalare och efter en del forskning hittade jag HFLS-1, vilket ledde mig hit från början!

Nu har tankarna mognat och det dyker upp lite frågor innan byggstart!

1. Är HFLS-1 fortfarande bästa DIY-projektet i den storleken och prisklassen?
2. Jag tänkte använda de som kombinerade stereo-högtalare och frontar till 7.1 systemet. Dock hittar jag lite oroande uppgifter om "bristen" på skärmning - hur påverkar detta, eller hur kan detta påverka, tv-bilden?
3. Hur stor skillnad är det på de två olika filter (eller delar till filter) som ingår i Hifi-kits byggsatser?

Jag är fullständig nybörjare så jag hoppas ni ursäktar eventuella korkade frågor! Med detta sagt kan jag redan nu förvarna om att det kan komma fler än dessa

/Leif

Edit: felstavning...

Edited by - pondus on 2010/02/12 16:20:32

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/12 :  17:59:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hej

1. HFLS-1 är fortfarande gångbar i högsta grad, om det är bättre eller sämre än alternativen vet jag inte, smaksak. Den har ju inte blivit sämre pga. den har några år bakom sig. Jag skulle rekommendera att du försöker att provlyssna hos någon som byggt ett par.

2. Ja den är oskärmad, men vet ej hur det påverkar platt-TV...Om du har en TjockTV så måste de stå ganska nära för att påverka, dvs. oftast brukar det vara center som kräver skärmade element.

3. Du måste fråga dig själv om du tror att du hör skillnad med finare komponenter och vad du har råd med. Det finns olika skolor för detta och alla har rätt!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/02/12 :  19:24:12  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag skulle tittat på denna konstruktion istället som i mitt tycke känns "modernare" än HFLS1. Baselementet är Scan-Speak klass i basen och har också väldigt fint mellanregister tack vare modern motor med koppar på de rätta ställena. Det som dock gör denna konstruktion till vad den är är diskanten som har en sk DXT lins vilket förbättrar spridningen och sänker distorsionen i dess lägsta register. Kolla speciellt in spridningen som inte liknar den vanliga "bergodalbanan" normala tvåvägare har. Detta borde få den att låta mer homogen och mindre "hård" än vanliga tvåvägare i normala rum.

http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/13 :  15:21:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Du har mail!!!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/13 :  15:30:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så här blev mitt bygge!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/02/13 :  15:56:00  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ser ut att sitta en W18NX bas i den där. Ny konstruktion?

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/14 :  08:42:07  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Yes, det stämmer. Tog den istället för PL18WO då den går lite djupare, är snyggare och har samma värden så att bygget fortfarande skulle stämma.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/02/14 :  13:29:18  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har ett par likadana basar liggande, har inte riktigt bestämt vad jag ska använda dem till ännu...

Go to Top of Page

pondus
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/14 :  21:57:27  Show Profile Send pondus a Private Message  Reply
Spännande! Nu har jag plötsligt tre alternativ:-)

Beslut bör nog fattas inom de närmsta dagarna, men jag känner att jag måste läsa på lite till...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/16 :  00:02:30  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Glömde säga att mina burkar står ca 0.5 m från en LCD-tv och jag har inte märkt någon påverkan.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/17 :  20:12:04  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vad tror du om att sätta in SEAS Prestige 27TBCD/GB-DXT i min HFLS-1 istället för nuvarande Peerless DX25TG05-04. Jag är väldigt nöjd med basen men tycker det fattas nåt i de högre lagren. Rent hörselbetingat alltså!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/17 :  21:35:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
PlattTV ska väl inte påverkas på något vis av magnetfält.

TjockTV ska nog ha oskärmade högtalare minst några dm ifrån TVn, jag skulle vilja påstå en meter, men det är möjligen överdrivet.
Man får testa helt enkelt.
Go to Top of Page

pondus
Starting Member

4 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:18:01  Show Profile Send pondus a Private Message  Reply
OK!

Tack för alla svar och tips...

Skärmningen kan jag uppenbarligen släppa! Övriga frågor kan jag kanske omvärdera/omformulera:-)

Jag har begränsade möjligheter att flytta ut högtalarna från bakomvarande vägg och om jag fattat allt rätt så behöver HFLS-1 lite mer luft "bakom" sig än vad jag kan erbjuda. Jag misstänker i min okunskap att detta hänger ihop med portens mynning...

Jonasz alternativ ser absolut spännande ut men som absolut nybörjare har jag dels alltför liten förståelse för de fina kurvorna och dels kan jag inte hitta nån bra ritning på själva lådan!

Alltså skulle jag behöva tips och råd om fler alternativ!

Vad jag söker är en "stativhögtalare" som ska kunna spela mestadels rock! Den ska vara max 70 cm hög och inte groteskt djup med tanke på mitt begränsade placeringsutrymme. Budgeten är givetvis en faktor som påverkar och kan man hålla sig i nivå med kostnaderna för HFLS-1 så är det väldigt bra.

Jag tycker det är rätt kul att experimentera med MDF så där finns inga hinder - ett av mina alternativ har varit att bygga en kopia av Rannagårdens HF5FLS-1 eftersom de redan är lite avvikande från ursprunget. Dock kvarstår problemet med placeringen...

/Leif

edit: stvafle

Edited by - pondus on 2010/02/26 09:19:35
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:10:32  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Jag har mina HFLS-1:or för nära väggen om man ska vara petig, men fortfarande är dom mycket bra!

Som du säger blir det bättre (men inte mycket) om man flyttar ut dom lite, men det gäller ju nästan alla högtalare...

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/02/26 :  17:14:03  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
pondus: Här finns ritning på lådan.

Nu behöver ju inte lådan se ut EXAKT sådär, kommer funka alldeles utmärkt om man ändrar lite så länge baffelmåtten är desamma och volymen håller sig någorlunda lika originalet.

http://www.parts-express.com/pdf/302-722s.pdf

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:49:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Men vad fattas "trotjänaren" HFLS-1:an?

Vad har hänt sedan HFLS-1:an togs fram gör att den idag
ska ses som föråldrad och "omodern"?

Varför gå på en "udda" konstruktion som inte är lika
väl dokumenterad, som forumets en högtalare?

Vi har massor av formister som kan intyga dess kvalitéer.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:51:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hej Pondus,
mina har stått diagonalt i mitt lilla 24 m2 rum och låter bra. Har dock köpt ett par Scan-Speak Illuminator D3004/662000 för att se om de "högre" tonerna kommer fram bättre. Instrumentfreekarna skriker såklart rakt ut att så kan man inta göra men det är ju ditt öra som avgör. Ska nu testa att att bygga ny låda med samma prylar bortsett från diskanten. Blir en oval pryl med samma volymer och filter. Hör av mig senare. Grundkonceptet är mycket bra, du kan inte förlora!!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000