HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TDA1541 passive I/V
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:36:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Någon som har en uppfattning motståndsvärde för 1541? Det verkar som om ca 30ohm är det mest förekommande. Inga referenser till Lampmannen bara.

Bardis har du testat olika motståndsvärden på TDA1545?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/02/05 :  15:41:16  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Tjena reVintage!

Den person som byggde min 1541:a (en likadan som kazras, se tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=41749&SearchTerms=1541, finns en bild på IV-motstånden där har jag för mig) skrev i något mejl att man inte bör gå över 25 ohm (det börjar tydligen dista då).

Här är Loeschs version (som du säkert känner till), tror att han kör på 20 ohm (men det är svårt att tyda från schemat, men han nämner 20 ohm i texten) ... [EDIT: Glömde länken ... : http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/adagio/Adagio.html

Kanske lite hjälp på vägen i a f ...

Edited by - Jolojl on 2010/02/05 19:27:45
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/05 :  17:26:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Jolojl!

Tackar!

Loesch är välkänd, så den har jag sett. Ang. dista så ska man tydligen kunna gå upp en bit över 50ohm. Men det verkar också som att man anser att det blir "grainy" om man går uppåt. Så det är nog fortsatt 25-30 ohm som gäller.

Lampmannen som jag inte har ett dugg förtroende för, bl.a. beroende för hans rekommendationer av ECC83 SRPP som gain steg, rekommenderar 66 ohm.

Ska kolla in din länk.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2010/02/05 :  18:43:53  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jo jag har testat för länge sedan. Kan inte komma i håg om det blev någon större skillnad. Höll mig dock inom rekomenderade värden.
1545 funkar lite annorlunda än tex 1543 då det sitter ett referensmotstånd för drivspänningen. Har för mig det gjorde skillnad att ändra det.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/02/05 :  19:14:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Trådkap , men jag tänkte att frågan är snarlik
Hoppas det är ok, reVintage?
Jag kör med PCM1792 -> LL1674(1:4) -> 2K7
Detta ger en dac last på ca 27 Ohm (33R || 170R)
Synpunker ?

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/05 19:24:09
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/06 :  11:06:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det här med digitalt är en riktig soppa!

Pix,
Hoktuna och jag diskuterade 1792 nyligen. Fick efter lite surfande för mig att rekommendationen var ca 50-100ohm/utgång när man körde passivt med I/V-resistor.

RDC läggs väl i serie med den överreducerade sekundärlasten? För att överyga mig själv gjorde jag en enkel simulering av trafokretsen gällande AC. Denna gav impedansen(AC) 170ohm/ingång mot de 150ohm/ingång jag räknat fram. Behöver ev. dubbecheckas.

Bardis,
Har hämtat lite info om 1545 och som det ser ut ligger ström och belastningsmotstånden(2*2,2k och 33k) inte till jord, utan uppe på några volts potential. Har jag uppfattat det rätt?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/02/06 12:32:08
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2010/02/06 :  14:12:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kan öppna och mäta.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2010/02/06 :  14:34:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hittade lite tid mellan Simhallen och lördagsgodiset:

Det ligger 2,9V ut direkt efter DAC:en

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:13:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Pix,
Hoktuna och jag diskuterade 1792 nyligen. Fick efter lite surfande för mig att rekommendationen var ca 50-100ohm/utgång när man körde passivt med I/V-resistor.

RDC läggs väl i serie med den överreducerade sekundärlasten? För att överyga mig själv gjorde jag en enkel simulering av trafokretsen gällande AC. Denna gav impedansen(AC) 170ohm/ingång mot de 150ohm/ingång jag räknat fram. Behöver ev. dubbecheckas.

Hmm
Jag tänkte så här
LL1674 har en DC resistans på 33R per lindning dvs kopplad som 1:4 = 15R
En 2K7 resistiv last på sekundären ses som 2K7 / 4(Sq) dvs 169R

Men sen blir jag lite konfunderad.
Min första tanke var att de ligger parallellt, men nu blir jag osäker ?
Jag har då inte tagit någon hänsyn alls till de induktiva egenskaperna hos transformatorn utan bara den resistiva transformeringen sett från dacen.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/07 :  11:36:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Pix,

Jag simulerade om kretsen och matade först en Rut=0ohm signal och sedan med ökande Rut till dess utsignalen sjunkit till -6dB vilket är definitionen för impedans. Den nya simuleringen ger 147ohm.

Min teori höll nästan....

Vi hamnar på Zin 75ohm för respektive lindning. För DC kvarstår fortfarande att den är lika med RDC, 33ohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/02/07 12:20:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000